• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400041611314
  • منبع : نمایندگی همدان

با آلبالو خواب با کیفیت داشته باشید

 با آلبالو خواب با کیفیت داشته باشید

ایسنا/همدان کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آلبالو در درمان بیماری‌های التهابی، سرطانها، آلزایمر و نیز بیماری‌های تب‌دارمؤثرواقع شده است، گفت: از نظر محققان آب آلبالو یکی از منابع طبیعی برای تأمین هورمون تنظیم سیکل خواب و بیداری بدن، یعنی ملاتونین است.

میترا جاودان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: می‌توان از آلبالو برای تهیه آلبالو پلو، اشکنه آلبالو، شربت آلبالو و ترشی آلبالو و موارد دیگر استفاده کرد و یکی از پرطرفدارترین لیکورهای جهان ویشنوکاست.

وی با اشاره به اینکه آلبالو نام میوه‌ای بومی در جنوب غرب آسیاست و میوه آن ترش‌مزه و سرخ رنگ است، تصریح کرد: صد گرم آلبالو حاوی ۱۶ گرم مواد قندی، ۰.۸۵ گرم پروتئین و ۸.۶ کالری دارد که به علاوه صد گرم آن حدود ۵۰ میلی گرم کلسیم، ۲۰ میلی‌گرم فسفر، یک میلی‌گرم آهن، ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامینA، ۰.۱۴ میلی‌گرم تیامین، ۰.۱۲ میلی‌گرم ریبوفلاوین، ۵ میلی‌گرم ویتامین C و نیز مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس، روی و دیگر املاح راهم داراست .

وی با اشاره به اینکه از نظر محققان آب آلبالو یکی از منابع طبیعی برای تأمین هورمون تنظیم سیکل خواب و بیداری بدن، یعنی ملاتونین است، تصریح کرد: رنگدانه‌های یاقوتی موجود در آب آلبالو حاوی آنزیمی است که باعث کاهش التهاب می‌شود و سیکل خواب و بیداری بدن را در وضعیت مطلوبی قرار خواهد داد که اگر میزان این ترکیبات رنگی در آلبالویی که آب آن را می‌گیرند بیشتر شود، کیفیت خواب نیز بیشتر خواهد بود.جاودان با تأکید بر اینکه آلبالو می‌تواند باعث جلوگیری بیماری‌های قلبی عروقی شود، افزود: بهتر است آلبالو را در رژیم غذایی خود قرار دهید به دلیل اینکه آنتوسیانین به فعال کردن ژن‌های مسئول برای متابولیسم چربی ، گلوکز،  قند خون و کلسترول  کمک می کند و همچنین حاوی فیتواسترول‌ها هستند که سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهند.

وی با بیان اینکه آلبالو حاوی آنتوسیانین و ریبوفلاونوئید بوده که التهاب را کاهش داده و در نتیجه باعث تسکین میگرن می‌شود، خاطرنشان کرد: نقرس زمانی اتفاق می‌افتد که غلظت اسیداوریک در بدن به وجود می‌آید که اسید اوریک کریستال‌ها را در مفاصل رسوب و منجر به ورم و التهاب می‌شود وآلبالو باعث جلوگیری از این بیماری با تنظیم فرآیندهای متابولیک که میزان اسید اوریک را در خون کنترل می کند می شود.

این کارشناس تغذیه به افرادی که ورزش و تمرینات سختی انجام می‌دهند، توصیه کرد: ورزشکاران می‌توانند عصاره آلبالو را در رژیم غذایی خود قرار دهند چرا که عصاره آلبالو به کاهش درد ماهیچه‌ها بعد از ورزش کمک می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آلبالو برای افراد دیابتی مضر نیست و بیماران می‌توانند در حد اعتدال آن را مصرف کنند، چرا که قند آلبالو از نوع لولوز (فروکتوز) بوده و در بدن افراد مبتلا به دیابت به‌گونه‌ای تجزیه می‌شود که باعث ازدیاد قند خون و تحریک ترشح انسولین نشود ومصرف این میوه در بیماران دیابتی همچنین چربی خون، قندخون و فشار اکسیداتیو که ازعوامل اصلی بروز این بیماری است را هم کاهش دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha