• شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۰ / ۰۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400041912922
  • خبرنگار : 50093

معاون گردشگری شهرداری مشهد مطرح کرد

روایت تاریخ شهر مشهد در مستند "مهد خورشید"

روایت تاریخ شهر مشهد در مستند "مهد خورشید"

ایسنا/خراسان رضوی معاون گردشگری شهرداری مشهد گفت: نمایشنامه صوتی "مسیر رضوان" و مستند "مهد خورشید" با اهداف نمایش ارزش والای هجرت تاریخی- سیاسی امام رضا(ع) از مرو به مشهد تهیه و تولید شد.

نرگس شالچیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جزئیات تولید و رونمایی نمایشنامه "مسیر رضوان" در دهه کرامت اظهار کرد: جمع‌آوری محتوا، تنظیم و تولید این پادکست‌ها از اردیبهشت سال گذشته آغاز شد و این مجموعه ارزشمند با هدف نمایش ارزش والای هجرت تاریخی- سیاسی امام رضا(ع) از مدینه به مرو تولید شده که می‌خواهیم از این طریق به بررسی سایر ابعاد این واقعه، نظیر ارتباطات اجتماعی آن حضرت به تناسب شرایط زمان و مکان و الگوی رفتاری آن حضرت برای مبلغان و مردم بپردازیم.

وی افزود: از میان تاریخ تحولات شیعه، بدون شک سفر امام رضا(ع) به ایران از مهمترین حوادث تاریخی ایران محسوب می‌شود که بازنمایی آن از اهداف اصلی این طرح بوده در قالب نمایش‌نامه‌های صوتی است. همچنین محتوای این پادکست‌ها در راستای سیاست‌ خدمات‌رسانی و آشنایی با فرهنگ میزبانی شهر مشهد تهیه و تولید شده است.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: نمایش‌نامه‌های صوتی (رادیویی) با مضمون داستان‌ها و حکایت‌های مسیر هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو، برهه‌ای از تاریخ و جغرافیای شیعه را ترسیم می‌کند که می‌توان به سیره ارتباطی ایشان دست یافت. هجرت تاریخی- سیاسی امام هشتم(ع) از شهر مدینه به مرو و شهادت آن بزرگوار در این خطه، تأثیر شگرفی در فرهنگ این سرزمین به ویژه در پدیدار شدن فرهنگ والای رضوی داشته است.

شالچیان خاطرنشان کرد: تبیین سیره عملی امام رضا(ع)، آشنایی مخاطب با دلایل سفر و اهمیت آن، بیان کرامات فراوان حضرت با زبانی شیوا، دلنشین و جذاب، معرفی مکان‌های تاریخی و گردشگری ایران اسلامی که در طول مسیر هجرت امام(ع) قرار داشته‌اند از جمله اهداف این برنامه به شمار می‌آید.

وی گفت: نمایشنامه رادیویی مسیر رضوان به همت معاونت گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ۴۸ قسمت تهیه و با همکاری رادیو ملی زیارت در دهه کرامت پخش شد.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به رونمایی از مستند فاخر هویتی "مهد خورشید" در سالروز ولادت امام رضا(ع) بیان کرد: مستند فاخر مهد خورشید، داستان رخدادها و اتفاقات مهم شهر توس و مشهد مقدس را پیش از هجرت تاریخی امام رضا(ع) از مدینه به مرو و ورود ایشان به شهر مشهد تا عصر حاضر به نمایش می‌گذارد.

شالچیان با بیان اینکه مستند "مهد خورشید" در چهار بخش به معرفی شهر مشهد می‌پردازد، تصریح کرد: این مستند در بخش نخست به جایگاه مذهبی و مبارزاتی مردم خراسان از حضور امام هشتم شیعیان در این خطه تا قیام ابومسلم خراسانی و نهضت سربداران تا انقلاب اسلامی می‌پردازد. در بخش دوم از موقعیت استراتژیک مشهد به لحاظ سیاسی و جغرافیایی می‌گوید.

وی اضافه کرد: بخش سوم این مستند مربوط به موقعیت و جایگاه ادبی، فرهنگی و هنری شهر مشهد از جمله افراد شاخصی همچون خواجه نظام‌الملک، فردوسی و شیخ طوسی و اماکنی همچون مسجد گوهرشاد، کتابخانه آستان قدس رضوی و سایر بناهای فرهنگی شاخص این دیار است. در بخش چهارم نیز از موقعیت مشهد به عنوان شاهراه تجاری و دروازه تامین ارزاق کشور از شرق و همچنین تولید محصولات زراعی مهم مانند گندم، زعفران، زرشک و... روایت می‌شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: تولید محتوای این مستند با تایید گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد همراه بود و بیش از ۶ ماه به طول انجامید. این مستند از طریق مراجعه به اداره اسناد آستان قدس رضوی، آرشیو صداوسیمای خراسان رضوی، مرکز اسناد دانشگاه فردوسی و سایر منابع و مراجع موثق صورت گرفت. این مستند ۱۶ دقیقه‌ای به همت معاونت گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با صداگذاری و گویندگی بسیار جذاب تولید شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha