• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400042115268
  • خبرنگار : 71588

لغو تحریم‌ها علیه خارطوم، پایگاه دریایی روسیه و سد النهضه محور دیدار لاوروف و همتای سودانی

لغو تحریم‌ها علیه خارطوم، پایگاه دریایی روسیه و سد النهضه محور دیدار لاوروف و همتای سودانی

وزیر خارجه سودان در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود اعلام کرد، ضروری است تحریم‌های اعمال شده علیه سودان از سوی شورای امنیت لغو شوند. او همچنین گفت، کشورش توافق تاسیس مرکز لجستیک روسی در ساحل دریای سرخ را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه سودان در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، از روسیه به دلیل تاکیدش در شورای امنیت بر اجازه ندادن به برداشتن گام‌های یکجانبه در قبال سد النهضه تشکر کرد. 

او تاکید کرد: تحرکات یکجانبه برای بهره برداری از سد النهضه وتحرکات به ضرر سودان باید محکوم شوند.

وزیر خارجه سودان عنوان کرد، ضروری است تحریم‌های اعمال شده علیه سودان از سوی شورای امنیت برداشته شوند.

وی از روسیه به خاطر حمایتش از دولت انتقالی سودان تشکر و ابراز امیدواری کرد حمایت‌های روسیه ادامه یابند.

مریم المهدی همچنین بعد از دیدار با لاوروف اعلام کرد: پارلمان بار دیگر توافقنامه با مسکو در زمینه احداث پایگاه نظامی دریایی روسیه در سودان را بررسی خواهد کرد؛ توافقی که در زمان دولت عمر البشیر رهبر سابق این کشور منعقد شده است.

لاوروف حمایت کشورش را از لغو تحریم‌های اعمال شده علیه سودان که مانع رشد و توسعه این کشور شده، اعلام کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد، به نفع هیچ یک از طرف‌های منطقه نیست که اسیر سیاست‌های آمریکا باشند.

او افزود: روسیه ضرورت آغاز لغو تحریم‌های شورای امنیت که در سال ۲۰۰۴ تحمیل شده تایید می‌کند تحرمی‌ها در شرایط حاضر معنایشان را از دست داده‌اند و اکنون مانعی در برابر رشد این کشور هستند.

لاوروف همچنین آمادگی برای برگزاری اجلاس جدید سران روسیه و آقریقا را با همتای سودانی بررسی کرد.

او افزود: ما به همتایان درباره نحوه اجرای توافقات حاصل شده در اکتبر ۲۰۱۹ در جریان اولین نشست سران روسیه و آفریقا و نیز گام‌هایی که باید برداشته شوند، رایزنی کردیم. با رهبران اتحادیه آفریقا برگزاری اجلاس جدید رهبران روسیه و تمام کشورهای آفریقایی را بررسی‌ می‌کنیم. 

پیشتر مریم الصادق المهدی خاطرنشان کرده بود، موضوع مرکز پشتیبانی لجستیکی، بخشی از توافق‌های امضا شده شورای نظامی در سال ۲۰۱۹ است اما هنوز تصویب نشده و روند تصویب هر توافق بین‌المللی از طریق شورای قانونگذاری است و در غیاب کنونی این شورا، این نقش از رهگذر مجوز توافق به واسطه دو شورا یعنی شورای حاکمیتی و کابینه انجام می‌شود.

وی افزود، این روندی است که در حال حاضر در قبال تمامی توافق‌های بین‌المللی که هنوز تصویب نشده‌اند اجرا می‌شود نه فقط با توافق‌های صورت گرفته با طرف روسی.

وزیر خارجه سودان در خصوص آینده شرکت‌های روس در سودان تصریح کرد: شرکت‌های روس به فعالیت خود در زمینه‌هایی که در آن مشغولند، ادامه خواهند داد ما نیز در حال جذب شرکت‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر روسیه در سودان هستیم چرا که منافع مشترک دو کشور را محقق می‌سازد.

ماه گذشته میلادی، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مرکز پشتیبانی لجستیک روسیه در سودان در توسعه همکاری نظامی و فنی میان دو کشور سهیم خواهد بود و روسیه خواهان تقویت همکاری با سودان است.

از سوی دیگر، مریم صادق المهدی که در حال حاضر در روسیه حضور دارد، تاکید کرد، روسیه می‌تواند اتیوپی را قانع کند تا به ندای عقل و منطق در بحران سد النهضه گوش کند.

وی همچنین اظهار کرد: گفت‌وگوهای من در مسکو شامل اوضاع منطقه و تحولات اخیر در خصوص سد النهضه است.

وزیر خارجه سودان ادامه داد: این مذاکرات همچنین شامل توضیح مواضع و دیدگاه ما در قبال مسأله سد النهضه و عملکرد اتیوپی در قبال ما چه در خصوص سد النهضه چه در خصوص مرزهای مشترک بین دو کشور است.

وی همچنین تاکید کرد، روسیه با روابط خوب خود با اتیوپی می‌تواند سعی کند طرف اتیوپیایی را قانع سازد تا به عقل و منطق رجوع کند و توافقی حاصل شود که منافع سه کشور مصر، سودان و اتیوپی تضمین شود و سودان متحمل ضرر نشود همانطور که در مرحله اول آبگیری از مخزن سد النهضه صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha