• دوشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400041409833
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

هماهنگ کننده تیم پیوند اعضا بیان کرد:

چهارمحال و بختیاری استان پیشرو در زمینه اهدا عضو

چهارمحال و بختیاری استان پیشرو در زمینه اهدا عضو

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مسئول هماهنگ کننده تیم پیوند اعضا در چهارمحال و بختیاری گفت: این استان در سال ۹۷ رتبه اول، در سال ۹۸ رتبه سوم و در سال ۹۹ نیز رتبه پنجم در زمینه اهدای عضو در کشور را کسب کرد، در سال جاری نیز طی سه ماه گذشته هشت مورد اهدا عضو در استان انجام شده است.

زهرا سیاح در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص سنت حسنه اهدای عضو، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۱۹ سال در زمینه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی فعالیت دارد که در این مدت همواره دارای رتبه اول تا پنجم در سطح کشور بوده و جزو استان‌های شاخص ایران در این حوزه محسوب می‌شود.

مسئول هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضا در چهارمحال و بختیاری افزود: این استان در سال ۹۷ رتبه اول، در سال ۹۸ رتبه سوم و در سال ۹۹ نیز رتبه پنجم در زمینه اهدای عضو در کشور را کسب کرد، در سال جاری نیز، طی سه ماه گذشته هشت مورد اهدا عضو در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا آمار اهدای عضو در ایران کاهش پیدا کرد، این مسئله به‌علت به اختصاص تخت‌های ICU به بیماران مبتلا به کرونا و کاهش بستری بیماران مرگ مغزی و فوت این افراد است، همچنین اگر بیمار دچار مرگ مغزی به بیماری کرونا نیز مبتلا باشد، به دلیل درگیری اعضای بدن فرد با ویروس کرونا امکان اهدیا عضو از این فرد وجود ندارد، برای مثال در هفته گذشته در چهارمحال و بختیاری متاسفانه سه مورد مرگ مغزی به ثبت رسید، اما به دلیل مثبت بودن تست کرونا دو نفر از این افراد امکان اهدا عضو آن‌ها وجود نداشت.

سیاح عنوان کرد: در تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری سابقه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی وجود دارد، از هشت مورد اهدای عضو در سال‌جاری نیز یک نفر اهل لردگان، دو نفر فارسان، یک مورد اهل شهر کیان و مابقی نیز از سایر مناطق استان بود.

هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعطیلی بخش پیوند کلیه در استان توضیح داد: این بخش در بیمارستان کاشانی شهرکرد واقع بود که در حال حاضر در این بخش پذیرش بیماران مبتلا به کرونا انجام می‌شود، بنابراین عضو کلیه موجود در استان برای پیوند به شیراز و نسوج نیز به تهران ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا تیم پیوند اعضا در چهارمحال و بختیاری در مراسم افراد اهداکننده عضو شرکت می‌کرد و با ارسال تاج گل و بنر تسلیت با خانواده این عزیزان همراهی می‌کردند، اما در شرایط قرنطینه ناشی از شیوع بیماری کرونا امکان حضور در مراسم وجود ندارد و تنها با ارسال لوح، تاج گل و بنر تسلیت از این خانواده‌ها تقدیر و تشکر انجام می‌شود.

سیاح افزود: همچنین پیش از شیوع ویروس کرونا جشن نفس برگزار می‌شد که در این جشن از خانواده‌های فرد اهداکننده اعضا و همچنین از افراد گیرنده عضو و خانواده آن‌ها دعوت و از خانواده فرد اهداکننده عضو تقدیر انجام می‌شد، اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری این جشن نیز وجود ندارد.

هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضا در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مباحث اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی توسط رسانه‌ها در حوزه اهدای عضو از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین مسئولان استانی و شهرستانی می‌توانند در حد توان در مناسبت‌های مختلف از خانواده‌های افراد اهداکننده عضو تقدیر کنند که این عمل در گسترش فرهنگ اهدای عضو تاثیر بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه دریافت کارت اهدای عضو نوعی وصیت قلبی توسط فرد محسوب می‌شود، اضافه کرد: برای اهدای اعضای فردی که دچار مرگ مغزی شده است، تنها داشتن کارت اهداعضو کافی نیست و در هر صورت رضایت اولیای دم تعیین کننده تصمیم نهایی است.

سیاح در پایان خاطرنشان کرد: مددکارهای فعال در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری مانند بیمارستان‌های کاشانی شهرکرد، بروجن و فارسان و همچنین معاونت درمان واقع در گودال چشمه شهرکرد آماده ارائه کارت اهدا عضو به افراد علاقه‌مند هستند، سایت ایران اهدا نیز برای این امر وجود دارد که پس از ثبت‌نام در این سایت و تکمیل اطلاعات کارت افراد به وسیله اداره پست ارسال می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha