• یکشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400041308859
  • منبع : ایندیپندنت

فرزند احمدشاه مسعود برای رویارویی با طالبان آماده می‌شود

فرزند احمدشاه مسعود برای رویارویی با طالبان آماده می‌شود
احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود

سقوط سریع چند شهرستان افغانستان به دست طالبان در چند هفته گذشته باعث شد تا مردم دور رهبران خود جمع شوند و در حمایت از نیروهای امنیتی بسیج شوند.

به گزارش ایسنا، احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، از چند سال به این‌سو کوشیده تا یک روند نظامی را تحت نام «مقاومت دوم» در برابر طالبان ایجاد کند. در این شب و روز که جنگ میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شدت گرفته است، او تلاش‌هایش را در زمینه‌ ایجاد جبهه نظامی مقاومت ضد طالب بیشتر ساخته و می‌خواهد به زودی مبارزات خود را در برابر این گروه به راه بیندازد.   

احمد مسعود، در روزهای گذشته دیدارهای جداگانه‌ای با شماری از رهبران جهادی و مقاومت‌گران این کشور به ویژه مجاهدین پنجشیر را دور از دسترس رسانه‌ها آغاز کرده است و تلاش دارد که با یک دیدگاه و انسجام واحد در برابر طالبان ایستادگی کند.

احمد مسعود، روز شنبه در دیداری که با امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، داشت گفت: «شب یازدهم سرطان (تیر) ۱۴۰۰، دیدار مفصلی با آقای امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان داشتم. در این نشست روی وضعیت جاری کشور تبادل نظر نمودیم.»

مسعود، در مورد این دیدارش با امرالله صالح گفت: «بسیج مردمی در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، استقرار وضعیت و عقب زدن تهاجم طالبان محور اصلی گفت‌وگوی ما بود.»

او تاکید کرد: «ما در زمینه اهداف یاد شده (بسیج کردن مردم و ایستادگی در برابر طالبان)، هماهنگی بیشتری خواهیم داشت.»

مسعود، که بین طرفداران خود و پدرش به نام آمر جوان و رهبر مقاومت دوم یاد می‌شود، روز دوشنبه، ۷ تیر، در پنجشیر بار دیگر به طالبان اعلام کرد که از جنگ و کشتار دست بردارید و به روند صلح بپیوندید در غیر آن مردم در برابرتان ایستادگی می‌کنند و نابود خواهید شد.

او در کنار آنکه طالبان را به صلح دعوت کرد، هشدار داد: «اگر دشمن ما کنار نیاید و صلح را قبول نکند، مردم افغانستان از هلمند تا بدخشان به دفاع از سرزمینشان برمی‌خیزند و پرچم قهرمان ملی خود برافراشته نگه می‌دارند تا از سرزمینشان دفاع کنند.»

به گزارش ایندپندنت احمد مسعود، از تمام افسران و نظامی‌ها این کشور خواسته است که به هر دلیلی که از وظایفشان برکنار شده‌اند با حفظ رتبه نظامی‌شان به جبهه مقاومت ملی که او ایجاد کرده است همراه شوند و "در برابر طالب که دشمن مشترک همه ماست از کشور خود دفاع کنند."

گفتنی است که از دو ماه به این‌ سو، جنگ در سراسر افغانستان به ویژه شمال این کشور میان طالبان و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شدت گرفته است و در این جنگ طالبان پیشروی‌ها و دستاوردهای زیاد داشته‌ است و شماری از روستاها را نیز تصرف کرده است.

دولت افغانستان با تغییرات آنی در بخش‌های امنیتی و دفاعی این کشور تلاش دارد که جنگ را مهار کرده و اجازه ندهد که طالبان پیشروی‌های زیادی داشته باشد، اما دیده می‌شود که این تغییرات هنوز هم دستاورد فاحشی نداشته است.

اکنون از بدخشان تا هملند و از شرق تا غرب افغانستان شماری از رهبران و فرماندهان پیشین جهادی به ویژه فرماندهان جهادی سمت شمال این کشور آرام ننشسته‌اند و برای مقابله با طالبان مردم را مسلح ساختند و در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با طالبان در جنگ شدید قرار دارند، تا جایی که توانستند شماری از روستاها را دوباره از تصرف این گروه پس بگیرند.

حالا جنگ طالبان علیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در شمال این کشور نسبت به مناطق شرقی، جنوبی و غربی افغانستان شدت گرفته است و طالبان که در گذشته در شمال این کشور بارها شکست خورد و فرماندهان این گروه از این مناطق خاطرات خوشی ندارد، پس از آغاز خروج نظامی خارجی از افغانستان، جنگ را در این مناطق (شمال) آغاز کرد و تلاش دارد که شکست‌های پیشین خود را جبران کند.   

دولت افغانستان از ایستادگی مردم و فرماندهان جهادی به ویژه مردم شمال در برابر طالبان قدردانی کرده است و همچنین از آنان حمایت‌های مالی و نظامی نیز کرده است و اکنون روند مسلح‌سازی مردم نیز به شدت جریان دارد.

با اعلام رسمی آمریکا برای خروج از افغانستان و آغاز روند خروج، جنگ، حملات انتحاری، انفجاری و ترورهای هدفمند در این کشور شدت گرفته است. افغان‌ها و سیاسیون افغانستان انگشت انتقاد را به سمت جامعه جهانی و آمریکا نشانه گرفته‌اند و تاکید دارند که آنان طالبان را دوباره تقویت کردند و خود پا به فرار گذاشتند، اما آمریکا و جامعه جهانی گفته‌اند که کمک‌هایشان را به دولت افغانستان و به ویژه نیروهای نظامی افغان ادامه می‌دهند و تاکید کردند که مخالف جنگ و رسیدن طالبان به قدرت‌اند و اگر طالب پیروز شد هرگز «امارت»‌شان را به رسمیت نمی‌شناسند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۲:۳۹

حسین شریعتمداری به رسمیت خواهد شناخت.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۳:۳۱

مرگ بر آمریکا

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۸:۴۷

آمریکا چیکار کنه خب آمریکاهم تو افغانستان با طالبان داره میجنگه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۷:۳۳

تو هنوز نفهمیدی امریکا با تیر میزنه قلب طرف بعد میگه بزار درش بیارم ؟ خاک ....

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۴:۰۴

خدا پدرت رحمت کنه واقعا آدم رشید و شجاعی بود امیدولرم بتونی این طالبان بی سرو پا و خونخوار رو از پا در بیاری و افغانستان رو نجات بدی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۵۹

همين بی سرو پاها آمریکا و چهل کشور دیگه را درس عبرت دیگران قرار دادند.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۲:۴۶

توقوع داری این آقا افغانستان نجات بده این یک خودخواه وپدرشم یی خاین ملی بود نه قهرمان ملی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۲:۰۷

طالبان هستی بی فانوس

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۲۲:۱۵

شما از طالبانی های خیانت کار وعقب افتاده هستید طالبان نوکر امریکاست تو چرا اینطور حرف میزنی پدر ایشان از قهرمانان افغانستان بوده وهست خدا اورا بیامرزد حتما از او ضربه خوردید که اینطوری می سوزی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۱۹:۲۲

برادران گل بهم توهین نکنید دعاکنیدکه خداوند بزرگ صلح و برادری محبت رادرکشورماحاکم نکندبجزخدابزرگ هیچ کس نمی‌تواند برای ما کاری کند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۵:۳۱

از شما فقط حرف است حال ببینیم کی عمل میکند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۴۰

چقدر شخص حقیری هستید.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۰:۰۳

تو بلدی راه باز هست .از چیزی که مطلع نیستی نظر نده احمد شاه مسعود یک مبارز واقعی بود .آدم بود از آهن که نبود عمرش به دنیا نبود وگرنه الان طالبان به درک واصل شده بود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۵:۳۳

پدرش چه غلطی کرد که حالا پسرش می خواهد بکند فقط شدت جنگ رو بیشتر می‌کند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۵:۵۳

شما اول بشناس پدرش رو بعد اظهار نظر کن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۵:۵۴

پدرش برای افغانستان خیلی زحمت کشید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۳۲

احمد شاه مسعود،حاج قاسم سلیمانی افغانستان بود. خدا بیامرزتش واون کسانی که مقدمات ترورش رو فراهم کردند،خدالعنت کند...

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۴۶

درود یزدان پاک بر شیر پنجشیر احمد شاه مسعود .واقعا برای ملیت افغانستان خیلی زحمت کشید. به امید یزدان پسرش موفق بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۳۴

داداش دهنتو ببند لطفا

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۳۸

سلام عزیزم. اخر احمقها که تاریخ نمی. خوانند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۵۸

تحقیق کن 🙃

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۱۷

احمد شاه مسعود هیچ عددی نبود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۳۲

من به عنوان یه ایرانی،اگه بخوام از منظر سرزمین باستانی و مشترک مردم آریایی نگاه کنم که تو مناطق غربیو مرکزیش بهش می گفتن ایران یا ایرانشهر،و تو مناطق شرقیش بهش می گفتن آریانا یا ایرانویچ،به احمدشاه مسعود هموطن خراسانی خودم افتخار می کنم.به امید برپایی ایران بزرگ و یکی شدن مردم پراکنده ی آریایی زیر یه پرچم.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۴۴

خودت غلت کردی آقای بنده خدا

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۵۰

خواهان جنگ نیست اول هشدار می‌دهد که طالبان به روند صلح افغان برگردد و در صورت ادامه خونریزی گوشمالی خوهد شد. احمد شاه مسعود برای افغانی‌ها مثل حاج قاسم برای ایرانیهاست.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۳:۱۹

موافقم باشماپدرش ازداعش کرده بدتربود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۵:۴۹

تا زمانی که اقلیت های قومی دست از اختلافات برندارن و به قوم اکسریت تن ندهد و پشت سر اکسریت ایستاده و متحد نشوند هیچگاه این کشور روی آرامش را نخواهد دید در تول تاریخ ما شاهد اختلاف و آغاز جنگ از جانب اقلیت های قومی بودیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۲۹

آریایی جان آبروی هر چی ایرانی است را بردی با این اکسریت نوشتنت!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۵۵

توبه! برو طفلک اول سواد یاد بگیر باز حرف از اکثریت بزن اکثریت این گونه نوشته می شود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۵۵

نمی دانم فارسی را از کجا آموخته ای اما گمان می کنم منظور شما اکثریت بود. فارسی را پاس بداریم.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۰:۴۷

میکاییل

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۱:۲۴

آریایی هندی چه غلطی میخوای بکنی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۵:۵۳

مردم عزیز افغانستان دنبال این رهبران خونخوار وکرسی پرست نروید بخدا سگ همین طالبان از این بی غیرتها بهتره اینا تاحالا چه کردن برای شما اینا میترسن با اومدن طالبان جیب این دزد های بی شرف خالی بشن حالا میخواهن شمارا سپر بکنم تا به اهدافشون برسند هوشیار باشید پدر خانه های خودتان بمانید تا جانتان در امان باشد بگذارید این دزدها کشته بشن تا افغانستان نفس راحت بکشد این رهبران پست وطن فروش افغانستان را نابود کردن نه طالب هرجا طالب است امنیت است وهرجا این رهبران فاسد باشد دزدی وناامنی زیاد است هوشیار باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۱۲

بله کاملاً درست می فرمایید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۱۴

حقا ک ترسو و جیره خوار و مزدور هستی انسان باید آزاده باشد و تن ب ذلت ندهد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۱۷

گروهک تروریستی طالبان دستش به خون مردمان بیگانه افغانستان آغشته است ! مگر همین طالبان مدارس و مراکز تعلیم و تربیت دختران افغان را به خاک و خون نکشید ؟ دیدگاه و طرز فکر پوسیده اعتقادی این گروهک تروریست با منافع ملی مردم افغان در تضاد است ! مردم غیور افغان باید با هم متحد و ریشه این گروهک تروریستی را از زمین بکنند !

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۵۶

حمایت از تروریست باید افسوس خورد به خاطر همچین نظرهایی برو در طالب و مردم بی گناه مبارزه کن مرگ بر طالب مرگ..

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۰۶

کم دروغ بگید،شهربلخاب که مظهرمقاومت دربرابرطالب درگذشته بودداره سقوط میکنه وهیچ دولتی ازمون حمایت نمیکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۳۹

چه حرف مفت میزنی طالبان این کشور را نا امن کرده تا کل طالبان از بین نرود کشور رنگ اسایش را نمیبیند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۴۰

مرگ بر طالبان مرتجع و حامیانشان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۵۱

طالبانی که با آمریکا هست برا این مردم بهتره؟ سر خودتون مثل کبک کردین دربرف،، فقط مردم خودشون می تونن نجات خودشون بدن اونم با یک پارچگی و اتحاد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۱۹

چی زدی فازت چیه خود طالبان مسئولیت خیلی ام اس عملیاتهای انتحاری و کشتار مردم بی‌دفاع رو خیلی جاها به عهده گرفته

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۳۰

لعنت خدابرطالبان ورهبران وطرفدارانشان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۲۸

احسنت گلی گفتید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۳۳

تو طرفدار مردم نیستی آب به آسیاب دشمن می ریزی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۳۹

خب از همون اول بگو من طالبم چرا دروغ میگی به مردم آیا همین طالبان قندوز را به تاراج نبردند؟آیا همین طالبان به زن ها که میشود خواهر و مادر خودت ظلم نمیکردند؟ آیا همین طالبان پل و پل چک را انفجار ندادند؟آیا همین طالبان خودشان را وسط مردم بیگناه انتحار نکردن ؟آیا همین طالبان دیپلمات های ایران را نکشتند؟کدام جهاد کدام اسلام کجای قرآن گفته با برادر مسلمان خودت بجنگ مگر سرباز های افغان نماز نمیخوانند مگر مسلمان نیستند؟پس چرا جنگ میکنند طالبان مگر آمریکا کافر نیست چرا با امریکا صلح کرد ولی با مسلمان خود صلح نمیکند این جنگ اسلام نیست جنگ قدرته بفهم اینقدر نگو طالبان خوبه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۴۲

ما موندیم آخه طالبان چه سنخیتی با ما دارد ک ازشون پذیرایی میکنید.‌اون از مرامشان. ک شیعه کشی در رسالتشان هست و از جماعت احزاب مخفی پاکستانی و اونم از نامن کردن کل منطقه روسیه و چین و ایران و هند. یخورده آینده نگر باشیم. طالبان دست پرده پاکستان . عربستان و امارات و آمریکا و انگلیس یکبار برای همیشه باید ریشه کن بشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۵۱

تو خودت یک طالب هستی که از طالبان دفاع میکنی تو

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۰:۱۲

واقعابرات متاسفم توهم طرفدارهمون طالبان خونخواری

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۰:۳۹

شما بااین طرزفکرطالبانی نمیخوادبجای مردم افغان حرف بزنی. توشعوروفهم نداری که احمدشاه مسعود روبخوای زیرسوا ببری

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۱:۳۴

بنظرم تا حالا این پسر احمد شاه یا دولتی ها چیکار کردن براتون کدوم کارخونه یا امنیتی براتون بوجود آوردن با سرمایه ملی ولی خوب بگذارید طالب بیاد درسته طالب اسلامیه یکم تند روس ولی قطعا بهتره از دولت افغانستان هست

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۰۲

جنگ خوب نیست ولی امیدوارم که طالبان عقب ماند که زن بچه های بی گناه و مسجد قرآن رحم نمی کنند به جهنم بروند انسان ها ی اولیه نجس که حتما نماز خود را بلد نیستند بدرک واصل بشوند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۰۷

چرا ادبیات متن این خبر به زبان افغانی است؟ یعنی اونی که کپی کرده زحمت یه دور خوندن نکشیده که برخی لغات رو به فارسی برگردونه!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۱۳

ما کلا خودمونی بگیریم باد نبره واقعییت

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۲۱

جناب حسین شریعتمداری کجاست که جلوی اینوبگیره خدایاکارمون به کجا رسیده که داریم ازطالبان حمایت میکنیم واقعٱ منزوی هستیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۲۳

مرگ بر آمریکا و مرگ بر اشغالگر

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۶:۳۳

طالبان خطرناک ترین موجود علیه ایران حتی به دیپلمات های ایران رحم نکردن خبرنگار خزائی راسربیدن الان کشورهای مختلف مثل روسيه حمایت میشوند فراد یش هم دستورات سعودی اجرای می‌کند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۲۲

آقایون این طالبان اول با آمریکا توافق کردند و بعد با کشور های همسایه که مداخله نکنند.خودتون را برای یک کشور مخرف آماده کنید که از دست دادین افغانستان را مگر اینکه معجزه بشه.افغان ها محکوم شدن به حداقل 50سال عقب گرد .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۳۴

نمی دانم طالبان چه افرادی هستند مگر بخشی ازملت افغانستان نیستند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۴۱

یاد جوانمرد شهید خوش آوازه احمد شاه مسعود گرامی باد. تنها راه برون رفت از بحران فعلی تشکیل بسیج مردمی در افغانستان است. نگارنده اولین گروه مردمی تشکیل شده در تربت حیدریه سال ۱۳۵۸ را تجربه کردم..#بسیج_مردمی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۷:۴۷

کشورمانبایدخودرادرجنگی واردکندماکم گرفتاری نداریم که بخواهنددرآمدکشورخرج جای دیگرکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۰۸

ایران باید خیلی مراقب افغانها باشد چه طالب چه غیر آن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۹:۱۵

🙄🙄🙄چه مراقبی ؟!!! همچه گفتی که انگار خواب فریشان دیدی... افغانیهای که جان و خون و مال خودرا فدای ایران کردن... هم در ۸ سال دفاع مقدس... هم در مدافعین حرم...که الآن هم تو جبهه های سوریه هستند افغانیهای که ایران را ساختند...و دراین راه چه قدر فدایی و قربانی ادند...من حیث کارگران خاموش و بی ادعا...😑

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۳۳

احمدشاه مسعود در نوع خود یک پدیده بود و مردی منحصر به فرد و دلیر بود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۳۴

انشاالله به کوری دشمنان افغانستان وکشورهای خائن منطقه که پای طالبان رابه افغانستان باز کردند.طالبان هیچ غلطی نخواهد کردوبه همین زودی ها به همراه حامیانشون به درک واصل خواهند شد.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۴۰

ننگ بر حامیان طالبان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۴۵

طالبان یک گروه تروریستی خونخوار است که بمب در مدارس و خیابان و مسجد وو بازار در میان مردم منفجر میکند و ملت و انسانیت را به خاک و خون کشیده ننگ بر حامیانش

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۵۴

وقتی ریسی جمهور فرانسه به پیامبر عزیزمان توهین کرد تو عوضی رفتی فرانسه با در دردست داشتنه قاب عکس پدرت با اون کثیف عکس سلفی گرفتید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۰۶

به امید موفقیت

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۰۷

افغانستان فقط مشکلش نژاد پرستی هست اگه این از بین بره دیگه هیچ مشکلی وجود ندارد جنگ بین مردم افغانستان فقط نژاد پرستی است و اینکه شیعه و سنی باهم اتحاد ندارن اگه اتحاد داشته باشن سد درصد این جنگ از بین میره

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۰:۱۶

نه مشکل نژاد پرستی نیست مشکل طالبان دین هست که میگه اسلام ناب همینه که ما میگیم .مثلا تلوزیون شیطانه ونباید کسی داشته باشه موبایل و مجازی خو دیگه اسمش نبرید .زن نباید از خونه بیاد بیرون اگر هم اومد با برقه و حتی ناخنشم نباید دیده بشه و......هزار خرافه و عقاید سخت دیگه که میگن اصل اسلام اینه و افغانستان فقط با این دین .مثل داعش و شیعه بکش برو بهشت .مذهب سنی وهابی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۱۷

لشگر فاطمیون مردانی چون پنجشیر هستند و استقلال وآزادی را بزودی برای ملت افغانستان به ارمغان می آورند وملت شان را از دولت‌های وابسته رهائی می بخشند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۰:۲۶

یه کم. در مورد مردم افغانستان مطالعه کن بعد نظر بده بشناسشون

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۱۸

۱-ایجاد جبهه نظامی مقاومت ضد طالبان به فرماندهی قهرمانان ملی افغانستان. ۲-اتحاد رهبران جهادی و مقاومت گران این کشور به ویژه مجاهدین و فاطمیون ۳-بسیج کردن مردمی در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ۴-دعوت طالبان به صلح وخلع سلاح نمودن آنان و اگر قبول نکردند سر کوب آنان.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۲۳

همش زیر سر آمریکا است نمیدانم چه خوابی دیده مسولان ما باید هشیار باشند مثل همیشه نقشه شان نقش بر آب کنن انشالله

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۳۶

فرزند قعرمان ملی احمد شاه مسعود زود دست به کار شو که تاجیکان را در تمام سمت شمال خراسان افغانستان آواره و بیچاره ساخته است اگر دیر دست به کار شوید نابود میشود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۱۹:۵۱

زمانی که آمریکا به افغانستان حمله نظامی کرد یک سری توی ایران می گفتن خوش بحال افغانستانی ها، چند سال دیگه چنان پیشرفت بکنند که آرزوی ما بشود اما واقعا نتیجه کار آمریکا در این ۲۰ سال آشغال چی شد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۰:۰۹

دردود بر فرزند احمد شاه و ننگ بر حامیان طالبان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۰:۴۰

مرگ برطالبان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۰:۴۲

طالبان مزدوران پاکستان وعده ای وطن فروش

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۰۴

هر کس با تروریسم و کشتن مردم همکاری کند خدا نسلشان را از روی کره زمین بردارد چه طالبان باشه چه اسرائیل.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۱۱

احمد شاه مسعود لقب شیر دره پنج شیر من ایرانیم این لقب فقط،برازنده احمد شاه مسعود بود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۲:۰۸

خداریشه طالبان خونخوارروبسوزونه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۰۹

چندروز پیش رئیس جمهور افغانستان رفت آمریکا برای کمک خبری نشد حالا ست به دامن مردم شده اگرمرد هم پیروزبشن شما سرسپرده آمریکا هستین می رین ت دامن آمریکا

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۱۵

مرگ برطالبان خون خواردرودبراحمدشاه مسعود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۲۱

بارکالله به احمد شاه یه مرد بپا خواست امیدوارم پیروز بشه واین طالبان احمق وپلید را سر جاشون بنشونه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۳۹

سلام بر ملت غیور و شهید پرور افقانستان مردم مظلوم افقانستان آماده اند تا راه آمر مسعود راه ادامه دهند روحش شاد و یادش گرامی باد زنده باد نیروهای امنیتی و دفاعی ،بسیج مردم ،جهاد مقاومت مرگ بر ظالم وستمگر

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۲:۰۹

چند روز دیگر یا ترور یا در کمین طالبان کشته می شود نگویید چرا که طالبان از خارج نیامده و خود واقعی مردم افغانستان است.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۲:۱۱

وقتی دولت افغانستان حرف از صلح با طالبان زد و اسیرهای طالب را آزاد کرد، حالا باید اینطور ضربه بخورد. طالب را فقط باید کشت بدون ذره‌ای رحم و گذشت کردن. برای مردم افغانستان آرزوی پیروزی در این جنگ دارم. زنده باد ملت افغانستان. مرگ بر طالبان. از طرف یک جوان ایرانی.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۰:۴۳

خدا رحمتش کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۲:۳۸

نور به قبر شاه مسعود بباره اگر بود افغانستان آباد میشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۲:۴۱

سلام الان همه افغانی ها فرار میکنن میان ایران از ترس خخخ اونها که سپاه و بسیج و حاج قاسم ندارند، ما ایرانی هااا افتخاار میکنیمممممم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۳:۰۵

مردم شریف افغانستان به خاطر کشور و خود وفرزندانتان جلوي ماشین جنگی آمریکا یعنی طالبان بایستید از کشور خود دفاع کنید بدانید آمریکا از عقب ماندگي کشور شما سود می برد فقط بسیج مردمی راه حل است

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۰:۳۴

خوبه توهم مهمان نوازی خوبی باش😕

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۴:۴۰

لب را هنر خنده بیاموز ورنه ، گریاندن یک جمع پریشان هنری نیست .اگر بلد نیستی هم دردی کنی حد اقل دل مردم بیگناه را بااین حرفات نشکن مغرور بی حیا آقای محسن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۲:۴۲

به نظرم باید به فکرکشورخودباشیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۲:۵۲

همیشه مردم بی گناه ومظلوم گل حرفای مفت شماها میخوره مردم بی گناه که امریکا بمباران میکرد شماها کجابودین همینطور الان میخاهید مردم رابه عنوان سپر استفاده کنید شماها تفرقه اندازا وطن را نابود کرده

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۲:۵۷

شما بزارید طالبان افغانستان رو میگیره جنگ تموم میشه شماها نمیزارید اصلا رای گیری کنید بازم نمیکنید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۳:۲۲

مردم افغانستان از ایران کمک بخواهند ایران مثل برادر بهشون کمک میکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۳:۲۴

درود بر مرد مقاومت و مرد دلسوز مسلمان که به فکر آینده افغانستان بود احمدشاه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۳:۴۴

تو فرزند همون شیر بیشه افغان هستی...نشون بده که خون پدر دررگهات جاریه...خدا با شماست

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۰:۲۹

حتما بایستی بسیج ملی ایرانی تشکیل و به کمک مردم نجیب افغانستان بشتابند وگرنه باید شاهد حضور طالبان در ایران هم باشیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۰:۵۲

شما ایرانیها هزارتا بدبختی دارین بریم به مشکلات خودتون برسید. لطفا نظرندید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۱:۱۱

مملکتی که دوتا رئیس جمهور هم زمان داشته باشد اخر و عاقبتش همین می شود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۱:۱۶

درود برطالبان که شریعت رو داره ترویج میکنه. مناطقی که دردست طالبان هست رو نگاه کنید ومناطقی که دردست دولت هست راهم نظرکنید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۱:۴۵

جانم فدای رهبرجوان احمد مسعود تاجیک خراسان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۹:۳۲

طالبان یک تفکر کثیف و افراطی است و قبلا هم بر کل افغانستان سیطره داشته و عملکرد وحشیانه خودشو نشون داده وای بحال مردم افغانستان اگه ملتش به حاکمیت طالبان دربیاید ، عین دوران جاهلیت عرب بسرعت پسروی خواهد کرد ، البته ناگفته نمونه این ملت بیچاره بازیچه بین دو قدرت روس و امریکا شدن و اگه این شیاطین نباشند شاید روزگار بهتری داشته باشند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۰۹:۴۶

غلط کرد امریکا،یه عمره ک باور حرفای چرت انهاهستند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۰:۰۷

از همسنگر‌های او( شاه مسعود) نقل شده شده است: «مسعود روزی در تخار در جمع مجاهدین و خبرنگاران نشسته و مشغول مطالعۀ دیوان حافظ شیرازی بود که خبر آوردند، طالبان در منطقه‌ای حمله کرده و در حال پیشروی است. مسعود توجهی نکرد و به خواندن دیوان حافظ با عشق و علاقۀ خاصی ادامه داد. یکی از فرماندهان از بی تفاوتی آمر صاحب ناراحت شد و با صدای بلند گفت: آمر صاحب! طالبان حمله کرده اند. مسعود گفت: بگذار که این غزل را تمام کنم، مگر نمی‌دانی که جنگ با ما بر سر حافظ است؟!»

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۰:۲۷

بیشرف ترازطالب دیگه نیست نوک پاکستانی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۰:۴۱

درود بر احمد مسعود فرزند خلف رهبر نظامی احمد شاه مسعود در افغانستان با تاسی از ایران اسلامی می تواند در برابر دشمنان فایق آید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۱:۲۰

بنظرمن ایران که با تروریستها درهرکجا مثل عراق سوریه لبنان یمن وغیر... مبارزه میکند باید به کشور همسایه افغانستان هم کمک کند ماهمه مسلمان هستیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۲:۳۱

افغانستان خاک ایران و سرزمین اریاییست۰ ب امید برپایی ایران بزرگ و پیوستن اریایی ها زیر ی پرچم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۷:۳۸

کتاب و آموختنِ علم سعادت بخشِ آدمی است.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۸:۲۶

مقصردولتهای عرب منطقه،ازجمله قطر

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۲۰:۲۵

اگه فقط یه رهبر هزارگی میبود الان هیچکی نبود توسرو کله هم بزنه سره یه مشت بره بیابونی کوهی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۳:۲۵

میگم طالبان همونایی نبودن که با استقبال گرم حکومت ایران وارد ایران شدند و حسابی پذیرایی شدن؟ شاید هم من اشتباه میکنم، بعید که حکومت الهی و اسلامی ایران با یه گروه تروریست همکاری کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۴:۳۹

ازت معلومه از احمدشاه چیزی نمیدادی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۴ ۱۵:۲۶

خدا همه طالبان لعنت کنه اما خوب اونا فقط یه سری عروسک کوکی هستن که دیگران انها رو حمایت میکنند خارج از افغانستان که انفد ترسو و بزذل هستند که نمیتوانند بیاین و رودر رو بجنگن من نظرات خوندم و باید بگم فقط یک بار برید کارهایی که این قهرمان ملی کشورمان برای ما انجام داد بخونید بعد اونو به رگبار فوش ببندید و از خدا بترسید پشت یه مرده حرف نزنید اون یه مرد واقعی بود اون سردار سلیمانی ما تو افغانیان بود روحش شاد یادش گرامی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۰۰:۰۰

آنهایی که خود را فهمیده می گیرند و از بعضی ها پشتیبانی می کنند،بروند تاریخِ شیعه کُشی و هزاره کُشی را ورق بزنند و ببینند؛باعث و بانیِ کشتارِ خونینِ "افشارِ کابل" کی بوده است؟ بعد می گویند همه باهم برادریم. قهرمانِ ملی یعنی همین!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۵ ۲۲:۱۵

اونایی ک احمد شاه مسعود رو.نمیشناسن خیلی بیخود بی جهت توهین و بی احترامی میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۶:۵۷

اقای احمدشاه مسعودتروخداب دادمون برس بدازخداامیدمون ب تویه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۵:۴۵

آفرین به شیر پاک، خورده

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۷ ۲۱:۰۲

انشالله قهرمانان ملی کشوربه ویژه احمدمسعودپیروزهست

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۱۰ ۱۵:۵۹

سلام یک کشورآزاد افقانستان برای همه ادیان الهی آزاد زندگی نه یک قوم دم ازامیرمومنان بزن این شیطان یک نگاه ازامیرمومنان ندارد غلت میکند نام مبارک امیرمؤمنان برخودیادکند ما همه جوانان ازپس احمدشاه با جان دل حمایت می‌کنیم

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۲ ۱۳:۰۷

سلام افغانستان یک کشور است و به یک رئیس جمهور نیاز دارد بر یک مرد که نترس وشحاع وخداپرست باشد نیاز دارد افغانستان الان دست بیگانگان است احمد مسعود با افرادش میتواند طالبان را شکست دهد وما باید برایش دعا کنیم که سالهای سال زنده بماند طالبان کافر هستند و بعضی ها هم که از طالبان پیروی میکنند کار اشتباهی میکنند و راه گمراهان را ادامه میدهند ولی ما از احمد مسعود حمایت میکنیم زنده باد احمدمسعود شیر پنجشیر