• پنجشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400041712153
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

موسس انجمن داستان سیمرغ نیشابور:

استقلال انجمن را با حمایت علاقه‌مندان حوزه ادبیات حفظ کردیم

استقلال انجمن را با حمایت علاقه‌مندان حوزه ادبیات حفظ کردیم

ایسنا/خراسان رضوی موسس انجمن داستان سیمرغ نیشابور گفت: تیر ماه سال جاری هفتمین سال فعالیت انجمن داستان سیمرغ در نیشابور است و این انجمن در شرایط پاندمی کرونا، همچنان مستقل و به صورت مجازی پویایی خود را حفظ کرده است.

مصطفی بیان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: انجمن «داستان سیمرغ نیشابور» یک انجمن مستقل و غیر دولتی است که از سال ۱۳۹۴ با مجوز رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شناسه‌ دفتر گسترش ادبیات داستانی، خانه کتاب و ادبیات ایران، با هدف ارتقاء ادبیات داستانی شهرستان نیشابور و با کمک بخش مردمی شروع به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: در این سال‌ها تا قبل از شروع پاندمی کرونا، بیش از دویست نشست هفتگی داشتیم. همچنین دعوت از نویسندگان مطرح ملی و انجمن‌های ادبی سایر شهرستان‌ها مثل مشهد و اسفراین؛ آخرین مهمانی که داشتیم، جناب صمد طاهری، نویسنده‌ برگزیده جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد و جایزه احمد محمود بودند که بهمن ماه سال ۹۸، قبل از اعلام شیوع کرونا به نیشابور تشریف آوردند.

بیان اظهار کرد: در طول این سال‌ها دو کتاب منتشر کردیم: «در خانه‌ ما کسی یانگ را دوست نداشت» و «پری خورجنی»؛ که هر دو کتاب توسط نشر داستان منتشر شدند و به چاپ دوم هم رسیدند. یک جایزه ادبی داریم، با عنوان جایزه «داستان سیمرغ» که پنج دوره در سطح ملی و با حضور داوران مطرح کشوری برگزار کردیم.

پایه‌گذار جایزه داستان کوتاه سیمرغ خاطر نشان کرد: سال گذشته «پنجمین جایزه داستان سیمرغ» با حضور ۴۵۰ نویسنده از داخل و خارج از کشور مانند کانادا، اسکاتلند، سوئد، آلمان، ترکیه، مالزی و هند به صورت مجازی برگزار شد. داوران بخش نهایی این دوره شیوا مقانلو ، منصور علیمرادی و جواد پویان و داوران بخش انتخاب اثر، هادی خورشاهیان، لیلا صبوحی و مجید نصرآبادی بودند.

او درباره هدف تشکیل این انجمن بیان کرد: این انجمن با هدف کشف و معرفی استعدادهای جوانان، ارتقاء ادبیات داستان‌نویسی شهرستان و نیز تبادل تجربیات با نویسندگان مطرح و انجمن‌های فعال سایر نقاط کشور شروع به فعالیت کرد. شعار ما این است که می‌خواهیم نیشابور را علاوه بر شعر و موسیقی با ادبیات داستان‌نویسی به ایران و همچنین جهان معرفی کنیم. زنده‌یاد نادر ابراهیمی در کتاب «صوفیانه‌ها و عارفانه‌ها» اشاره کرده عطار، خالق منطق الطیر را یکسره شاعر می‌شناسند و نه داستان سرا؛ در حالی که عطار مانند فردوسی و نظامی، داستان سرا بودند.

وی تصریح کرد: در طول این سال‌ها و همچنین در دوران سخت کرونا، گاهی اوقات به درهای بسته برمی‌خوردیم اما با حمایت و راهنمایی دوستان و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات، تلاش کردیم استقلال انجمن‌مان را حفظ کنیم.

بیان مطرح کرد: به احتمال زیاد، کشورمان در یک، دو سال آینده درگیر ویروس کرونا خواهد بود. تلاش‌مان را می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نیز استفاده از فضای مجازی، فعالیت‌های خود را ادامه بدهیم. مهم‌ترین برنامه‌های امسال و سال آینده، برگزاری «ششمین جایزه داستان سیمرغ» در سطح ملی و با حضور داوران مطرح کشوری، چاپ داستان‌های منتخب دوره‌ گذشته جایزه داستان سیمرغ و همچنین چاپ کتاب گروهی نویسندگان نیشابور است.

وی گفت: من باور دارم نیشابور با پیشینه‌ غنی از فرهنگ، هنر و ادبیات، مانند شیراز و تهران و جنوب کشور، نویسندگان خیلی خوبی دارد که باید دیده شوند و داستان‌های آن‌ها خوانده شود. چاپ چنین کتابی می‌تواند به ادبیات‌ داستان نویسی نیشابور و همچنین کشور کمک کند.

او در ادامه افزود: تجربه موفقیت‌آمیز کشورهای پیشرفته نشان داده که بسیاری از فعالیت‌های ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و نیز محیط زیستی توسط انجمن‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد صورت گرفته است. حتی جوایز معتبر ادبی و علمی در اروپا توسط بنیادها، انجمن‌ها و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. انجام این گونه فعالیت‌های مدنی نیازمند استقلال در عمل است.

موسس انجمن «داستان سیمرغ نیشابور» عنوان کرد: به اعتقاد من «استقلال» و «تجربه» انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد بازوی کمکی خیلی خوبی است برای دولت‌ها. شکل گرفتن استقلال، نیازمند اعتمادسازی دو طرف از سوی مردم و دولت است که می‌تواند موانع را از سر راه بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha