• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400042114965
  • خبرنگار : 71402

طالبان افغانستان: ما دستورکاری برای یک امارت اسلامی داریم/ دولت کنونی بعد از اشغال تحمیل شد

طالبان افغانستان: ما دستورکاری برای یک امارت اسلامی داریم/ دولت کنونی بعد از اشغال تحمیل شد

سخنگوی تحریک طالبان افغانستان گفت، از پاکستان برای کمک به ورود طالبان به یک سازش مذاکره شده در افغانستان استقبال میکند اما پاکستان "نمیتواند به ما دیکته کرده یا دیدگاهش را به ما تحمیل کند."

به گزارش ایسنا، اظهارات سهیل شاهین، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان در جریان مصاحبه با برنامه "جرگه" جئو نیوز در شامگاه یکشنبه مطرح شد.  

از این سخنگو درباره دیدگاه او درباره روابط طالبان افغانستان با پاکستان، به ویژه در رابطه با گزارش هایی مبنی بر اینکه طالبان مایل به گوش کردن به پاکستان نیست، سوالی پرسیده شد. او گفت: ما روابط برادرانه میخواهیم. آنها همسایه هستند، یک کشور مسلمان و ما ارزش های مشترک داریم؛ تاریخی، مذهبی و فرهنگی. آنها میتوانند به ما در فرایند صلح کمک کنند اما نمیتوانند به ما دیکته کرده یا دیدگاه هایشان را تحمیل کنند. این مغایر با اصول بین‌المللی است.

سهیل شاهین درباره رویای طالبان برای ایجاد "امارت اسلامی" در افغانستان گفت: داشتن چنین امارتی، حق مشروع مردم افغانستان است. ما حرفی درباره دیگر دولتها نمیزنیم. آنها نباید دیدگاهشان را به ما تحمیل کنند. این با اصول بین‌الملل هم مطابقت ندارد.

این سخنگو در رابطه با اینکه آیا طالبان، تحریک طالبان پاکستان را پذیرفته یا اینکه بعد از بیعت امیر این گروه با ملا هبت‌الله آخوندزاده آنها را مخالف در نظر میگیرند، گفت: درباره بیعت امیر تحریک طالبان پاکستان با رهبرمان اطلاعی ندارم اما میتوانم سیاست امارات اسلامی را برای شما بگویم.

 سهیل شاهین گفت: ما اجازه نمیدهیم از خاک افغانستان استفاده شود، نه به دست هیچ فردی نه گروهی. من این را در مصاحبه های بسیاری گفته ام و فکر میکنم موضع ما روشن باشد و همه آن را بدانند.

این سخنگو همچنین درباره روابط با هند گفت: هیچ نشست یا تماسی نبوده است. ما انتظار داریم که هند بی طرف باقی بماند و این چالش ماست، چالش مردم افغانستان. دولتها می‌آیند و میروند؛ دولت کنونی بعد از اشغال تحمیل شده است. هند اگر مایل است باید با حمایت، خودش را با مردم افغانستان متحد کند، نه از طریق دولت تحمیلی.

 در ادامه از سهیل شاهین پرسیده شد که آیا طالبان استاده از زور را تنها راه برای حاکمیت بر افغانستان میداند، گفت: یک سازش مذاکره شده، سیاست ماست و هیچ تغییری در آن به وجود نیامده است. ما همچنان مذاکراتی در دوحه روی همین دستورکار داریم.

او مدعی شد: تحولات جدیدی در چند ولایت اتفاق افتاده و علت این است که نیروهای امنیتی به دولت کابل اطمینان ندارند. آنها داوطلبانه به ما ملحق شدند. نه در نتیجه جنگ. ممکن است چند جنگی بوده باشد اما آنها ۹۰ درصد از طریق میانجی... نمیگویم تسلیم، به رده های ما ملحق شدند. نیروهای امنیتی قبلا هم اطمینانی به دولت کابل نداشتند اما با حضور نیروهای خارجی و پهپادها و دیگر هواپیماهای پیچیده، اگر آنها برای پیوستن به ما تلاش میکردند، بمباران میشدند. بنابراین پیوستن آنها به ما در گذشته دشوار بود. اما بعد از خروج نیروهای خارجی، آنها به ما پیوستند و اکنون ظرف شش هفته بیش از ۱۷۰ منطقه را گرفته ایم.  

همچنین از سخنگوی طالبان افغانستان خواسته شد تا به شایعاتی درباره عدم تمایل اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به مذاکرات و بن‌بست به وجود آمده و اینکه طالبان معتقد است دیر یا زود کابل را میگیرد، پاسخ دهد. از سهیل شاهین همچنین پرسیده شد آیا مردم میتوانند به یک سازش مذاکره شده امید داشته باشند و آیا طالبان به چیزی کمتر از امارت اسلامی قانع میشود یا خیر.  

این سخنگو گفت: کابل در جریان مذاکرات هیچ انعطافی در قبال طالبان نشان نداده است. این واقعیت دارد. طبق توافق دوحه تمام زندانیان باید ظرف سه ماه آزاد میشدند. اما چنین اتفاقی رخ نداد. آنها همچنین به ما کمکی نکردند که از لیست سیاه خارج شویم. سیاست ما، صلح پایدار در افغانستان است. چنین چیزی ممکن نیست مگر آنکه ما با تمام گروه ها در افغانستان صحبت کنیم. دیدگاه ما این است که هیچ طرفی نمیتواند به تنهایی حکمرانی مسالمت آمیزی در افغانستان داشته باشد. بر این اساس، ما به حصول یک سازش مذاکره شده اعتقاد داریم. میخواهیم روی بازسازی افغانستان و توقف مداخله خارجی تمرکز کنیم. برای همین ما از همه افغان ها میخواهیم تا جمع شوند و مذاکره کنند.

شاهین در پاسخ به اینکه آیا در آن صورت طالبان افغانستان آماده پذیرش دموکراسی و انتخابات است، گفت: ما دستورکاری برای یک امارت اسلامی داریم. بنابراین آن را روی میز میگذاریم و آنها هم دستورکار دموکراسی خودشان را بیاورند. اما ما نمیگوییم که دستورکار ما باید تحمیل شود.

او تاکید کرد: دولت مذاکره شده قابل قبول است اما ما تاکید کرده ایم که این سیستم باید یک سیستم اسلامی باشد چون تمام ۲۰ سال گذشته دغدغه ما این بوده است. طالبان یک پیشنهاد پیش‌نویس ارائه داده است. ما دستورکارمان را به اشتراک گذاشته ایم. اینطور نیست که هیچ نقشه راهی ارائه نشده باشد. در غیر این صورت ما روی چه چیزی در دوحه مذاکره میکنیم؟

مجری شبکه جئو نیوز اشاره کرد که طالبان با ملا هبت الله بیعت کرده است. او پرسید که چطور طالبان میتواند یک رهبر دیگر را بپذیرد. او همچنین گفت که چین، پاکستان و روسیه گفته اند امارت اسلامی را قبول ندارند و آیا شما میتوانید به خاطر صلح روی این مساله سازش کنید؟

سهیل شاهین در پاسخی کوتاه گفت: ما توافق دوحه را امضا کرده ایم و مذاکرات به دلیل پیشبرد رهبر ما در جریان است.  

او در پاسخ به اینکه رهبران پیشین طالبان ریش و برقع را به مردان و زنان تحمیل میکردند و اکنون چه تغییری انتظار میرود، گفت: طالبان با فناوری و علم مخالفتی ندارد. این حتی با استانداردهای اسلامی ضرورت دارد. ما تنها اطمینان حاصل میکنیم که محتوا مطابق ارزش های اسلامی، درخواست های مردم ما، تاریخ و فرهنگ ماست. فناوری اطلاعات یک سلاح است و ما از آن سود می بریم و همچنان همینطوری خواهد بود.

سخنگوی طالبان افغانستان گفت: آزادی بیان "همواره در ارزش های ما بوده است." او تاکید کرد: این برای ۱۴۰۰ سال پیش است و غرب تازه به آن رسیده است. ما دیکتاتوری اسلامی نخواهیم داشت. حقوق اساسی زنان تضمین خواهد شد. دسترسی به آموزش و کار مهیا میشود.

سهیل شاهین در پاسخ به اینکه آیا موسیقی همچنان حرام دانسته میشود، گفت: مفتی میتواند درباره این اظهارنظر کند، نه من و شما. ما درباره این به احکام مذهبی رجوع میکنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۳:۰۹

با سلام . طالبان باید قبول کنند که مردم در اداره کشورشان مشارکت داشته باشند / مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری . نمایندگان مجلس .و شوراهای شهر و روستا . اساس امارات اسلامی بر پایه مشارکت بنیان گذاره شده است . اما طالبان درک درشست از امارات اسلامی ندارند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۵:۲۹

تو از زجر دادن و غارت ناموس به دست طالبان هچی نمیدونی پس اضهار نظر نکن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۳:۱۸

فقط خدا کنه این جنگ و خون ریزی زود تموم بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۱۱:۵۵

ما‌‌طالبان‌را‌قبول‌نداریم‌‌انشا‌الله‌به‌لطف‌خدا‌این‌ها‌را‌نابود‌میکنیم‌

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۴:۳۵

با عرض سلام من به عنوان یک افغان به طالبان میگم که شما هیچ غلطی کرده نمی توانید بااین دین و پرچم ملا نصرالدین خود خداوند هست خانه شما را خراب کرده ومادروخواهرشمارا به اعضای تان می نشاند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۴:۴۰

چرا اینقد رسانه های ایران اخبار طالبان رو پوشش میدن و اصلا توجهی به دولت افغانستان ندارن!!!!!!! چه اتفاقی افتاده که طالبان خوب شده !!!!! برام جالبه که چرا اینهمه از طالبان جانبداری میکنید؟؟!!! شما به عنوان یک رسانه بایستی طرفدار مردم و عدالت باشید و دست از سیاسی بازی بردارید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۹:۵۸

چون اینا هم مثل اونا هستن دقیقا هر دو از یک کرباسن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۴ ۲۲:۰۶

میدونی چرا؟چون همین اشرف غنی در جواب مطالبه ی به حق ایران برای حق آبه گفت باید نفت بدید در برابرش.میدونی چرا؟چون مشاورش توییت زد که مردمی که برای آبو برق مجانی انقلاب کردند الو بل.بگم بازم؟جمهوری اسلامی ایران کار بسیار خوبی میکنه که از دولت افغانستان حمایت نمیکنه چون بی لیاقته و نمک نشناس

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۵:۱۷

باسلام طالبان فقط بلدن خانه ویرانه کنند یک مشت بیسواد ابله هستند بیشتر ما افغانها در کشورهای بیگانه به دنیا امدیم و بزرگ شدیم و درد غربت کشیدیم به خاطر این تروریست های جانی کثیف

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۶:۲۷

انشالله خداوند نیست و نابودشان کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۷:۳۹

انشاالله یک روز همین حامیان طالبان به درد مردم افغانستان گرفتار میشن آمین

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۸:۲۸

درست است خدا جواب اینهارو بدهد.....

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۰:۳۴

طالبان‌آن‌حرف‌هاب‌خود‌را‌به‌گور‌میبرند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۱:۵۱

ما از دست همین دولت اواره و دربدر هستیم نه طالب زمانیکه ما آواره شدیم طالب وجود نداشت همین حالا جاییکه طالب هست نه دزد وجود داره نه نه بی ناموسی جاییکه دولت هست همه فسق فساد وجود داره

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۱۱:۲۵

مثل این که یادت رفته امریکا اومد تورو از خونه بیرونت کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۶:۳۵

اینها دزد و بی رحم اند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۶:۵۴

سلام زنده باد طالبان اسلامی من از طالبان خوشم میاد چون اسلام رو قرار کردن و لطفا مردم افغانستان یکم هدایت شوند اگر خدا بخواد طالبان مردان شجاه و با ایمانی هستن و برای کشور جان دادن و در ضمن طالبان اسلامی هستن و حق مردم رو زایه نمیکنه ولی تصمیم رو شما مردم افغانستان بگیرید من دیگر نمیدانم در افغانستان چه کسی خوب است نمیدانم دولت نمیدانم طالبان لطفا مردم افغانستان تصمیم بگیرند و دیگر کسی هم نمیتواند تصمیم بگیرد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۷:۰۸

طالبان هرچی بود پوز آمریکای فاسد را به زمین زد وبه زور بیرونش کرد چرا بد امریکارا که جنگ را برما تحمیل کرد چیزی نمی‌گوید چه ظلم وجنایتی کرد در حق مردم ما به کدوم کشور تجاوز کردیم که قدرتهای کفر به ما جنگ را تحمیل میکنند شماهایی که از طالبان ایراد میگیرید در برابر آمریکای جنایتکار در افغانستان چیکار کردید آیا از خاک خود دربرابر کفر ایستادید وای بر شما که حقیقت را نفهمیدید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۷:۲۶

طالبان ریشه حکومت داعش هستند طالبان تروریست های اول دنیا هستند و افغانستان با این جماعت هیچگاه روی آرامش به خود نخواهد دید این تروریست ها در آینده برای ایران نیز خطر ساز خواهند شد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۸:۰۶

طالبان دوست ایران است دولت ایران هم دوست طالبان مردم افغان مهم نیستند مهم منافع ایرانه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۸:۳۴

طالبان یک گروه تروریستی جنایتکاراست ودربین مردم جهان وملت شریف افغانستان جایگاهی ندارد وان شاءالله بزودی باتمامی هواداران داخلی وخارجی ان به زباله دان تاریخ پرتاب خواهد شد به امید نجات تمام ملتهای مظلوم تحت ستم فاسدان حاکم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۸:۵۶

دجال که میگویند همین طالبان هستند. بنام اسلام .قران و خداوند می آیند اما خود شیطان هستند. ایران باید از حمایت این از خدا بیخبران دست بکشد وگرنه بدست همین ظالمین گردن زده خواهند شد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۹:۰۴

طالبان دوقسمت شدن ...این یارو اصلاح طلب شده😀

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۹:۱۳

اقوام حاضر در افغانستان باید متحد شوند و گروه طالبان را قلع و قمع کنند . این گرو جانی و متحجر جز کشتار مردم بیگناه کار دیگری بلد نیستند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۹:۳۳

طالبان مزدوران بیش نیستن اوناچی میفهمن ازسیاست وحکومت! شکمشون پرباشه میجنگن اصلان هم مهم نیس دشمنش کی باشه!!!تخسیرندارن بی سوادوبی فرهنگن بادرس ومدارس دشمنن فک میکننداوناداره راه خداوپیغمبررامیره!!بقیه عقل ندارن فقدشماراه دوروست میدونیدچیه!!میلیون هانفراوره وکشته شده توراه ومهاجرت همش ب خاطرشماهیوان های زبان نفهم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۹:۳۸

خداونداانسان قعتی بوداین جانورهاروافریدی؟؟به جای ایناچهارتامیمون می افریدی تامردم برن باغ وهش تماشاکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۰:۰۷

امارت اسلامی طالبان در افغانستان امریکایی نباشد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۰:۳۸

طالبان غلط کرد وعلط هم اونایی مبکنند که شدند سخنگوی این گروه جنایتکار کثیف لعنت خداوند بر طالبان وهمراهان اونا

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۱:۰۰

نکنه بعد به قدرت رسیدن بگن خدعه کردم و بزنن زیر حرفشوو

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۱:۲۸

تمام تبعه افغانی باهم شوند ازتمام کشورها اروپاوآسیا افنیها جمع شونددرمدت چندهفته اشر تمام تالبان خلاص میشوند بشرط اینکه وتن فروش نباشند چون درافغانستان وطن فروشی رایج است

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۲:۳۴

خدالعنتشون بکنه که دیگه شیعه تو افغانستان رویه خوش نمیبینه انگار اون روزی که ابوبکر رو انتخاب کردن جایه علی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۲:۳۷

طالبان همان داعش است منتها با شیوه مدرن متولد شده است

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۲:۴۶

تحمیلی اگر باشد امارت اسلامی شما تحمیلی است 22 سال میشه که میخواهی به کشتن مردم قدرت را بگیری اگر تحمیلی باشد این کار شما تحمیلی است

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۲:۴۷

اخه عقلتون کجاست کی گفته انتحاری کنید میرید بهشت خاک تو سرتون

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۲۳:۱۰

خدا رحمت کند آرامش نسبی منطقه را

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۰:۰۰

اینها جمود فکری دارند. ازدین فقط کشتن را میدادند. افکارشان هم ادمکشی با مجوز اسلام خودشان است. اینها همان دارودسته خوارجند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۰:۰۷

خدا به داد همسا یگان افغانستان مخصوصا کشور ما برسد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۰:۲۰

طالبان از داعش بدتر هستند و جدیدا امیر طالبان ملعون خودش را امیر المومنین خطاب کرده و گفته هر کس باایشان بیعت نکند نماز و روزه اش قبول نیست و ازاسلام خارج است پیروان و حامیانش برند با این ملعون بیعت کننددتا نماز و روزشون قبول بشه و مسلمان بمانند و کافر نشوند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۱:۳۷

وقتی ریش همسایه ات رو تراشیدن مال خودت رو هم صابون بزن طالبان جدیدداعش دوم هست امارت اسلامی شامل کلیه کشورهای اسلامی میشه این تفکر داعشی هست.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۲:۴۳

پیامبراکرم‌ص‌کی‌باکشتن‌وغارت‌‌وجنگ‌مردم‌به‌دین‌اسلام دعوت‌کرد‌دین‌من‌دراوری‌به‌اسم‌اسلام‌رانشر‌دهید‌غارتگرا

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۳:۰۵

خوب شدید تریبون طالبان ؟!! اگه کمی وجدان و شرف دارید بخاطر چندین هزار شهروند افغانستانی که طالبان کشتند و سر بریدند نه بلکه بخاطر اون ۷دیپلمات و خبرنگار ایرانی که سال ۷۷ طالبان کشتند و خانواده شون خجالت بکشید و اینقدر چهره ی موجه از طالبان نسازید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۳:۲۲

طالبان تندرو اگر تحمیل شده چراملت ازدست شما فرارمیکنند ؟اگردولت فعلی تحمیل شده شماهم بازور خودتان راتحمیل میکنید،رای گیری ودموکراسی بهترین راه است نه زوروحمله نظامی واشغال

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۴:۳۹

نمیدونم چرا رسانهای ایران انقد خبر دروغ وبیجا از طالبان پخش میکنند .واینم بدونن که حتی تصورشم نمیشه کد که یک گروه تروریستی تحت همایت کشورهای همسایه یابگویم مزدوران کشورهای همسایه درجنگ موفق شوند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۵:۰۷

مردم افغان باید چشم وگوش خودبازکنند که درجاه عظیمئ خواهند افتاد و دوباره بدست انسانهای کثیف که نمی خواهند افغانستان جون بگیرد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۵:۳۳

درود بر مردم مظلوم افغانستان عزیزای دلم ای کاش یکم از ایران و عراق درس میگرفتید تا وقتی خود مردم بسیج نشند و از خاک و ناموسشون دفاع نکنند، وضعیت همینجور خواهد ماند شهید سلیمانی یکی از کارهایی که کرد این بود که تیپ فاطمیون رو از افغانستانیها درست کرد از مردم عراق بسیج هشدالشئبی رو درست کرد الان هم دموکراسی از بیگانگان بدست نمیاد بجای فرار و کوچ به کشورهای دیگه اسلحه دست بگیرید و از مال و جان خود دفاع کنید وگرنه که هیچ....

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۷:۰۹

طالبان و داعش ، هردو سر یک قیچی اند . جلادان مرتجع آمریکائی ،خائن به بشریت ۸۰ نفر از دانش آموزان یک مدرسه تکه تکه شدند اینطور می خواهید به حکومت برسید .لعنت خدا به آبا واجداد جنایتکارتان .شیعه کشی طبق دستور آمریکا واسرائیل راه نجات شما نیست .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۷:۴۸

مردم افغانستان باید باهم متحد شوند تا ریشه ای این کفاررا از افغانستان بخشکانند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۸:۲۵

اگر طالبان بر حق است باید یک رساله از اسلام ناب ارائه دهد و مردم را هدایت کند نه اینکه با ولایت اهل بیت رسول الله دشمنی کند و مسلمانان را سرببرد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۹

طالبان خطر جدی برای ایران،، بایستی قدرت در افغانستان دو نیم شود وهیچ گروهی آنجا توان صد در صد پیدا نکند خصوصا طالبان،،، آمریکایی ها عربها وترک هاپس از شکست در عراق وسوریه به سمت افغانستان متمایل شده اند،، چرا که جنگ در کوهستان برای هر قدرت نظامی مشکل است،، و تصور می کنند با حضور طالبان وووو در افغانستان چالش جدی ایجاد کرده اند،،، این یک واقعیت است...

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۱۲:۳۷

بالاخره تروریست‌ها ی طالبان افغانستان را به گند می کشند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۱۳:۴۶

چرا چهره ای موجه از طالبان نشان میدید .خدا ریشه ای همه ای طالبان رو خشک کنه از داعش بدتر هستند وکمتر نه .خدا طالبان رو لعنت کنه وهرکسی رو که از طالبان حمایت میکنه. طالبان جانیهای ادمکش هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۲۲:۳۵

خیلی خوب شد این دولت افغان حالا کارش به جایی رسیده بود که به ایران خط نشون میکشید ایرانی که سالها از مردم نمک نشناسش حمایت کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۱۶:۳۵

طالبان جنگ می‌خواهد منافع اربابهای شان به جنگ هست

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۱۶:۵۸

این طالبان با طالبان ده بیست سال قبل خیلی فرق داره ، میشه باهاشون توافق و تعامل اقتصادی تجاری و فنی داشته باشیم ‌‌و از روابط جدید بهره بگیث

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۲۱:۲۸

مسیولین‌ ما عاری از سیاست هستن بندر چهار بهار را دادن به هندی ه جهت دور زدن پاکستان و دور زدن تحریمها جالبه که وقتی حکومت دست طالبان باشه فعالیت این بندر به صفر خواهد رسید اینها چطور سیاست مداری هستن که طرفدار تروریست شدن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۲۲:۳۳

لعنت بر طالب پچل مزدور پاکستانی حکومت کردن ب گور میبرید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۲ ۲۳:۴۵

طالبان یک مشت آدم کش عوضی هستن که برای این دوره و زمونه زیادین

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۳ ۱۱:۳۶

طالبان نمونه اسلام تندرو که فقط قتل و کشتار و سنگسار و تجاوز برای مردم افغان به ارمغان خواهد اورد اقغانستان بار دیگر به دوران جاهلیت و قعر تاریخ باز میگردد ان شالله که مردم افغان با اتحاد این وحشی ها رو سرنگون کنند