• یکشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400041308731
  • منبع : نمایندگی همدان

تولید و انتشار ۶۵ اثر از دانشنامه همدان

تولید و انتشار ۶۵ اثر از دانشنامه همدان

ایسنا/همدان رئیس حوزه هنری همدان گفت: تاکنون حدود ۲۲ درصد از آثار پیش بینی شده شامل ۵۶ کتاب، پنج آلبوم موسیقی و چهار فیلم مستند در راستای شناسایی فرهنگ و تاریخ همدان در قالب دانشنامه تولید شده است.

سید محمدباقر حسینی‌سیر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این دانشنامه شامل سه دوره قبل از اسلام، آغاز دوران اسلامی تا مشروطیت و دوران معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواهد بود و در ۱۰ سر مدخل اصلی و کارگروه شامل همدان‌شناسی، طبیعت و جغرافیا، اقتصاد، تاریخ سیاسی، بافت اجتماعی، فرهنگ، ادب و هنر، دین، عرفان و ادبیات عربی، سیمای تاریخی استان، مدیریت و  انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دو بخش اصلی و پیوست در قالب ۳۰۰ جلد کتاب و تعداد زیادی محصولات دیگر نگارش و تنظیم می‌شود.

وی بیان کرد: "دانشنامه‌ استان همدان" همراه با تحلیل و چرایی وقایع و داده‌ها، گذشته‌ای را تصویر می‌کند که چراغِ راه آینده است و می‌کوشد نسل معاصر را با نقش پیشتاز همدان، از جنبش فرهنگی و اجتماعی منتهی به مشروطه و سپس جنبش ملی کردن نفت و مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی آشنا سازد و نقش‌آفرینی ایثارگران این استان را در جنگ تحمیلی هشت ساله بازگو کند.

مدیر دانشنامه استان همدان با اشاره به اینکه ۱۴۱ اثر در مراحل مختلف دانشنامه منتشر خواهد شد، اعلام کرد: ۳۵ اثر شامل ۲۷ کتاب،پنج آلبوم موسیقی و سه فیلم مستند تا پایان سال ۹۹ منتشر شد و ۳۰ اثر در قالب ۲۹ کتاب و یک فیلم مستند در بهار و تابستان ۱۴۰۰ به مرحله چاپ و انتشار می‌رسد.

حسینی‌سیر افزود: ۳۰ کتاب نیز در پاییز و زمستان سال‌جاری منتشر می‌شود و برای سال آینده ۴۶ اثر شامل ۴۱ کتاب و پنج فیلم مستند پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه حوزه هنری استان، در تابستان ۱۳۸۱ فعالیت مستقلِ و رسمی خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: حمایت از هنر انقلاب وظیفه همیشگی حوزه هنری است و پشتیبانی از نویسندگان و مؤلفان استان و چاپ و نشر آثاری که به حفظ فرهنگ و هنر همدان کمک کند بخشی از این هنر محسوب می‌شود.

حسینی‌سیر تصریح کرد: فرهنگ، تمدن و مشاهیرِ هر ملت، شناسنامه‌ای تاریخی از سرگذشت آن ملت است که اگرچه از گذشته تلاش‌های بسیاری برای معرفی آن به مردم شده اما کافی نیست و تا به امروز اطلاعات بیشماری در این خصوص مغفول مانده است.

وی دانشنامه‌ها را شرح و تفسیری بر تاریخ‌های عمومی عنوان کرد و افزود: در دورانی که واقعیت وارونه جلوه می‌شود و با وجود گردش آزاد و حجیم اطلاعات، دسترسی به منابع صحیح اطلاعاتی محدود است؛ تهیه‌ دانشنامه برای مناطق مختلف ایران به‌ویژه همدان که قدمت تاریخی و اصالت فرهنگی دارد، حرکتی شایسته بود.

مدیر مرکز همدان‌شناسی خاطرنشان کرد: دانشنامه‌ استان همدان مجموعه‌ای از مدخل‌ها و عناوین گوناگون با قدر جامع "همدان" است که به قلم پژوهشگران و متخصصان به نگارش درآمده و در آن نسبت به موضوعِ مورد تحقیق، بر تحقیق میدانی و مطالعات کتابخانه‌ای تکیه شده است.

حسینی‌سیر با بیان اینکه این مجموعه می‌تواند با بهره‌مندی از استعدادهای محلی، زمینه‌ساز حرکتی علمی، پژوهشی و هنری در میان پژوهشگران و هنرمندان استان باشد، گفت: ایجاد ارتباط و آشنایی بین پژوهشگران استان و بهره‌وری از دانش و خلاقیت‌های علمی آنان، تقویت بنیه‌ی علمی پژوهشی دانشوران، دانشجویان و فرهنگ دوستان در استان و شناساندن و ارتقای جایگاه فرهنگی و هنری استان در کشور و جهان از جمله اهداف نگارش دانشنامه همدان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha