• دوشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1400041409974
  • خبرنگار : 71219

برنامه‌هایی که کرونا هم حریفشان نمی‌شود

برنامه‌هایی که کرونا هم حریفشان نمی‌شود

برخی برنامه‌های فرهنگی و هنری در حالی به صورت حضوری برگزار خواهد شد که کرونا دلتا با سرعت بالای انتقال خود وضعیت پایتخت را به قرمز رسانده است.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته با افزایش آمار مبتلایان به کرونا، بیش از 90 شهر کشور در وضعیت قرمز قرار گرفتند و با اعلام رسمی ورود به موج پنجم کرونا تمام مشاغل بجز آنچه در گروه خدمات ضروری دسته اول قرار می‌گیرند باید تعطیل شوند.

البته این بار مثل دفعه‌های قبل دستورالعمل‌های جداگانه و مشخصی برای حرفه‌های گوناگون از سوی دستگاه‌های مربوط صادر نشده و تاکید بر توقف فعالیت‌ها نیز مثل گذشته نیست. احتمالا به همین دلیل است که سینماها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و سازمان سینمایی بخاطر فشارهایی که برای اکران یک فیلم جدید وجود داشت، به طور مستقیم دستور به تعطیلی سینماها نداده و مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش آن صرفا تاکید کرده که «ستاد کرونای هر استان، درباره رنگ‌بندی یا نوع فعالیت هر یک از مشاغل از جمله سینما هر تصمیمی بگیرند، همه به آن پایبند خواهیم بود و انجمن سینماداران و سازمان سینمایی بر این امر نظارت دارند.»

با این حال سالن‌های تئاتر - بویژه دولتی‌ها - و نمایشگاه‌های تجسمی خیلی زود با قرمز شدن پایتخت تعطیل شدند ولی در همین شرایط با وجود توصیه‌هایی که درباره رعایت پروتکل‌ها و سرعت بالای انتقال بیماری مطرح می‌شود، برخی برنامه‌ها کماکان مفصل و با دعوت از مهمان و سخنرانی و حتی حضور گروه سرود برگزار می‌شوند.

نمونه قابل ذکر در این باره آیین اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» است که عصر امروز 14 تیرماه با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف در تالار سوره حوزه هنری برپا می‌شود.

در این برنامه که اهالی رسانه هم برای پوشش خبری آن دعوت شده‌اند،  قرار است علاوه بر اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان، سردار فتحیان مشاور وزیر بهداشت، رئیس بیمارستان بقیه الله، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دو نفر دیگر سخنرانی کنند و یک گروه سرود از مازندران هم اجرا داشته باشد.

فراخوان این جشنواره که اختتامیه آن در شرایط قرمز کرونایی برگزار خواهد شد، همزمان با اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، «با هدف ثبت و ضبط نقش‌آفرینی مردم و کادر درمان در عرصه مواسات، کمک‌های مؤمنانه و مبارزه علیه ویروس کرونا، به همت قرارگاه مشترک جبهه مردمی انقلاب اسلامی منتشر شد» و  در بخشی از یادداشت دبیر جشنواره - سید مرتضی دارابی - آمده است:‌«اتفاقات کم‌نظیر انسانی در دوران کرونا و خلق زیبایی‌ها در عرصه همدلی و یاری رساندن به اقشار مختلف آن‌ هم در سخت‌ترین شرایط تحریمی که کشورمان با آن مواجه است، تعجب جامعه جهانی را به همراه داشته است. بسیاری از دشمنان این آب و خاک امید داشتند که به‌واسطه حضور ویروس کرونا و تحریم، شرایط کشور دچار بحران‌های شدید شود؛ اما به لطف پیام رهبر معظم انقلاب برای حضور نیروهای جبهه مردمی انقلاب، جهادگران و خیرین در عرصه مواسات و کمک‌های مؤمنانه در سراسر کشور، این اتفاق به‌طور ویژه و چشمگیر رقم خورد و باعث شد این بحران تا حد ممکن کنترل شود؛ هرچند که دولت مستقر با برنامه‌ریزی مناسب‌تر می‌توانست کمک بیشتری دراین خصوص انجام دهد!»

طبق برنامه اعلام شده برای این جشنواره به تفکیک در بخش شعر و داستان ۴۷۹ اثر، بخش تجسمی ۳ هزار ۶۵۹ اثر، در بخش رسانه و گزارش خبری ۱۱۹ اثر، در بخش موسیقی ۱۰۶ اثر و در بخش هنرهای تصویری ۴۲۱ اثر داوری شده‌اند.

جامعه هنری کشور در یک سال گذشته بخاطر شیوع کرونا با تعطیلی یا تغییر شکل برگزاری بسیاری از برنامه‌ها و رویدادهای خود مواجه شد و در این بین یک اتفاق مثبت روی‌آوردن به ابزارهای دیجیتال و آنلاین برای برپایی برنامه‌ها بود که اتفاقا در مواردی باعث افزایش مخاطب آن رویداد شد. اما در همین عرصه شاهد بودیم که برخی سازمان‌ها به شکلی عجیب در برابر برگزاری آنلاین برنامه‌های خود مقاومت کردند و به اجرای فیزیکی حتی با حضور اندک مدعوین اصرار داشتند و پس از گذشت بیش از یک سال هنوز هم تغییری نکرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha