• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400041611386
  • منبع : نمایندگی همدان

پیش‌بینی تولید ۵۰۰ تن کلزا در اسدآباد

پیش‌بینی تولید ۵۰۰ تن کلزا در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد از پیش‌بینی تولید ۵۰۰ تن کلزا در این شهرستان خبر داد.

محمد کرم مرادی در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌جاری  ۱۹۳ هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت کلزا اختصاص داشته که در حال حاضر از این میزان سطح ۱۴۲ هکتار سطح  سبز است.

وی تعداد کلزاکاران شهرستان را ۶۱ نفر برشمرد و افزود: با آغاز برداشت کلزا تاکنون ۱۴۰ تن از محصول شهرستان به مرکز خرید تضمینی نهاوند ارسال شده است.

مرادی تصریح کرد: با توجه به قیمت پایین نرخ کلزا و عدم صرفه اقتصادی آن به علت نرخ پایین، در سال‌جاری کشت این محصول در شهرستان به نسبت سال گذشته کاهش یافته و بهره‌برداران کشاورزی رغبت چندانی برای کشت این محصول استراتژیک نداشته‌اند.

وی به ضرورت راه‌اندازی اتحادیه کشاورزان کلزا کار در شهرستان اسدآباد تأکید کرد و یادآور شد: با راه‌اندازی این اتحادیه می‌توان در حفظ و تقویت این محصول و ترغیب کشاورزان به کشت این دانه روغنی استراتژیک کم آب بر اقدامات بیشتری انجام داد.

مرادی افزایش هزینه‌های کشت، اعلام شدن دیر قیمت خرید تضمینی کلزا و خرید محصول به قیمت پایین را از دلایل عدم رغبت کشاورزان به کشت کلزا در سال‌جاری دانست و تصریح کرد: در حال حاضر افزون بر ۸۵ درصد نیاز مصرف روغن کشور وارداتی بوده و طی برنامه ۱۰ساله ضریب اتکای تولید روغن به تولیدات داخلی باید به ۷۰درصد برسد که در این راستا رفع موانع تولید این محصول استراتژیک اقتصادی، راه را برای خودکفایی کشور در بحث تولید روغن‌های خوراکی از منابع داخلی هموار خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد با بیان اینکه کشت کلزا در شرایط فعلی کم‌آبی بسیار مقرون‌به‌صرفه است، گفت: کلزا به‌عنوان یکی از دانه‌های روغنی مهم دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست بوده و کشت این محصول، علف‌های هرز مزرعه را کنترل و آفات را کاهش می‌دهد و باعث افزایش محصول در سال آینده می‌شود بنابراین باید کشاورزان از مزایای کاشت این محصول باصرفه بیشتر آگاه شوند.

وی  نیاز آبی کم این محصول نسبت به دیگر محصولات کشاورزی را از دیگر مزایای کشت کلزا برشمرد و  تصریح کرد: دانه روغنی کلزا حدود ۶۱ درصد امگا ۹، ۱۱ درصد امگا۳ و ۲۱ درصد امگا ۶ و هفت درصد نیز اسید چرب غیر اشباع دارد که نسبت به سایر منابع تولید روغن از مزیت نسبی برخوردار است.

این فرد مسئول با تأکید بر ضرورت ایجاد و احداث کارخانه روغن‌کشی در شهرستان، بیان کرد: شهرستان اسدآباد فاقد کارخانه روغن‌کشی و صنایع تبدیلی در این راستا بوده و کلزای تولید شده کشاورزان اسدآبادی به کارخانه روغن‌کشی نهاوند ارسال می‌شود .

مرادی با بیان اینکه میزان تولید کلزای سال گذشته شهرستان حدود  ۷۴۰ تن بود، خاطرنشان کرد: سال گذشته  ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت کلزا اختصاص داشت که به علت بارش تگرگ و سرما ۲۰۰ هکتار از این محصول دچار سرمازدگی و خسارت شد و از سطح زیر کشت کلزای سال گذشته تنها ۳۰۰ هکتار کلزا قابل برداشت شد.

وی در ادامه با اشاره به اختصاص پنج مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان، گفت: کارخانه آرد، سیلوی ظفری، تعاونی روستایی موسی‌آباد، تعاون روستایی ایمان و تعاون روستایی طویلان سفلی در مجموع با ظرفیت ۷۳هزار و۵۰۰ تن تعداد مراکز اختصاص داده شده برای خرید امسال تضمینی گندم کشاورزان این شهرستان هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت سیلوهای اسدآباد سه برابر ظرفیت تولید گندم شهرستان است، اضافه کرد: مجموع کل ظرفیت سیلوهای سطح شهرستان ۱۰۷ هزار تن بوده که در حال حاضر از مجموع پنج مرکز خرید تضمینی گندم اختصاص داده شده و در مجموع ۱۳ هزار تن ظرفیت این مراکز پُر و دارای موجودی بوده و ۶۰ هزار و ۵۰۰ تن ظرفیت مراکز اختصاص داده شده خالی است.

وی با اشاره به پیش‌بینی تولید و برداشت ۴۵ هزار تن گندم از مزارع شهرستان، اظهار کرد: با آغاز برداشت گندم از مزارع شهرستان تاکنون ۱۵هزار و ۲۰۰ تن از گندم مازاد تولیدی کشاورزان منطقه به مراکز خرید تضمینی تحویل داده شده  است.

مرادی سطح زیرکشت غلات شهرستان را در مجموع ۳۳ هزار هکتار برشمرد و خاطرنشان کرد: از این میزان سطح زیرکشت غلات شهرستان ۱۷هزار و ۴۱۵ هکتار شامل ۹۴۲۰ هکتار به گندم آبی، ۸۹۹۵ هکتار گندم دیم و مابقی به جو دیم و آبی اختصاص دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha