• شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400041913255
  • منبع : نمایندگی کردستان

در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان بیجار مطرح شد:

آغاز اجرای پروژه آبرسانی به بیجار و حسن آباد یاسوکند

آغاز اجرای پروژه آبرسانی به بیجار و حسن آباد یاسوکند

ایسنا/کردستان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان از آغاز اجرای پروژه‌ی آبرسانی به شهر بیجار و حسن آباد یاسوکند تا پایان تیرماه خبرداد.

بهرام نصراللهی زاده امروز شنبه(۱۹ تیرماه) در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بیجار، اظهار کرد: پیگیری پروژه‌های ملی، ملی استانی شده و استانی از محل بودجه عمومی و پروژه‌های مهم شهرستان در دستور کار این سفر است.

وی با اشاره به طولانی شدن پروژه‌های پیاده راه اردلان و تقاطع چنگیز قلعه، بیان کرد: در کشور ما با وجود پروژه‌های ناتمام، پروژه جدید تعریف می‌شود که همین موضوع باعث اتمام دیرهنگام پروژه‌ها خواهد شد؛ لازم است اعتباراتی که به چندین پروژه اختصاص می‌یابد به پروژه‌های محدودتری بدهیم تا پروژه‌ها به سرانجام برسند.

نصراللهی زاده ادامه داد: پیاده راه اردلان مربوط به پروژه های ستاد بازآفرینی و از محل اعتبارات استانی نبود، با توجه به گلایه های مردم، یک میلیارد تومان به این پروژه تزریق شد؛ دلسوزی مسئولان محلی و همکاری ادارات آب، برق، گاز، شهرداری و راه و شهرسازی لازمه‌ به اتمام رسیدن به موقع این پروژه در فازهای اجرایی بعدی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان ضمن بیان اینکه ۹۸ درصد جمعیت شهری کردستان تاسیسات فاضلاب شهری دارند، عنوان کرد: سال گذشته در شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند تجهیزات و تاسیسات به روز جمع آوری فاضلاب شهری اجرایی شد؛ سه سال گذشته برای هر کدام از شهرهای توپ آغاج، بابارشانی و پیرتاج ۵۰۰ میلیون تومان برای سامان‌دهی فاضلاب شهری اختصاص داده شد.

وی به مشکل اصلی در سد تلوار اشاره و عنوان کرد: وزارت نیرو باید مدیریت سد تلوار را تعیین تکلیف کند، پیش بینی شده بود که هشت هزار هکتار از اراضی در دشت خورخوره از دیم به آبی تبدیل شود؛ تا سال گذشته تخصیص آب برای این موضوع نداشتیم، در سند نوشته شده توسط وزارت نیرو به هزار هکتار آب اختصاص یافت و تا سال ۹۹ از منابع استانی ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و امسال در مجموع ۲۶ میلیارد تومان برای ادامه‌ی این پروژه اعتبار اختصاص داده شد.

نصراللهی زاده به مغفول واقع شدن جاده بیجار- دیواندره در سال‌های گذشته تاکید کرد و گفت: این جاده و پروژهای راه‌سازی کلیدی هستند؛ تا سه سال گذشته بودجه مناسبی به این پروژه اختصاص داده نمی‌شد، در این پروژه سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد و امسال نیز ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه وجود دارد؛ از ۵۲ کیلومتر طول مسیر این جاده، ۳۰ کیلومتر در حال اجرا است؛ ضمناً ۲۰۰ میلیارد مجوز استفاده از تسهیلات بانکی وجود دارد که اگر این تسهیلات را دریافت کنیم این پروژه یک ساله به اتمام می‌رسد و امیدواریم ظرف یک تا دو سال آینده اتفاقات خوبی در این پروژه رقم بخورد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: امسال در پروژه ملی جاده بیجار-زنجان ۲۴ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد و از منابع استانی ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و امیدواریم با توجه به کمک مالی سال گذشته چهار کیلومتر مسیر این جاده که آماده بهره برداری است، زیر بار ترافیک برود.

وی افزود: انتهای مسیر جاده بیجار- همدان به معضل تبدیل شده است، ۶۰۰ متر انتهای پروژه مربوط به حوزه راه و ۶۰۰ متر ورودی شهر در اختیار شهرداری است و امیدواریم با جلسات و تدابیری که اندیشیده می‌شود تا مهرماه این موضوع حل شود.

نصراللهی زاده به هزینه های انجام شده برای احداث ساختمان جدید فرمانداری اشاره و بیان کرد: تا امروز هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای احداث ساختمان و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون برای خرید تجهیزات هزینه شد.

وی به پروژه آبرسانی به شهرهای بیجار، یاسوکند و هفت هزار هکتار اراضی بیجار از محل سد سیاه زاغ اشاره کرد و افزود: تامین آب شرب مسئله حیاتی است، پارسال ۱۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد و امسال ۸۵ میلیارد تومان برای این پروژه تعیین شد؛ قبل از پایان تیرماه شروع عملیات اجرایی آبرسانی به بیجار و حسن آباد یاسوکند با خط انتقال ۱۴۲ کیلومتری از سد سیاه زاغ را تعیین کردیم ؛ با احداث تصفیه‌خانه آب شرب در چنگیزقلعه، آب تصفیه شده به شهرهای بیجار تا حسن آباد یاسوکند خواهد رسید؛ شرکت آب منطقه ای بخش زیادی از لوله‌های انتقال از سد سیاه زاغ تا تصفیه خانه را خریداری کرده و تفاهم نامه ای با قرارگاه خاتم الانبیا مبادله کردیم تا همزمان بخشی از این پروژه را انجام دهند.

عرفان مرادی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در ادامه این جلسه عنوان کرد: سال ۹۹ اعتبار خوبی برای پروژه بیجار-زنجان اختصاص داده شد اما سهم استان کردستان ناچیز بود به طوری که ۳۰ میلیارد تومان در حوزه زنجان و ۲ میلیارد تومان در حوزه استان کردستان هزینه شد.

وی افزود: طبق آخرین برآوردهایی که انجام دادیم، پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون اعتبار لازم است تا ساختمان جدید فرمانداری تکمیل شود.

مرادی به طرح اقدام ملی مسکن در بیجار نیز اشاره کرد و ادامه داد: در بیجار ۱۶۲ نفر برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند و ۵۶ نفر وجه ابتدایی را پرداخت کردند و در منطقه‌ی تخت بیجار زمین برای این طرح اختصاص داده شد.

در این جلسه پروژه مطالعاتی جامع گردشگری کوه نسار توسط مهندسین مشاور عمران زاوه زیر نظر اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ارائه شد و ریاست سازمان مدیریت و برنامه کردستان تاکید کرد که هرگونه پروژه ای که در دامنه‌ی کوه نسار انجام شود باید در چارچوب این مطالعات باشد؛ در غیر این صورت اجازه اجرا کردن پروژه را ندارد.

امام جمعه، فرماندار و نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این جلسه به بیان نظر در خصوص اولویت‌ها و مشکلات شهرستان بیجار پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha