• شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400041913201
  • خبرنگار : 71477

در بحبوحه خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چین اتباع خود را خارج کرد

در بحبوحه خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چین اتباع خود را خارج کرد

رسانه‌های دولتی گزارش دادند، همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و وخیم شدن اوضاع امنیتی در این کشور جنگ‌زده، چین هواپیمایی را برای بازگرداندن ۲۱۰ تبعه خود از افغانستان اعزام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه گلوبال تایمز که توسط حزب حاکم کمونیست چین منتشر می‌شود، گزارش داد: هواپیمای شرکت "ژیامن ایرلاینز" در تاریخ دوم ژوئیه (۱۱ تیرماه) از کابل پرواز کرد و در استان "هوبِی" فرود آمد. شرکت هواپیمایی "ژیامن ایرلاینز" نیز بدون ارائه جزئیات این گزارش را تایید کرد.

روزنامه گلوبال تایمز و دیگر رسانه‌های دولتی چینی گزارش دادند، تست کرونای ۲۲ تن از افراد سوار بر این هواپیما مثبت اعلام شد. کمیسیون بهداشت ملی چین روز چهارشنبه ۲۵ مورد جدید وارد شده در استان هوبی را گزارش داد که احتمالا افرادی را که هفته قبل از افغانستان وارد این استان شده بودند نیز شامل می‌شود.

نیروهای آمریکایی پس از ۲۰ سال قرار است تا ۳۱ اوت از افغانستان خارج شوند.

شرکت‌های چینی در زیرساخت‌ها و پروژه‌های معدن افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما همزمان با اینکه طالبان بخش وسیعی از خاک افغانستان را تحت کنترل گرفته و کابل را نیز در معرض خطر قرار داده است، این اموال و دارایی‌ها به شدت در خطر قرار گرفته‌اند.   

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در کنفرانسی خبری اعلام کرد، مسائل امنیتی افغانستان در نشست هفته آتی سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اعضای این گروه که شامل اکثر کشورهای آسیای مرکزی به همراه هند و پاکستان است، درباره تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای، پیشبرد روند صلح و سازش در افغانستان و تعمیق همکاری‌ها میان سازمان همکاری شانگهای و افغانستان مذاکره خواهند کرد.

وانگ ونبین تصریح کرد:‌ در برابر پشت پرده تکامل پیچیده اوضاع در افغانستان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور جنگ‌زده در یک مدت زمان کوتاه، برگزاری این نشست برای رسیدگی مناسب به تغییرات در اوضاع افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی گفت: به دنبال این نشست بیانیه‌ای منتشر خواهد شد.

افغانستان یکی از کشورهای ناظر در این سازمان هشت عضوی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha