• سه‌شنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400042215831
  • منبع : نمایندگی همدان

چه کسی خسارت‌ پرورش دهندگان ماهی‌های زینتی را جبران می‌کند؟

چه کسی خسارت‌ پرورش دهندگان ماهی‌های زینتی را جبران می‌کند؟

ایسنا/همدان قطعی‌های مکرر برق در چند وقت اخیر مشکلات زیادی را در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خانگی و ... به وجود آورد. به طوری‌که بخش عظیمی از فعالیت‌ها مختل و به بخش‌های مختلف خسارت‌های زیادی وارد شد. به گفته برخی از تولیدکنندگان حوزه پرورش ماهی‌های زینتی خاموشی‌های اخیر سردرگمی‌های زیادی برای آن‌ها به وجود آورده است.

به همین منظور برای بررسی وضعیت حوزه پرورش و تولید ماهی‌های زینتی که با قطع شدن برق متحمل خسارات زیادی متحمل شده‌اند پای صحبت‌های تعدادی از آنها نشستیم. این تولیدکنندگان که همگی از قطعی برق در چند هفته اخیر ناراحت و نگران بودند خسارت‌های واحد خود را غیرقابل جبران یا بسیار سخت می‌دانند و یا منتظر حمایت اشخاص یا ارگانی هستند یا از حمایت‌ها ناامید شده‌اند و به فکر چاره‌ای برای ضرر و زیان‌های خود هستند.

هیچ کسی خسارت‌های قطعی برق را تقبل نمی‌کند
یک پرورش دهنده ماهی‌های زینتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه قطع و وصل شدن برق در چند روز گذشته خسارت زیادی به حوزه پرورش و تکثیر ماهی‌های آکواریومی و زینتی زده است، اظهار می‌کند: این خسارت‌ها باید با هزینه شخصی جبران شود و هیچ‌کسی آنها را تقبل نمی‌کند.  

میثم لطفی ادامه می‌دهد: متأسفانه در چند روز گذشته تلفات زیادی در این حوزه داشتیم و بسیاری از آکواریوم‌های حساس بر اثر شوک ناشی از قطع و وصل برق دچار تلفات و خسارت شدید شدند و حتی در چند روزی که قطعی برق نداشتیم نیز تعداد زیادی از ماهی‌ها بیمار شدند و این تلفات همچنان ادامه دارد.  

این فروشنده ماهی‌های زینتی خسارت‌های ناشی از قطعی برق روزهای اخیر مجموعه خود را بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان می‌داند و می‌گوید: در این مدت ۲۹۰ قطعه ماهی تلف شدند و شواهد آنها نیز موجود است اما هیچ ارگان یا شخصی این خسارت‌ها را بر عهده نمی‌گیرد و باید با هزینه شخصی جبران شود که کار راحتی نیست.  

لطفی با اشاره به اینکه خسارت‌هایی که واحدهای تکثیر ماهی‌های زینتی دیده‌اند شامل بیمه نمی‌شوند، اضافه می‌کند: به عنوان مثال یک آکواریوم که شامل ماهی‌های شور و گران قیمت بود تلفات زیادی دیده است که جبران شدنی نیست.  

یکی دیگر از پرورش دهندگان ماهی‌های زینتی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: به دلیل حجم بالای کار، زمانی که برق قطع می‌شود در عرض یک ربع تا بیست دقیقه ماهی‌ها برای تنفس به سطح آب می‌آیند و به خاطر کمبود اکسیژن مغزشان آسیب می‌بیند و تلف می‌شوند و حتی بعد از آن موقع نیز شاهد تلفات آنها خواهیم بود. 

ضرر و زیان‌ها با راحتی جبران نمی‌شود
اصغر زندی میزان خسارت آکواریوم و حوضچه پرورش ماهی خود از قطعی برق روزهای اخیر را حدود ۱۰۰ میلیون تومان برآورد می‌کند و می‌گوید: این ضرر و زیان به راحتی جبران نمی‌شود و باید چند ماه به سختی کار کنم تا گوشه‌ای از این خسارت‌ها جبران شود. 

وی مطرح می‌کند: وقتی جهادکشاورزی و نظام مهندسی به واحدهای تولیدی ماهی‌های زینتی پروانه بهره‌برداری می‌دهند باید در چنین مواقعی از آنها حمایت کنند اما تاکنون هیچ‌ کسی پیگیری نکرده که بداند این واحدها در چه وضعیتی هستند، علاوه بر این تابه‌حال دنبال بیمه برای ماهی‌ها نبوده‌ام و بعید می‌دانم شامل بیمه بشوند.

یک تولیدکننده دیگر با اشاره به اینکه این شغل مانند بسیاری از شغل‌ها به وجود برق و انرژی الکتریکی نیاز دارد، بیان می‌کند: این شغل از دو بخش مهم شیمی که به سلامت ماهی مربوط می‌شود و قسمت فیزیکی که ۹۰ درصد آن را برق تأمین می‌کند تشکیل می‌شود.

مسعود پورعظیمی ادامه می‌دهد: آکواریوم‌هایی که ماهی در آن نگهداری می‌شود فیلتر و پمپ دارند که با برق کار می‌کنند و با قطعی برق فرآیند کار متوقف شده و منجر به مرگ و میر ماهی‌ها می‌شود که با قطع شدن برق در روزهای اخیر تلفات زیادی به وجود آمد.

موتوربرق و دستگاه ups برای این شغل به صرفه نیست
وی با بیان اینکه این شغل با قطعی برق با ضرر و زیان صد در صدی مواجه می‌شود، اظهار می‌کند: برخی پیشنهاد موتور برق را داده‌اند اما موتور برق مستلزم داشتن دستگاه است و کوچکترینش که برای تأمین یک‌ واحد مسکونی کوچک است چهار میلیون تومان هزینه می‌برد، علاوه بر این سر و صدای زیادی دارد، همچنین دستگاه ups، ده برابر موتور برق قیمت دارد و هر باطری آن یکسال بیشتر کار نمی‌کند و قیمت هر باطری سه میلیون تومان است و برای کار ما به صرفه نیست.  

پورعظیمی با تأکید بر اینکه قطعی برق تاثیر زیادی بر شغلش دارد، خاطرنشان می‌کند: در چند سال اخیر تلفات زیادی داشتیم که بر اثر حادثه‌های فیزیکی و شیمیایی و قطعی برق است و با قطع شدن اخیر برق نیز خسارت‌های زیادی متحمل شدیم.

چه کسی خسارت‌های ناشی از قطعی برق را جبران می‌کند؟ 

این پرورش دهنده ماهی‌های زینتی با بیان اینکه قبلا از بیمه سوال کرده‌ام و گفتند بیمه شامل این حرفه نمی‌شود، می‌گوید: کارشناسان سازمان‌های مرتبط می‌توانند برای بازدید و ارزیابی به واحدهای تولیدی مراجعه کنند و ببیند با قطعی برق و پایین آمدن اکسیژن چه مقدار تلفات داریم. 

وی با بیان اینکه جبران خسارت‌ها سخت است و به راحتی انجام نمی‌شود، ادامه می‌دهد: کار ما دو قسمت است، لوازم و تجهیزات که کاملا فیزیکی است و ربطی به ماهی ندارد و قسمت دیگر آبزیان هستند که در هر دو قسمت ضرر و زیان‌هایی وجود دارد و گاهی اوقات جبران کردن آنها غیرممکن است.

به گفته پورعظیمی که عرضه‌کننده شاخص‌ترین جنس‌های اروپایی و آمریکایی در غرب کشور است در سال‌های اخیر به دلیل رقابتی شدن بازار قیمت‌ها نزدیک به هم و سودها پایین آمده است.

پورعظیمی در ادامه بیان می‌کند: در هفته‌های قبل۳۰ قطعه دلقک ماهی گران قیمت تهیه و در بهترین شرایط نگهداری کردم که متأسفانه با قطعی برق ۱۵ قطعه که قیمت هر قطعه ۶۰۰ هزار تومان است از بین رفت.

صاحب یک کارگاه پرورش ماهی که حدود سه سال است در این شغل فعال است و در کنار تحصیل در دانشگاه، کار هم می‌کند، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این حرفه به طور کلی به برق وابسته است و قطعی برق‌های غیر اصولی خسارت‌های زیادی را به واحدهای تولیدی‌مان زد.

اشکان محمدی ادامه می‌دهد: بر اثر قطعی برق یک آکواریوم از ماهی‌های زینتی‌ام تلف شد و فیلم و اسناد تلفات هم موجود است. از طرفی جبران کردن خسارت‌ها غیرممکن است و به کار و زمان زیادی نیاز است تا جبران شود.  

قطعی برق دردسری مضاعف شد

وی با اشاره به اینکه مجوز مشاغل خانگی دارد، اظهار می‌کند: متأسفانه بیمه و آینده شغلی نداریم و بازار خریدمان هم تضمین شده نیست، با این همه بی‌ثباتی، قطعی برق هم دردسر مضاعف شد و اینها به این دلیل است که صنف و اتحادیه نداریم و چون حق عضویت پرداخت نمی‌کنیم بیمه نمی‌شویم.

یک تولیدکننده دیگر هم درباره مشکلاتی که قطعی برق برای رسته شغلی‌اش به وجود آورده است، می‌گوید: وقتی برق قطع می‌شود غذای بچه ماهی‌ها خراب می‌شود و بچه ماهی‌ها در اثر غذا نخوردن می‌میرند. 

قطعی برق دوره تولید را عقب می‌اندازد 
حسین بلالی اضافه می‌کند: واحد تولیدی‌ام در چند وقت گذشته بین ۲۵ تا ۳۵ هزار قطعه بچه ماهی تلفات داشت که حدود ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است‌. همچنین قطعی‌ها دوره تولید را عقب می‌اندازد، در حال حاضر تولید نداریم چراکه اگر تولید کنیم ماهی‌ها غذایی ندارند. 

وی با اشاره به اینکه وقتی اکسیژن داخل آب کم باشد ماهی‌ها تلف می‌شوند، تصریح می‌کند: در این مدت حدود ۲ هزار مولد تلف شدند و البته در واحد ما چون حجم آب بالاست کمتر تلفات دادیم، از طرف دیگر وقتی مولد بمیرد زمان طولانی نیاز دارد تا دوباره به تولید برسد و پروسه طولانی نیاز دارد.  

حمایت از تولیدکنندگان ماهی‌های زینتی تعطیل است
بلالی با بیان اینکه واحدهای تولید و پرورش ماهی‌های زینتی را بیمه نمی‌کنند، اضافه می‌کند: چندین بار این موضوع پیگیری کردم و به سرپرستی چند بیمه سر زدم اما قبول نکردند، اداره جهاد کشاورزی و شیلات هم واحدها را تنها برای عکس گرفتن و بازدید می‌خواهند و در واقع کاری نمی‌کنند.

وی تهیه موتور برق را هزینه اضافی بر دوش تولیدکننده می‌داند و اظهار می‌کند: خرید موتور برق به صرفه نیست و ترجیح می‌دهیم تولید نکنیم تا این هزینه را تقبل کنیم، همچنین حمایت از این صنف کلا تعطیل است و اگر بخواهیم از یک تا صد به حمایت‌ها نمره بدهیم نیم هم نمی‌شود چراکه اصلا حمایتی نیست. اداره‌ها یکسری قانون دست و پا گیر دارند که مثل هفت خان رستم است و حمایت شدن مثل قصه می‌ماند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha