• سه‌شنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400042215835
  • منبع : نمایندگی همدان

همدان در تأمین پلاکت گروه‌های خونی منفی با کمبود مواجه است

همدان در تأمین پلاکت گروه‌های خونی منفی با کمبود مواجه است

ایسنا/همدان رئیس سازمان انتقال خون استان همدان گفت: همدان برای تأمین پلاکت به گروه‌های خونی با RH منفی نیاز دارد.

دکتر افشین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پلاکت قابل ذخیره‌سازی نیست، اظهار کرد: تمامی استان‌های با تأمین پلاکت مواجه هستند چرا که عمر متوسط پلاکت بین سه تا پنج روز بوده و به این ترتیب با کمبود پلاکت در برخی گروه‌های خونی مواجه می‌شویم.

وی افزود: در حالت کلی گروه‌های خونی با RH منفی جمعیت بسیار کمی از جامعه را تشکیل می‌دهد به این ترتیب برای تأمین پلاکت در این گروه‌های خونی به‌ویژه گروه خونی  O  و B  با RH منفی بیشتر با مشکل مواجه هستیم.

دکتر محمدی با بیان اینکه در صورت نیاز به گروه‌های خونی با RH منفی فراخوان داده می‌شود، گفت: در صورت نیاز از اهداکنندگان مستمر مجموعه انتقال خون کمک می‌گیریم که در این کار انسان دوستانه مشارکت داشته باشند.

وی گفت: هیچ‌گونه مشکلی در خصوص خون نداریم و تنها کمبوداتی در حوزه تأمین پلاکت گاهی اوقات به وجود می‌آید چرا که عمر پلاکت کم بوده همچنین متقاضی استفاده از پلاکت در بیمارستانها به نسبت زیاد است.

دکتر محمدی با بیان اینکه پلاکت برای بیماران مبتلا به انواع سرطان‌ها که تحت درمان شیمی درمانی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: گروه خونی O با RH منفی و گروه خونی B با RH منفی بیشترین متقاضی و کمترین اهداکنندگان را به خود اختصاص می‌دهد چرا که تعداد افراد جامعه با این نوع گروه خونی به نسبت سایرگروه‌های خونی کمتر هستند.

وی تأکید کرد: در تأمین خون در هیچ‌یک از گروه‌های خونی با کمبود مواجه نیستیم، اما در حوزه تأمین پلاکت در گروه‌های خونی منفی به علت کوتاه بودن طول عمر پلاکت، در تمامی استانها مواجه هستیم به‌گونه‌ای که در سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ واحد خون مازاد را به سایر استانها ارسال کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha