• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400042115215
  • خبرنگار : 50210

رئیس جهاد دانشگاهی استان:

منش، مکملی برای طرح‌های اشتغالزایی است/ورود هشت شرکت به فاز شتابدهی طرح منش در استان مرکزی

منش، مکملی برای طرح‌های اشتغالزایی است/ورود هشت شرکت به فاز شتابدهی طرح منش در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: در جریان اجرای طرح مراکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی در استان، هشت شرکت به فاز شتابدهی وارد شده اند.

علی اصغر غفاری زاده ۲۱ تیرماه در جلسه شورای اداری استان مرکزی با اشاره به فعالیت مرکز نوآوری و شکوفایی(منش) در مجموعه جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در کشور موضوع اشتغال است و با توجه به اهمیت این موضوع، جهاد دانشگاهی استان مرکزی دو طرح مهم شامل توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را در دستور کار خود قرار داد که در این راستا ۹ واحد و ۲۵۰۰ نفر تحت پوشش طرح قرار گرفتند.

وی هدف از اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را توسعه اشتغال خرد در بخش روستایی و شهری دانست و گفت: با ارائه آموزش و شبکه سازی با کمک پیشران ها، افراد به بازارهای هدف متصل می شوند.

غفاری زاده افزود: این طرح در واقع به دنبال کوتاه کردن دست واسطه هاست و تاکنون در تمامی نقاط استان پیگیری و ارائه شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح منش و ایجاد مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جوانان به عنوان یک مکمل برای طرح های اشتغالزایی، بیان کرد: کشورهایی که به اشتغال خرد توجه دارند در واقع به غول های اقتصادی تبدیل شده اند که چین را می توان در زمره آنها دانست چراکه از ظرفیت افراد صاحب ایده استفاده می کند.

رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی تصریح کرد: در طرح منش برای هر جوانی با هر شرایط و تحصیلات، امکان ورود وجود دارد و برای افرادی که صاحب ایده نیستند فضایی را ایجاد می کند که کار تیمی را یاد بگیرند و افرادی شبیه به خود را پیدا کنند و صاحب ایده شوند.

وی اظهار کرد: این طرح کار خود را از ۲۸ بهمن سال ۱۳۹۹ در استان مرکزی با ماموریت شتابدهی به کسب و کارهای نوپای فرهنگ بنیان، در بستر تجاری سازی ایده های نوآورانه در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات موثر چند رسانه ای آغاز کرد.

غفاری زاده گفت: فعالیت محوری این مرکز، شناسایی، توانمندسازی، تربیت، شبکه سازی و سرمایه گذاری بر سرمایه های مستعد جوان در قالب گروه های نوپای خلاق و تلاش برای توسعه و تبدیل آن به موسساتی مستقل، پایدار و مولد محتواست.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال ایجاد یک فضای جوان پسند برای اجرای این طرح بودیم، افزود: این مرکز در فضایی بالغ بر ۴۰۰ مترمربع با سه نیروی انسانی تمام وقت و ۶ مشاور و منتور تخصصی و بیش از ۳۰ مدرس با برگزاری رویدادهای ترویجی و دوره های نوآوری و شتابدهی در فضایی شامل اتاق های هسته های فناور، اتاق استراحت، فضای کار اشتراکی، اتاق منتور، اتاق بازی و ... مجهز به تکنولوژی روز، کار خود را برای مخاطبین ۱۸ تا ۳۵ سال با کارفرمایی اداره کل ورزش و جوانان آغاز کرد.

رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی با تاکید بر اینکه مرکز منش به دنبال ایجاد افقی روشن برای زیست بوم صنایع خلاق فرهنگی، فناوری اطلاعات و سلامت است، افزود: طرح در سه فاز ترویج، نوآوری و شتابدهی برنامه ریزی شده است و در واقع افراد فاقد ایده به فاز ترویج وارد می شوند و فاز شتابدهی نیز فرد را در حداقل زمان به بازار متصل می کند یا در این مرحله زمینه ای فراهم می شود که فرد سرمایه گذار پیدا کند. در ۴ ماهه اخیر، ۸ شرکت وارد فاز شتابدهی شده اند.

وی اضافه کرد: در فاز ترویج، اقداماتی چون دو مورد جذب و پذیرش ایده ها و استقرار، دو مورد برگزاری جلسات شورای پذیرش و سرمایه گذاری، ۲۰ مورد تولید خبر و محتوا، یک مورد رویداد چند روزه استارتاپی، ۴۰ ساعت مشاوره، ۶ کارگاه آموزشی و ۱۰ رویداد چندساعته انجام شده است. در فاز نوآوری نیز ۴ مورد جذب و پذیرش ایده و استقرار، ۲ جلسه شورای پذیرش و سرمایه گذاری، ۲۵ مورد تولید خبر و محتوا، یک رویداد چند روز استارتاپی، ۵۰ ساعت مشاوره، ۶ ساعت کارگاه آموزشی و ۶ رویداد چندساعته به انجام رسیده است.

وی گفت: طی دو فاز برگزار شده بیش از ۲۰ ایده شکل گرفته که بعد از بررسی و داوری، تیم ها به شورای پذیرش راه یافتند و تحت عنوان خروجی مراحل ترویج و نوآوری شناخته می شوند و در حال حاضر در فاز شتاب دهی هستند.

غفاری زاده بیان کرد: تا امروز ۷۴۰ نفر متشکل از ۶۰ درصد پسران و ۴۰ درصد دختران از مجموعه خدمات این مرکز استفاده کرده اند که میانگین سنی آنها ۲۹ سال است و بیش از ۹۸ درصد آنها فارغ التحصیلان دانشگاه هستند که ۳ درصد این فارغ التحصیلان را افراد دارای مدرک تحصیلی دکتری، ۴۰ درصد کارشناسی ارشد و ۵۷ درصد کارشناسی و پایین تر تشکیل می دهند.

رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی مواردی چون، همکاری دستگاه های اجرایی در سطح شهرستان ها به منظور معرفی طرح به مخاطبان، همکاری رسانه های استان بخصوص صدا و سیما جهت تشریح طرح شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان برای مردم استان، همکاری فرمانداران و بخشداران جهت تعامل بیشتر با طرح، همکاری ویژه دهیاران با عوامل اجرایی طرح و معرفی متقاضیان بویژه در ارتباط با طرح های حوزه کشاورزی و کمک فرمانداران به ایجاد بانک های اطلاعاتی ایده جوانان به منظور راه اندازی کسب و کارهای فناورانه آنان را از جمله درخواست های این نهاد از مجموعه استان عنوان کرد و افزود: جهاد دانشگاهی  آمادگی دارد برای حل معضلات و مشکلات استان به صورت اختصاصی نسبت به جلب مشارکت ایده پردازان اقدام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha