• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400042114881
  • خبرنگار : 71477

در پی زندانی شدن زوما، خشونت‌ها در آفریقای جنوبی به ژوهانسبورگ کشیده شد

در پی زندانی شدن زوما، خشونت‌ها در آفریقای جنوبی به ژوهانسبورگ کشیده شد

همزمان با گسترش ناآرامی‌های پراکنده به دنبال زندانی شدن رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی، مغازه‌ها نیمه شب یکشنبه غارت شدند، بخشی از بزرگراه اصلی بسته شد و معترضان چماق به دست در شهر ژوهانسبورگ راهپیمایی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این ناآرامی عمدتا در مقابل خانه جاکوب زوما، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی در استان "کوازولو-ناتال" متمرکز بود؛ جایی که زوما از چهارشنبه شب دوره حبس ۱۵ ماهه به جرم اهانت به دادگاه را آغاز کرد.

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز یکشنبه گفت: هیچ توجیهی برای خشونت‌ها و ناآرامی‌ها وجود ندارد و این اوضاع و شرایط به تلاش‌ها برای بازسازی اقتصاد در بحبوحه پاندمی کرونا لطمه می‌زند.

محکوم و زندانی شدن زوما به عنوان آزمونی برای توانایی ملت پس از آپارتاید برای اجرای عادلانه قانون -حتی علیه سیاستمداران قدرتمند- ۲۷ سال پس از آنکه کنگره ملی آفریقا حاکمان اقلیت سفیدپوست را برای آغاز دموکراسی برکنار کردند، تلقی شده است.

اما حبس زوما طرفداران وی را عصبانی کرده و شکاف‌ها و اختلافاتی را در داخل کنگره ملی آفریقا به وجود آورده است.

پلیس گفت: مجرمان از این خشم برای سرقت و آسیب زدن سوء استفاده می کنند.

نهاد اطلاعات ملی آفریقای جنوبی موسوم به "ساختار عملیاتی و اطلاعاتی مشترک ملی" هشدار داد، افرادی که این ناآرامی و خشونت را تحریک می کنند با اتهامات کیفری مواجه خواهند شد.

این نهاد در بیانیه‌ای گفت: از زمان آغاز این ناآرامی‌ها، ۶۲ تن در استان‌های "کوازولو-ناتال" و "گائوتنگ" بازداشت شده‌اند.

گائوتنگ، اصلی‌ترین مرکز اقتصادی و ثروتمندترین استان آفریقای جنوبی محسوب می‌شود و ژوهانسبورگ مرکز این استان است.

پلیس کلان‌شهر ژوهانسبورگ اعلام کرد، نیمه شب یکشنبه در مناطق مختلف غارت‌هایی صورت گرفت. به دنبال گزارشات درباره تیراندازی به خودروهای در حال عبور، بزرگراه اصلی "ام ۲" نیز بسته شد.

تعدادی از کارمندان خبرگزاری رویترز جمعی از معترضان را دیدند که با در دست داشتن چماق و چوب گلف و در حالی که سوت می‌زدند در منطقه تجاری ژوهانسبورگ که در آن شیشه‌های مغازه‌ها خرد شده بودند، راهپیمایی می کردند.

زوما که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی به عنوان رئیس جمهور بر آفریقای جنوبی حکومت کرد، از دستور دادگاه قانون اساسی برای حضور در مقابل کمیسیون دولتی و ارائه مدارک در یک تحقیقات فساد امتناع کرد و به همین خاطر به جرم اهانت به دادگاه به ۱۵ ماه حبس محکوم شد.

وی وقوع فساد گسترده در دوران ریاست جمهوری اش را رد کرده اما حاضر به همکاری با این تحقیقات نیز نیست.

زوما با تاکید بر شرایط نامناسب و ضعیف سلامتی‌اش و خطر ابتلا به کووید ۱۹، حکم محکومیتش در دادگاه قانون اساسی را به چالش کشیده است. به این درخواست تجدیدنظر زوما امروز (دوشنبه) رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha