• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400041611447
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

غربالگری آزمایشی نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان

غربالگری آزمایشی نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری را گامی در جهت افزایش تحرک دانش‌آموزان دانست.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی، در نشست ویدئوکنفرانسی مشترک با معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش همیشه پیشرو ارائه نوآوری‌ها بوده و اجرای برنامه‌های «حیاط پویا»، «المپیادهای درون مدرسه‌ای»، «کانون‌ها ورزشی درون مدرسه‌ای»، «کوچ» و «آهن یاری» از جمله برنامه‌های خلاقانه این معاونت در سطح مدارس است.

وی افزود: در سال جاری، همراه با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان غربالگری شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در مراکز استان‌ها و در پایگاه‌های سنجش با همکاری معاونت تربیت‌بدنی و سلامت انجام خواهد شد.

حسینی با تقسیم دوران عمر آدمی به نوزادی، کودکی اول، کودکی دوم، نوجوانی، جوانی، میان‌سالی، کهن‌سالی و پیر سالی گفت: دوران کودکی اول، از بعد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی، مهم‌ترین اثر را در زندگی آینده انسان دارد و باید برای رشد جسمی کودکان در این دوران برنامه‌ریزی کرد.

وی گفت: داده‌های حاصل از ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان، می‌تواند به بهبود یکی از شاخصه‌های کودکی، یعنی «تحرک و فعالیت بدنی» کمک زیادی نماید.

 معاون وزیر، کیفیت تحصیل و سلامت دانش آموزان را مستلزم مداخلات بهنگام دانست و گفت: اولین استلزام مداخلات بهنگام «غربالگری» است که برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و به‌ویژه ارزیابی شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان آن را هدف‌گذاری کرده است.

حسینی گفت: سنجش صلاحیت‌های حرکتی یک برنامه بین بخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت است که نیازمند مشارکت کامل همه عوامل دخیل در برنامه سنجش است.

 معاون وزیر در ادامه به تشریح تحولات کمی و کیفی برنامه سنجش پرداخت و گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی پرحجم‌ترین، فراگیرترین، مستمرترین و کاربردی‌ترین برنامه نظام تعلیم‌وتربیت است.

وی افزود: این برنامه از سال ۷۳با پوشش ۱.۵درصدی آغاز شد، سال ۹۸به پوشش ۹۷.۶درصد رسید، سال گذشته علی‌رغم شرایط کرونایی ۹۸.۸درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند و برای سال جاری پوشش ۹۹درصدی هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر با اشاره به گسترش کیفی برنامه سنجش گفت: به‌روزرسانی ابزارهای سنجش از طریق تشکیل شورای آزمون‌ها و راه‌اندازی پایگاه جامع آموزش با ۷۰آزمون استاندارد از جمله فعالیت‌های انجام شده برای کیفیت‌بخشی به برنامه سنجش است.

وی افزود: غربالگری و سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی از سال ۹۶به برنامه سنجش اضافه شده است و در سال جاری سنجش ۶۰۰هزار نوآموز بدو ورود به‌پیش دبستانی نیز هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به نوآوری‌های برنامه سنجش در سال جدید اظهار کرد: «شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری» یکی از برنامه‌های سنجش در سال جاری است و در پنج استان غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستان به‌صورت پایلوت انجام خواهد شد.

وی افزود: سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت‌بدنی، سنجش پردازش‌های شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات نوآورانه در دو برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، معاون وزیر با بیان اینکه تاکنون ۵۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش نوبت‌گیری کرده‌اند گفت: شهرستان‌های تهران، شهر تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز و کرمانشاه به ترتیب بیشترین نوبت‌گیری پایگاه‌های سنجش در سال ۱۴۰۰ را داشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.