• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400042114768
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب:

با یک لیتر صرفه‌جویی روزانه در آب، 170 میلیون لیتر آب ذخیره می‌شود

با یک لیتر صرفه‌جویی روزانه در آب، 170 میلیون لیتر آب ذخیره می‌شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری گفت: میزان بارندگی در سال زراعی جاری کاهش داشته، اما اگر هر نفر در روز یک لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی کند، به میزان ۱۷۰ میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

مراد محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مسئله کمبود آب در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بسیاری از مردم از شرایط کمبود بارش‌ها و خشکسالی حاکم بر کشور و استان آگاهی داشته و همکاری لازم را دارند، اما درصد کمی از هم‌استانی‌ها به توصیه‌ها برای صرفه‌جویی توجهی ندارند.

وی در خصوص راهکارهای تاثیرگذار در کاهش مصرف آب، تصریح کرد: رسانه‌ها و فضای مجازی وظیفه خطیری در امر اطلاع‌رسانی دارند، البته یک گروه پلیس آب از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تشکیل شده و با حضور در محلات و خیابان‌ها، اخطارهای لازم را به مردم تذکر می‌دهد، اگر مشترک بدمصرفی به اخطارها توجه نکند در مرحله آخر، انشعاب آب منزل و یا محل کار او قطع خواهد شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در خصوص تاکید بر قرنطینه در ایام کرونایی توسط مسئولان بهداشت و درمان، توضیح داد: در واقع نوعی تناقض وجود دارد، فصل تابستان است و مردم معمولا شب‌ها به بیرون از منازل رفته و اوقات خود را در بوستان‌ها سپری می‌کنند، همین موضوع تا حدود زیادی باعث صرفه‌جویی می‌شود، اما به‌دلیل شرایط کرونایی، باید مردم در خانه بمانند، بنابراین لازم است هموطنان، خود مصرف آب در منازل را مدیریت کنند.

وی با اشاره به موضوع کمبود بارش‌ها، بیان کرد: میزان بارندگی در سال زراعی جاری کاهش داشته، اما اگر هر نفر در روز یک لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی کند، به میزان ۱۷۰ میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

محمودی بیشترین آب مصرفی در چهارمحال و بختیاری را مربوط به حوزه کشاورزی دانست و عنوان کرد: این حوزه با حدود ۹۰ درصد بیشترین میزان مصرف را در استان به خود اختصاص داده است، پس از آن بخش شرب با حدود هفت درصد و صنعت با حدود دو درصد در رتبه بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی تبخیر زیادی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: آبیاری‌های زیرسطحی، نوین و قطره‌ای میزان مصرف آب را کاهش می‌دهند، به‌علاوه متناسب‌سازی نوع کشت، آبیاری طبق آب و هوای هر منطقه و نوع سموم باید مدنظر کشاورزان و باغداران باشد.

محمودی یادآور شد: هر کولر آبی به‌طور متوسط در شبانه‌روز حدود ۶۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند، در حالی که برای شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری، از نیمه‌شب‌ تا صبح نیاز زیادی به استفاده از کولر نیست، از طرفی بسیاری از کولرها نیاز به تعمیر دارند و اگر این موضوع مهم رعایت شود، صرفه‌جویی زیادی صورت می‌گیرد.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در پایان یکی از دلایل پرمصرفی آب را ارزان بودن این این ماده حیاتی عنوان و بیان کرد: مصرف کمتر از پنج متر مکعب در روستاها به‌صورت ماهیانه، رایگان است و مصارف بیشتر نیز هزینه زیادی ندارند، در حالی که باید اصلاح قیمت‌ها صورت بگیرد، زیرا آب، تنها ماده‌ای است که جایگزین ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha