• یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400042013830
  • خبرنگار : 71616

در مراسم رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی تاکید شد

هدف‌گذاری برای داخلی‌سازی تمام اجزا و قطعات تارا برقی

هدف‌گذاری برای داخلی‌سازی تمام اجزا و قطعات تارا برقی

عصر روز گذشته (شنبه) نخستین نمونه آزمایشی خودرو تارا برقی گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد و مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو عنوان کرد که خودروی تارا تمام برقی با نگاه داخلی سازی تمام اجزا و قطعات آن طراحی شده است.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم از ۱۵ محصول حوزه خودرویی، ریلی، هوایی، فضایی، ژئوماتیک، سنجش از دور و هوشمندسازی و همچنین نخستین نمونه آزمایشی خودرو تارا برقی رونمایی شد تا صنایع مرتبط از مزایا و دستاوردهای دانش بنیان‌های کشور بهره مند شوند.

سورنا ستاری - معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری - ضمن ابراز خرسندی از نفوذ نوآوری در صنعت خودرو کشور، اظهار کرد: باید تلاش کرد تا صاحب صنعت باشیم نه مونتاژکار؛ در این صورت است که به متخصص، فناور و شرکت دانش‌بنیان نیاز داریم. آینده صنعت حمل‌ونقل به هوشمندسازی وابسته است و بایستی تلاش کنیم پس از برقی‌سازی، مفهوم هوشمندسازی را در این صنعت نهادینه کنیم که این مهم با تکمیل زنجیره آن امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: چند سالی است که فرهنگی تازه‌ در ادبیات کشور ایجاد شده و اصطلاحات جدیدی همچون صندوق‌های خطرپذیر، دانش‌بنیان‌ها و غیره وارد ادبیات پژوهش کشور شده است؛ شکل‌گیری زیست بوم بزرگی با بیش از ۷۰۰۰ شرکت دانش بنیان و خلاق، هم موید این موضوع است. تاکنون بیش از ۶۰ صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شده و تعداد بسیاری صندوق‌ بورسی به تامین سرمایه ورود کرده‌اند. همچنین انواع کارخانه‌های نوآوری و عده کثیری از جوانان که در ۱۰ هزار استارتاپ‌ فعال هستند، مستندات دیگری برای توسعه این فرهنگ در کشور است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان شکل گیری اقتصاد جدیدی با ابعاد بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال مستقیم بالای ۳۵۰ هزار نفر را نیز نتیجه توسعه علم و فناوری در کشور دانست و گفت: مفاهیم ایران ساخت و فناوری‌های خلاق حاصل همین تلاش‌ها است و امیدواریم این حرکت‌ها ادامه‌دار باشند.

تولید خودروهای برقی با اولویت کاهش آلایندگی‌ها

در ادامه مراسم رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی خودرو "تارا برقی" فرشاد مقیمی-مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- نیز با بیان اینکه کاهش آلایندگی‌ها علت اصلی ورود به حوزه تولید خودروهای برقی است، اظهار کرد: ایران‌خودرو با نگاه داخلی‌سازی به سمت برقی‌سازی تارا رفته و توفیقات خوبی نیز به دست آورده است. میزان آلایندگی محیط زیست گازهای گلخانه‌ای و گاز  CO۲ از جمله موضوعات مهم محیط‌زیست در جهان است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، با ادامه روند فعلی در سال ۲۰۵۰ به دو برابر تولید فعلی CO۲ در جهان می‌رسیم.

وی افزود: اما بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته، بایستی به ۵۰ درصد تولید CO۲ دست یابیم  که لازمه آن هم ایجاد تغییر در تولیدکننده‌های CO۲ است. با توجه به اینکه خودرو یکی از این منابع آلاینده به حساب می‌آید، ایران‌خودرو با طراحی خودروی برقی تارا حرکت خود را در این مسیر را آغاز کرده است.

هدف‌گذاری برای داخلی‌سازی تمام اجزا و قطعات تارا برقی

 مقیمی ضمن اشاره به افزایش تولید خودروهای برقی در سبد محصولات خودروسازان جهانی، گفت: در حالی که کل خودروهای تولید در جهان ۱۷ درصد کاهش داشته، خودروهای برقی ۲۰ درصد رشد داشته‌اند که این آمار نشان می‌دهد نسل آینده خودروها در جهان به سمت خودروهای برقی خواهد رفت. ما نیز برای آنکه فاصله فناوری خودرو داخلی با دنیا را کاهش دهیم، بایستی در این بخش فعالیت‌های خود را رونق بخشیم. گروه صنعتی ایران‌خودرو فعالیت خود را آغاز کرده و خودروی تارا تمام برقی را با این نگاه که تمام اجزا و قطعات را داخلی‌سازی کند طراحی کرده است.

 این مدیر خودروساز همچنین لزوم حمایت نهادهای حاکمیتی برای ادامه مسیر ایران‌خودرو در طراحی و تولید خودروهای برقی را خواستار شد و گفت: حاکمیت نقشه راه را ترسیم و وظایف هر بخش را تبیین کند تا حرکت آغاز شده گروه ایران‌خودرو، متوقف نشود. در نظر داریم تا از طریق ایجاد شبکه تامین به یک محصول دست یابیم که در تارای برقی این خواسته تحقق یافته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تصریح کرد: رفع موانع اقتصادی و صنعتی‌سازی این نوع خودروها ضروری است و وزارت صمت، دولت، مراکز تحقیقاتی، مجلس شورای اسلامی، سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها، بانک مرکزی، وزارت کشور و سایر نهادهای مرتبط بازیگران کلیدی در حوزه توسعه و بهره‌برداری صنعت خودروی برقی در کشور هستند. علاوه براین کمک به توسعه و صنعتی‌سازی خودروی برقی نیازمند تدوین نقشه راه مشخصی است که طی آن نقش تمام سازمان‌های مرتبط مشخص باشد تا بتوان با کمک شبکه تامین، گام‌های اقتصادی و صنعتی‌سازی آن را به درستی برداشت.

مقیمی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام ایران‌خودرو، نشان‌دهنده توان داخلی‌سازی و خودکفایی در زمینه تولید سیستم‌ها و زیرسیستم های خودروی تارا برقی است؛ اما برای اینکه این نمونه‌سازی تبدیل به صنعتی‌سازی شود، نیازمند اجرای این نقشه راه هستیم تا بتوانیم به سرانجام خوبی رسیده و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی این محصول به عنوان خودروی داخلی قابل اطمینان حتی با ظرفیت صادراتی باشیم.

مراسم رونمایی از نخستین نمونه آزمایشی خودرو برقی تارا  در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رییس جمهوری)، فرشاد مقیمی (مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو)، احمدرضا لاهیجان‌زاده (رئیس سازمان محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست) و منوچهر منطقی (دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.