• سه‌شنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400041510374
  • خبرنگار : 30057

برای توقف رشد نرخ فرونشست‌ها، نیاز به قدرتی بالاتر از قدرت‌ اجرایی کشور است؛

درگیری ۲۹ استان ایران با فرونشست/ایران در حال نشست است

درگیری ۲۹ استان ایران با فرونشست/ایران در حال نشست است

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد: از ۳۱ استان کشور ۲۹ استان در خطر پدیده فرونشست زمین قرار دارند و لازم است مسوولان تصمیمات قاطع در این زمینه بگیرند، چرا که ایران در حال نشست است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه نرخ فرونشست زمین در کشور روز به روز در حال تشدید شدن است، افزود: این در حالی است که در این زمینه فرهنگ‌سازی نشده است و عملکرد دستگاه‌های مرتبط با این حوزه رضایت بخش نیست؛ چرا که این دستگاه‌ها در راستای کاهش نرخ فرونشست تصمیمات قاطع و محکم اتخاذ نکرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در بهره‌برداری از چاه‌ها، برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی و مدیریت منابع آب، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های میدانی ما در حال حاضر از ۳۱ استان کشور، ۲۹ استان در خطر پدیده فرونشست قرار دارند.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه زمین ایران در حال نشست است، خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از روند افزایشی نرخ فرونشست نیاز به قدرتی فراتر از قدرت‌های اجرایی است و در صورتی که جلوی این روند گرفته نشود، شاهد تخریب بزرگ زیست محیطی خواهیم بود.

رییس سازمان نقشه برداری کشور به اقدامات این سازمان برای پایش این پدیده اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون ۱۱۰ نقطه و ۴۴ منطفه در کشور مورد بررسی و پایش این سازمان از لحاظ فرونشست قرار گرفته و کلیه اطلاعات آن و میزان نرخ فرونشست به مسوولان مربوط ارسال شده است، ولی دریغ از اینکه دستگاه‌های مرتبط برنامه‌های خود را در کاهش این بحران زیست محیطی اعلام کنند.

جعفرزاده سازمان نقشه برداری کشور را یک نهاد رصد کننده توصیف کرد و ادامه داد: اطلاعات و داده‌هایی که از پایش‌های انجام شده در زمینه فرونشست اطلاع رسانی شده است، ولی توجهی به آنها نشده و این در حالی است که نرخ فرونشست در ایران روند افزایشی دارد.

جعفرزاده، با تاکید بر اینکه فرونشست یک مخاطره غیر قابل جبران است، اظهار کرد: راه برون رفت از این بحران آن است که از هم اکنون درهای چاه‌ها بسته و برداشت آب‌های زیر مینی متوقف و برنامه‌های نگهداشت ذخایر زمینی اجرایی شود.

وی با انتقاد از نحوه جمع آوری آب‌های سطحی، تاکید کرد: به بهانه جمع آوری آب‌های سطحی اقدام به آسفالت کردن زمین شده که این امر موجب کاهش نفوذپذیری زمین شده است.

وی دو عامل تغییر اقلیم و خشکسالی و دخالت بشر در محیط زیست را از مهمترین عوامل فرونشست زمین در کشور نام برد و یادآور شد: انتظار می‌رود که بشر خردمند اقداماتی در جهت کاهش فشار بر محیط زیست اجرایی کند، ولی در حال حاضر شاهدیم که دخالت‌های انسان موجب تشدید شدن بحران‌های محیط زیستی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۰۹:۱۰

ای بابا دولت ما در ساماندهی امورات عادی کشور مشکل داره حالا بیاد برای مسائلی که نیاز به برنامه ریزی و آینده نگری داره کار کنه، اگه مشکل با شعار حل میشه مسئولان ما در خدمت هستند میان شعار میدن اگه مسئله ای با شعار حل نمیشه لطفاً کارشناسان مزاحم دولتمردان ما نشن!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۰:۳۳

آقای کارشناس!!!! اینو همیشه به یاد داشته باش که در کشور ما فرو نشست و فرا نشست نداریم اگه هم باشه مهم نیست. مسایل مستضعفین جهان و .. برای ما مهم است. انشالله خدا هم اجرش را در ان دنیا به ما خواهد داد.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۰:۳۹

سلام. شما که یک نهاد رصد کننده هستید چرا تا حالا موضوع را رسانه ای نکردید؟ رخداد این فرایند که عارضه دیروز و امروز نیست!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۱:۰۰

یه رییس جمهور پاک دست بود که می گفت: چاه غیرمجاز نداریم هر کی می خواد بره چاه بزنه! یه مسئولی هم داریم که همیشه یه جوری میشینه!!! ایشون هم در دوران وزارت و مسئولیت زیست محیطی فقط گفتن و میگن آب نداریم ولی هیچ برنامه عملی ای برای حل مشکل نداشته و ندارن... گویا ما باید مشکل رو حل کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۲:۱۷

اون رئیس جمهوری که هاله نور داشت دستور داده بود برای خودکفایی در گندم تمام آبهای زیرزمینی کشور رو در یکسال مصرف کنن خوب الان بیاد جوابگو باشه جالبه آخرش خودکفا هم نشدیم!!!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۲:۳۲

باعث وبانی این وضع لعنت

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۳:۲۲

فقط اینو میدونم که دولت همراه مسئولین با بی توجهی ها و بی مسئولیتی ها شون میشه گفت کاملا به عمد قراره به خاک سیاه بنشون این مملکت و ملت بیچاره رو ..خیلی خوب و با سرعت دارن تیکه پاره میکنن زمین و زمان و

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۰۹

به عنوان یه شخص مطلع، نظراینه زدن سدها علت اصلی خشکسالی وفرو نشست زمین در مناطقی هست که قبلا با آب جاری تغذیه می‌شدند واین اشتباه محض هست که همچنان ادامه دارد وخدا به مسؤلین وما مردم رحم کنه اونا به خاطر پایمالکردن حقوق مردم ومابه خاطر بی فکری مسؤلین ذی ربط

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۱۰

!كرونا بى ابى بى برقى نابودى محيط زيست تحريم اقتصادى تحريم بانكى خودكشى بى كارى اعتياد اعتصابات .......فرو نشست زمين .....هر روز يه خبر خوب !!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۲۳

غیر از این چه راهکاری دارید اینو که بجه کلاس اولی هم میتونه تحلیل کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۲۵

ایشالا ایشالا بلکه راحت بشیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۵:۰۶

سلام کارشناس نیستم ولی بهتری راه تزریق آب دریا . به حفره های ایجاد شده .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۶:۳۳

وقتی که میلیاردها تن از خاک ایران رابه کشور امارات می‌فروشید تا امارات با این خاک ها جزیره درست کند دیگر چه انتظاری باید داشت

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۷:۰۷

بلا و مصیبت دیگه ای نیست که مردم و کشور باهاش روبرو بشن؟!!هر چی بد بیاری هست که ما داریم باهاش دست و پنجه نرم میکنیم اینم روش!ظاهرا طبیعت هم با ما و کشور ما سر جنگ داره باید ببینیم جریان چیه شاید دلیلش نیت بد و گناه بیش از اندازه هست چون تو این مرز و بوم هستند کسانی که جز فساد و دزدی کار دیگه نمیکنن ..خودمان کردیم (البته خودتان) که لعنت بر خودمان (خودتان)باد !!!قابل توجه مسئولین پاکدست ایران