• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400041611835
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۶ تیر

کنایه روحانی به منتقدان/پیگیری خاموشی‌ها/واکنش‌ها به تولید اورانیوم ۲۰درصد

کنایه روحانی به منتقدان/پیگیری خاموشی‌ها/واکنش‌ها به تولید اورانیوم ۲۰درصد

قطعی برق/ واکنش‌ها به تولید اورانیوم ۲۰ درصد در ایران/ اظهارات رییس جمهور در جلسه هیات دولت از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، خاموشی های اخیر و تلاش ها و پیگیری ها در جهت حل مشکل قطعی برق همچنان از موضوعات مهم و خبرساز این روزهاست.

در همین رابطه فریدون حسنوند پس از پایان جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی علل خاموشی‌ها با اشاره به بحث در خصوص تاثیر استخراج رمزارزها بر خاموشی‌ها بیان کرد: رمزارزها از موضوعات جدی بود که در مورد آن بحث شد و قرار شد تمام مجوزها لغو شود و به هیچ وجه اجازه فعالیت تا پایان شهریورماه داده نشد. مشترکین پرمصرف که بیش از ۳۰ درصد افزایش غیرمتعارف مصرف دارند به اعتقاد ما به صورت غیرقانونی استخراج دارند که باید دادستان به آن ورود کند. از سوی دیگر با تصمیم دادستان کل کشور و فرمانده کل سپاه بسیج نیز به عنوان ضابط در کنار نیروی انتظامی برای شناسایی بخش‌های غیرقانونی استخراج رمزارز ورود میکند.

در همین جلسه وزیر نیرو با اشاره به اینکه با کمک دستگاه‌های مسئول و نیروی انتظامی در هفته‌های اخیر ۳۶۴۶ مرکز غیرمجاز که در آنها ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر وجود داشت جمع‌آوری شد، گفت: برق مصرفی این مراکز غیرمجاز ۵۷۰ مگاوات بوده و برق مراکز مجاز ۵۲۱ مگاوات است.

رضا اردکانیان با تاکید بر اینکه عزم جدی برای مدیریت خاموشی‌ها شکل گرفته است، اظهار کرد: به صورت مستمر بررسی‌ها و نظارت‌ ها ادامه دارد و بلافاصله بعد از اعلام رئیس جمهور، تا آخر تابستان ماینرها قرار است خاموش شوند. 

غیر ممکن بودن اضافه شدن تولید برق در کشور هم از تاکیدات معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه جلسه امروز هیات دولت بود .

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه تمام نیروگاه‌ها با تمام ظرفیت ممکن در حال تولید هستند، خاطرنشان کرد: در زمینه نیروگاه‌های برق-آبی نیز وضعیت سدها برای ما مهم است و بویژه با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود در فصل پاییز، بارندگی در وضع خوبی نیست، باید نسبت به تأمین آب شرب مردم به دقت توجه کرد تا زمانی این موضوع با مشکل روبرو نشود؛ اینها از موضوعاتی است که دولت‌ها باید بیشتر به آن توجه داشته باشند.

دیگر اخبار مرتبط با قطعی برق را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

مزارع غیرمجاز استخراج رمز ارز باید شناسایی شوند

گلایه‌های نمایندگان به وزیر نیرو درباره قطعی برق

باید از ظرفیت دانش هسته ای در افزایش تولید برق استفاده کرد

کمیته ویژه به منظور مدیریت خاموشی‌ها تشکیل می‌شود

هنگام برگزاری آزمون‌های دانشجویان برق و اینترنت قطع نشود

جلسه فوق‌العاده کمیسیون انرژی برای بررسی علل قطعی برق

وزیر نیرو باید در خصوص وضعیت ایجاد شده پاسخگو باشد

برخی مسئولان اولویت‌ها را تشخیص نمی‌دهند

***

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره تحولات اخیر برنامه هسته ای ایران و روند مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و تاکید وی مبنی بر اینکه ایران آماده برای مذاکرات، به وین بازگردد، از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

ند پرایس درباره گزارش های حاکی از قصد ایران برای به کارگیری اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دارد، گفت: این یک گام رو به عقب تاسف بار برای ایران است، مخصوصا این که ما به سهم خود قصد جدی و آمادگی مان را برای بازگشت به برجام[توافق هسته ای] و رسیدن به راهکارهایی مفیدتر و ماندگارتر برای کنار آمدن با مسائل هسته ای نشان داده ایم.  ما به وضوح گفته ایم که این اقدامات تحریک آمیز هیچ اهرم فشاری برای ایران در مذاکرات[احیای توافق هسته ای در وین] فراهم نخواهد کرد. در عوض، آن ها فقط نگرانی ما را راجع به فعالیت های ایران افزایش خواهند داد و ما همچنان از ایران می خواهیم که این سیاست قبول مخاطره را متوقف کرده و آماده برای مذاکرت به وین بازگردد.

تروئیکای اروپایی هم در بیانیه‌ ای مشترک که در سایت دولت انگلیس منتشر شده، نسبت به تولید اورانیوم فلزی تا سقف غنای ۲۰ درصد توسط ایران ابراز نگرانی کردند. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: ما وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس با نگرانی عظیم از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تایید می‌کند ایران گام‌هایی جهت تولید اورانیوم فلزی غنی‌سازی برداشته است، مطلع شدیم. این نقض جدی تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محسوب می‌شود. ایران دلیل نیاز غیرنظامی معتبری برای تولید و استفاده از اورانیوم فلزی - که گامی کلیدی در جهت توسعه سلاح هسته‌ای است - ندارد.

همچنین سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نسبت به تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ٢٠ درصد ابراز نگرانی کرد اما گفت، تا زمانی که توافق نامه جامع پادمانی تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی رعایت شود، فعالیت های ایران در زمینه توسعه برنامه هسته ای اش خطر اشاعه به همراه نخواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه انحراف از موضوع بازگرداندن برجام را موجه نمی داند، از تمام طرف های این توافق خواست تا برای حل وفصل مسائل باقیمانده در مذاکرات وین بیش از پیش تلاش کنند.

خبرهایی با محوریت ایران و آمریکا را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

در مذاکرات مربوط به آزادی زندانیان آمریکایی در ایران پیشرفت داشته‌ایم

ایران؛ موضوع در دستور کار سفر هیئتی از قانون‌گذاران آمریکایی به منطقه

گفت‌وگوی زیر دفاع آمریکا با معاون وزیر دفاع عربستان درباره ایران گفت‌وگو کردم

گفت‌وگوی برادر ولیعهد سعودی با مقامات آمریکایی درباره ایران

***

امروز همچنین اجلاس گفتگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیتهای عالی جمهوریت و هیات عالی سیاسی طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی وزیر امور خارجه در تهران افتتاح شد. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه  کشورمان در افتتاحیه این نشست با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی های بسیاری شده است خاطر نشان ساخت: امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.

در همین رابطه سید رسول موسوی مدیر کل غرب آسیا وزارت خارجه در صفحه توییتر خود اعلام کرد که تهران میزبان طالبان و ۳هیات افغانستانی دیگر است.

اظهارات رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت در صدر اخبار پربازدید امروز بود که در بخشی از این جلسه کنایه ای به انتقاد های عجیب از دولت داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری درکشور خاطرنشان کرد: در این زمینه در داخل برخی مشکلات وجود دارد که اگر همه با هم هماهنگ باشند می توان آنها را حل و فصل کرد. یعنی اگر دستگاه قانون گذار، قوه قضائیه و دولت همه با هم باشند. آن مشکلات از بین می رود. البته امیدواریم از ۱۲ مرداد به آن ور دیگر یک هماهنگی کاملی بین سه قوه به وجود بیاید. حالا در این میان بعضی ها از شغل شان می افتند و بیکار می شوند و انتقادهای عجیب و غریب و غیر منصفانه آنها تعطیل می شود، اما به هر حال همه از یک جناح و تفکر می شوند و یک هماهنگی به وجود می آید که ان شاءالله امیدواریم از این نظر وضع بهتر شود.

همچنین گزارش کامل ایسنا از گفت وگوی های خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha