• یکشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400042014384
  • خبرنگار : 71442

طرحی برای ناصر تقوایی

طرحی برای ناصر تقوایی

بهزاد خورشیدی، هنرمند گرافیست به مناسبت زادروز ناصر تقوایی با انتشار طرحی از چهره او، به ویژگی های این فیلمساز موج نوی سینمای ایران پرداخته است.

خورشیدی که این طرح خود را به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داده، درباره تصویرسازی اش از شخصیت های فرهنگی و هنری توضیح داده است: رویکرد چند سال اخیر من به طراحی گرافیک به خصوص تصویرسازی پرتره شخصیت ها و چهرهای فرهنگی، ضمن ارج نهادن به این بزرگان از سوی دیگر آزمودن شیوه های تازه بصری گرافیکی با مخاطب امروزی است. هنر گرافیک که در واقع از زیرشاخه های هنر نقاشی و نگارگری است، پویایی خود را از به روز شدن و به اصطلاح آبدیت باز می گیرد. هنرآرت دیجیتال هم از گونه های کاملا مدرن دوران معاصر جهانی است.

او در ادامه درباره ناصر تقوایی ـ فیلمساز ایرانی ـ بیان کرد: ناصر تقوایی (زادهٔ ٢١ تیر ۱۳۲۰ در آبادان) فیلمساز مطرح موج نوی سینمای ایران،  قصه نویس بود و مانند همه جنوبی های ایران، دغدغه های موقعیت اقلیمی و فرهنگ خوزستان در روایتشان موج می زند و اوج داستان نویسی مدرن ایرانی از دهه بیست و سی آغاز می شود به تبع آن حساسیت های سیاسی جغرافیایی هم مثل ماجرای ملی شدن صنعت نفت که در رمان همسایه های احمدمحمود هم تاثیرگذار است. تقوایی هم از این دایره مستثنی نبود. ولی نکته مهم در این است که تقوایی دوربین سینما را برای بیان گفته هایش برمی گزیند. فیلمسازی که کارش را با ساخت مستندهایی در دهه ۴۰ شمسی آغاز کرد.

خورشیدی با اشاره به ساخته های تقوایی یادآور شده است: «باد جن»، شناخته‌شده‌ترین مستند کارنامه ناصر تقوایی است؛ فیلمی که به مراسم اهل هوا در جنوب ایران می‌پردازد. البته این فیلمساز، در میان ساخت مستندهایش دو فیلم کوتاه هم ساخته است: «تلفن» و «رهایی» محصول سال ۱۳۵۰. «رهایی» در آن سال‌ها با اقبال از سوی جشنواره‌ها روبه‌رو شد و نام تقوایی را به‌عنوان فیلمسازی مستعد به جامعه سینمایی شناساند. «آرامش در حضور دیگران» محصول سال ۱۳۴۹، اولین و بهترین فیلم بلند کارنامه ناصر تقوایی است؛ در واقع نخستین فیلم تقوایی، بسیار مدرن‌تر از آثار دیگر اوست. به بیان دیگر اتمسفر و فضای این فیلم کاملا از ساختارهای سینمای مدرن سینمای مدرن اروپایی آن دوران پیروی می کرد تا سینمای قصه گوی رئالیستی!»

در ادامه طرح این گرافیست از ناصر تقوایی را مشاهده می کند:

بهزاد خورشیدی پیشتر به مناسبت زادروز زنده‌یاد عباس کیارستمی، طرحی از چهره این هنرمند را به تصویر درآورده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha