• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400042115225
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۱ تیر

گزارش سه ماهه از مذاکرات/راهکار روحانی برای تامین مسکن/ادامه مطالبات از دولت سیزدهم

گزارش سه ماهه از مذاکرات/راهکار روحانی برای تامین مسکن/ادامه مطالبات از دولت سیزدهم

برجام/ تحولات افغانستان/ مطالبات از دولت سیزدهم از دولت سیزدهم از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در مورد اجرای برجام تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد.

بخشی از این گزارش شامل آخرین وضعیت مذاکرات برجام و مذاکرات صورت گرفته در وین است که ۴۴ صفحه از این گزارش ۲۶۲ صفحه ای در قالب ۱۴ بخش به ارائه گزارشی ار تحولات برجام در طول شش سال گذشته پرداخته است و مابقی به نامه نگاری ها و اسناد مربوط به برجام اختصاص دارد .

رضا نصری تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل در توییتی با انتشار بخشی ازاین گزارش در صفحه توییتر خود نوشت: «در وین، دکتر عراقچی باید دولت‌های اروپایی و شرقی را - که هر کدام منافع، نقشه‌ها و غرض‌ورزی‌های خود را دارد - به نحوی هدایت کند که از دل رایزنی‌ آن‌ها با آمریکا منافع ایران تأمین شود! کاری کارستان که مستلزم تسلط کامل او بر نیات آشکار و پنهان کشورها و ظرافت‌های سیاسی و حقوقی است.»

رایزنی‌های عربستان و آمریکا درباره احیای برجام هم مورد اشاره فهد ناظر سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا قرار گرفت و با اشاره به اینکه اختلاف هایی با دولت بایدن در خصوص توافق با ایران داریم، افزود که عربستان و آمریکا به طور مداوم درباره مذاکرات احیای برجام رایزنی های جدی داشته اند. ما نگرانی های خود را درخصوص بازگرداندن برجام اولیه ابراز کرده ایم، هرچند همان موقع نیز از این توافق حمایت کردیم.

تحولات افغانستان و گسترش گروه های خشونت طلب در این کشور هم از موضوعات مورد اشاره حسن هانی‌زاده کارشناس مسایل منطقه بود که معتقد است با تشدید فضای امنیتی در افغانستان شرایط ناپایداری در منطقه در حال شکل گیری است که طبعا بر ایران و سایر کشورها فشار شدیدی را وارد می کند.

همچنین رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه،‌ در ارزیابی خود از تحولات افغانستان گفت: در مقطع فعلی واقعیت این است که به نظر نمی‌رسد علی رغم ادعای طالبان مبنی بر پیشروی در افغانستان راه حل نظامی بتواند این بحران را حل کند. حتی اگر طالبان در کابل هم مسلط شود ولی باز هم نمی توان گفت دولت با ثباتی را تشکیل می‌دهد.

محسن پاک‌آیین گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در تهران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این گفت‌وگوها بدون دخالت کشورهای فرامنطقه ای مانند آمریکا و عربستان می‌تواند راه حل خوبی برای رفع بحران این کشور باشد.

در ادامه توصیه هایی که در رابطه با انتخاب کابینه سیزدهم مطرح می شود، غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اولویت هایی که باید در وزارت راه و شهرسازی در دولت آتی دنبال شود،‌ گفت: یکی از نیازهای ضروری امروز جامعه که به وزارت راه و شهرسازی باز می گردد بحث مسکن است. امروز چه در بخش مسکن اجاره ای و چه مسکن شخصی دچار چالش های جدی هستیم، هم سطح قیمت ها بالا رفته و هم نیاز مردم افزایش یافته است. بدون شک یکی از اولویت های دولت آینده در حوزه وزارت راه و شهرسازی باید تمرکز بر ساماندهی بازار مسکن باشد.

رحمت الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس هم در مورد انتخاب وزیر راه دولت آینده  به مشکلات راه های جاده ای و مواصلاتی، حوزه مسکن به ویژه برای جوانان، حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی مستقیما که با زندگی مردم گره خورده اشاره و تاکید کرد که وزیر آتی باید برای حل مشکلات این بخش ها برنامه داشته باشد.

همچنین تقویت دیپلماسی اقتصاد، تعیین تکلیف برجام و بهره‌گیری از ظرفیت همپیمانان منطقه‌ای از جمله مهمترین الویت های دولت سیزدهم از نظر ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود.

استفاده از شایستگان در کابینه دولت سیزدم هم مورد تاکید ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی قرار گرفت و افزود: از مدیرانی استفاده شود که تخصص، تجربه کافی، قدرت مدیریت خوب، انگیزه برای کار داشته و مردمی و پاکدست باشند.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر دنبال کنید.

روابط ایران و عراق در دولت آقای رئیسی عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد

چالش های دولت سیزدهم از نگاه یک فعال سیاسی

مشارکت فعال مردم و نخبگان در سامانه معرفی مدیران دولت سیزدهم

***

اظهارات رییس جمهوری هم درباره اهمیت تامین مسکن از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی به وظایف دولت و مردم در زمینه تامین مسکن اشاره کرد و گفت: در دولت دوازدهم تلاش مضاعف برای مسکن به وجود آمد، البته واحدهای مسکونی را خود مردم باید بسازند این اشتباه است که دولت برود دنبال این کار. دولت باید وام و زمین و خدمات را در اختیار مردم بگذارد. پس قدم‌های مهمی را دولت باید بردارد و قدم‌هایی را هم مردم باید بردارند تا ان شاءالله مردم بتوانند صاحب مسکن شوند.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در آیین بهره‌برداری از پلتفرم همدم که از سوی موسسه تبیان در راستای انتخاب آگاهانه و ازدواج پایدار در سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، به اهمیت نهاد خانواده اشاره کرد و تداوم خانواده را از تشکیل آن مهمتر دانست و گفت:  انتخاب همسر برای جوانانی که در اوج احساسات هستند، باید همراه با عقلانیت و آگاهی باشد. در این امر بسیار مهم نیازمند مشاوران مومنی هستیم که در این زمینه از علم  روز برخوردار باشند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha