• یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400042014247
  • خبرنگار : 71625

کشف هنر در مکان های غریب ـ قسمت دوم

با ۴ گالری‌ نامتعارف دنیا آشنا شوید

با ۴ گالری‌ نامتعارف دنیا آشنا شوید
این گالری پیشتر یک پناهگاه جنگی بوده است

تجربه ثابت کرده که همیشه موزه‌های هنری و گالری هایی که در بناهای تاریخی پرزرق و برق و کلاسیک واقع شده و توسط معماران بزرگ طراحی شده‌اند، از سوی علاقمندان به هنر، به عنوان مکانی جذاب برای بازدید انتخاب نمی‌شوند، بلکه گاهی واقع شدن یک گالری در بنا یا مکانی غیرمتعارف و خلاقانه، خود معیاری مهم برای بازدید از آن تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، چندی پیش در گزارشی به گالری‌هایی پرداختیم که به واسطه قرار گرفتن در دخمه‌ها، سردابه‌های کلیسا یا حتی توالت‌های عمومی و اداره پلیس، مکانی جذاب از سوی علاقمندان به هنر و همچنین گردشگران تشخیص داده شدند. اکنون قصد داریم تعداد دیگری از این گالری های غیرمتعارف دنیا را به انتخاب از سایت آرتلند، معرفی کنیم.

هنر در مترو

ایده «هنر در مترو» در سال ۲۰۰۸ توسط گروهی از دانش‌آموزان دانشکده هنر شیکاگو شکل گرفت تا فرصتی برای لذت بردن از هنر توسط عموم مردم را فراهم کند. با بهره‌مندی از علاقه‌مندان به هنر و هنرمندان، متروها به صورت رایگان در اختیار هنرمندان برای نمایش آثارشان قرار می‌گیرد و به آنها اجازه می‌دهد با اجرای ایده‌های خلاقانه خود بر سطح گسترده‌ای از مخاطبان اثرگذار باشند. از سال ۲۰۰۸ «هنر در مترو» به بزرگترین گالری هنری سیار جهان تبدیل شده است.

پناهگاه جنگی که گالری شد

اگر بخواهیم به یک گالری عجیب در برلین اشاره کنیم، می‌توانیم از Sammlung Boros نام ببریم؛ یک گالری عظیم که محلی برای نگهداری مجموعه آثار هنری متعلق به کریستین بوروس، کارآفرین رسانه‌ای آلمانی و مجموعه‌دار مشتاق آثار هنری محسوب می شود. این گالری که درهایش صرفا با قرار قبلی به روی بازدیدکنندگان باز می‌شود، آثار هنرمندان بین المللی را از سال ۱۹۹۰ تا امروز در فضایی با متراژ بیش از ۳۰۰۰ متر مربع به نمایش می‌گذارد. این مکان در سال ۱۹۴۳ توسط نازی ها به عنوان یک پناهگاه در برابر انفجار بمب‌ها با دیوارهایی به ضخامت دو متر ساخته شد. پس از سقوط نازی ها در سال ۱۹۴۵ به دست ارتش سرخ روسیه، از این فضا به عنوان اردوگاه اسرای جنگی و سپس به عنوان محلی برای ذخیره سازی منسوجات و میوه‌های گرمسیری استفاده شد. این محل در دهه ۱۹۹۰ به یک کلوپ شبانه نمادین در برلین تبدیل شد که البته بنا بر نظارت هایی در سال ۱۹۹۶ بسته و خالی ماند. سرانجام گالری بوروس در سال ۲۰۰۸ بازگشایی شد و امروز پذیرای بازدیدکنندگان خوش شانسی است که از قبل وقتی برای بازدید رزرو می‌کنند.

خانه چاپ لهستان

«خانه چاپ لهستان» که سابقا به عنوان «خانه واژه لهستان» از آن یاد می‌شد، زمانی بزرگترین شرکت چاپ در این کشور بود. این فضا که در سال ۱۹۴۸ با بیش از پنج هکتار در ورشوی لهستان تأسیس شد، بزرگترین چاپگر در سراسر بلوک شرق کمونیست بود. در طول دهه ۱۹۷۰، چاپخانه سالانه تقریباً ۲۷ میلیون کتاب، ۵۱۰ میلیون روزنامه و ۱۹۵ مجله تولید می‌کرد. در سال ۲۰۰۷ این چاپگر دولتی، خصوصی سازی و به یک شرکت سهامی تبدیل شد که دیگر نقش مهمی در بازار ایفا نمی‌کرد. این فضای عظیم اکنون رها شده است و اهداف فرهنگی متعددی را در اختیار دارد و به عنوان گالری هنری، محل تولید موسیقی الکترونیک و برگزاری وورک شاپ‌های فرهنگی هنری فعالیت می‌کند.

مخازن آب

مخزن آب زیرزمینی در تپه Frederiksberg دانمارک، واقع در ۳۱ متر بالاتر از سطح دریا (به طور قابل توجهی بالاتر از هر مکان دیگر در پایتخت)، در سال‌های ۱۸۵۶ تا ۱۸۵۹ برای بهبود آب شهری منطقه کپنهاگ ساخته شده است. ورودی این مخزن که در اصل در مقابل بنای قلعه فردریکسبرگ باز می‌شد، در سال ۱۸۹۱ برای کاهش خطرات بهداشتی و آلودگی بسته شد. این مخزن آب در سال ۱۹۳۳ فعالیت خود را به عنوان محلی برای ذخیره آب متوقف کرد و به فراموشی سپرده شد. با این حال، این فضا در سال ۲۰۰۱ برای میزبانی از موزه هنرهای مدرن شیشه‌ای باز شد. در حال حاضر، این سالن با بنای تاریخی، محل استقرار نمایشگاه‌های هنری معاصر در طول سال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha