• سه‌شنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400041510869
  • خبرنگار : 50046

رنجی که زلزله زدگان گرمه و جاجرمی از گرمای هوا در زیرچادرهای برزنتی می برند

رنجی که زلزله زدگان گرمه و جاجرمی از گرمای هوا در زیرچادرهای برزنتی می برند

ایسنا/خراسان شمالی ساعت سه و نیم بامداد روز ۲۷ اردیبهشت بود که دو زمین لرزه به بزرگی ۵.۵ و ۵.۳ ریشتر دو شهرستان گرمه و جاجرم را به لرزه درآود و موجب بروز خسارت های زیادی به منازل مسکونی، دامداری و ... روستاهای این منطقه شد.

بر اثر وقوع این زمین لرزه به یک هزار و ۳۰۲ واحد مسکونی آسیب وارد شد و در حال حاضر تعداد زیادی از خانوارهایی که منازلشان آسیب دیده بودند در چادرها سپری می کنند.

اما چند روزی است که گرمای طاقت فرسای شهرستان گرمه و جاجرم و قطع برق امان زلزله زدگان این منطقه را بریده است.

محسن شادمانی دهیار روستای شورک در شهرستان گرمه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه زلزله ۲۷ اردیبهشت ماه خسارت های خیلی زیادی را به منازل مسکونی این روستا وارد کرده است، گفت: روستای شورک دارای ۵۵ خانوار است که از این تعداد ۴۰ منزل به طور کلی تخریب شد و توسط بنیاد مسکن آواربرداری شده است.

وی افزود: ۱۰ منزل مسکونی نیز به آن ها آسیب جدی وارد شده که باید بازسازی شود.

شادمانی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۰ خانوار در این روستا در چادر زندگی می کنند اما زندگی برای آن ها در این فصل از سال در زیر چادرهای برزنتی بسیار سخت است.

شادمانی با اشاره به اینکه منطقه گرمه و جاجرم کویری با هوای خیلی گرم است، اظهارکرد: در حال حاضر نیز که هوا گرمتر شده تحمل مردم در این چادرها سخت تر شده است .

وی تصریح کرد: از فاصله ساعت ۱۱ صبح تا غروب آنقدر هوا گرم و چادرها داغ می شوند که نمی توان هوای دم کرده چادر را تحمل کرد از سوی دیگر سیستم سرمایشی نیز وجود ندارد که محیط چادر را خنک کند.

وی خاطرنشان کرد: به همین علت مردم در طول روز در حال پیدا کردن سایه هستند تا در زیر سایه دیوارهای خراب شده خانه ها بنشینند.

شادمانی افزود: هوا در چادرها آنقدر گرم است که مردم در خطر گرمازدگی قرار دارند و روز گذشته یکی از اعضای خانواده خودم دچار گرمازدگی شد و راهی بیمارستان.

وی تصریح کرد: تعدادی از خانوارها نیز کمیته امداد برای آن ها کولر آبی تهیه کرده است اما چه فایده! از فاصله زمانی چهار بعد از ظهر تا شش برق ها قطع می شود و آن ها نیز در این فاصله زمانی به دنبال پیدا کردن سایه هستند.

شادمانی با بیان اینکه تاکنون تسهیلات برای بازسازی منازل زلزله زده مصوب نشده است، خاطرنشان کرد: فصل گرما را مردم با قطعی برق و سپری کردن روز در زیر سایه در و دیوارها سپری می کنند اما دو ما دیگر فصل گرما فرامی رسد و دیگر نمی توان برای آن کاری کرد چراکه سرمای این منطقه نیز سخت است.

محسن خانی دهیار روستای کرکی یکی از روستاهای زلزله زده شهرستان گرمه نیز در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: این روستا دارای ۵۷ خانوار است که ۲۳ منزل مسکونی غیرقابل استفاده است و باید بازسازی شود.

وی گفت: از ۲۳ منزل مسکونی که باید بازسازی شود دو واحد کامل تخریب شده بود که آواربرداری شده اند.

خانی افزود: به تمامی خانواده هایی که باید منزل آن بازسازی شود، از سوی هلال احمر چادر داده شده تا به منظور جلوگیری از هر خطری در چادر زندگی کنند.

وی ادامه داد: اما با توجه به این گرمای هوا، زندگی در چادرها بسیار سخت است و مردم مجبور می شوند زمانی که که هوا خیلی گرم است به منازل آسیب دیده با دیوارهای ترک خورده خود بروند، و چند ساعتی را در آنجا گذران کنند اما چه فایده در اوج گرما برق ها قطع می شود و عملا مردم فقط جان خود را در زیرسقف های لرزان به خطر می اندازند.

خانی تصریح کرد: از سوی دیگر امکان انجام برخی از کارها همچون پخت و پز و آشپزی در چادرها وجود ندارد و این امر نیز خانواده ها را مجبور می کند تا مدام بین چادر و خانه های خراب شده اند در رفت و آمد باشند.

وی تاکید کرد: اما باید به این نکته توجه داشت که از ۲۷ خرداد ماه مدام پس لرزه با قدرت های مختلف این منطقه را می لرزاند و احتمال فروریختن این خانه ها با زلزله ای با بزرگی زیاد وجود دارد.

دهیار این روستا با اشاره به اینکه با گذشت بیش از یک ماه هنوز ساخت و ساز در این روستا انجام نشده است، گفت: مردم به تنهایی توانایی ساخت و ساز را ندارند و منتظر تسهیلات برای ساخت منازلشان هستند.

۸۰۰ پرونده بازسازی مسکن زلزله زدگان گرمه ای تشکیل شد

روحانی معاون بازسازی بنیاد مسکن خراسان شمالی از تشکیل ۸۰۰ پرونده برای بازسازی مسکن زلزله زدگان گرمه ای خبر داد.

وی گفت: این پرونده ها تشکیل شده و  منتظر تصویب ارائه تسهیلات از سوی هیات وزیران هستیم تا به بانک جهت اخذ وام ارجاع داده شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ پرونده نیز تشکیل شده و به بانک برای ارائه تسهیلات بازسازی ارجاع شده است.

روحانی با اشاره به وقوع دو زلزله ۵.۵ و ۵.۳ ریشتری در بامداد ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری اظهارکرد: بر اثر وقوع این زمین لرزه یک هزار و ۳۰۲ واحد مسکونی آسیب دیدند.

وی افزود: از این تعداد ۵۷ واحد باید تعمیر شوند و یک هزار و ۲۴۵ واحد مسکونی نیز از آنجایی که خشتی و گلی بوده و قابلیت تعمیر را ندارد باید بازسازی شود.

به گفته روحانی، ۱۲۱ واحد نیز به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده بودند که باید بازسازی شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha