• سه‌شنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400042215947
  • خبرنگار : 30054

تفاوت و کاربردهای لوله های UPVC و PVC

تفاوت و کاربردهای لوله های UPVC و PVC

زمانی که مسئله انتخاب مصالح برای خانه در میان است، به سرعت متوجه می‌شویم که موارد باکیفیت و بادوام زیادی وجود دارند که قابل استفاده در پروژه ساخت و ساز هستند. به عنوان مثال، اگرچه محصولات رایجی مانند لوله پی وی سی را می‌توان در بازار پیدا کرد، اما باید به خوبی از تفاوت‌های آن با لوله‌های دیگر آگاه بود و سپس دست به خرید زد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام وینوپلاستیک، در این مقاله سعی خواهیم کرد که تفاوت‌های دو محصول بسیار رایج یعنی لوله های PVC و UPVC را بررسی کرده و سپس به مرور کاربردهای هر کدام بپردازیم.

تفاوت ساختاری لوله های PVC و UPVC

لوله پی وی سی از ماده پلی وینیل کلراید معمولی ساخته می‌شود. این ماده یک پلاستیک بسیار سبک وزن است که به دلیل مقاومت چشمگیر و استحکام قابل توجهی که دارد، اغلب در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، بیشتر کارخانه‌ها از نرم‌کننده (Plasticizer) در ساختار پی وی سی استفاده می‌کنند که انعطاف‌پذیری آن را افزایش می‌دهد. نتیجه نهایی یک ماده بسیار مقاوم است که برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها عملکردی خارق‌العاده دارد.

زمانی که هیچ نرم‌کننده‌ای در ساختار PVC به کار گرفته نمی‌شود، ماده‌ای تحت عنوان UPVC (Unplasticized Poly Vinyl Chloride) به وجود می‌آید. همانطور که می‌توان انتظار داشت، لوله یو پی وی سی بسیار سبک و مستحکم بوده و در مقایسه با PVC سخت‌تر و سفت‌تر است. ماده یو پی وی سی بسیاری از اوقات حتی به عنوان جایگزین چوب استفاده می‌شود. در مواردی که نمی‌توان محصولات چوبی را در حجم کافی تولید کرد، استفاده از UPVC یک گزینه سازگار با محیط زیست به حساب می‌آید.

ماندگاری

از آنجا که پی وی سی نرم و انعطاف‌پذیرتر از پلاستیک‌های دیگر طراحی شده است، دوام کمتری در مقایسه با یو پی وی سی دارد. با این وجود، هردوی آن‌ها در برابر نور خورشید، اکسیداسیون و انواع مواد شیمیایی مقاوم هستند.

هزینه

هردوی این محصولات قیمت مناسبی داشته و برای پروژه‌های گسترده بسیار مقرون به صرفه هستند. به صورت کلی هرچه ضخامت لوله‌ها بیشتر باشد، قیمت بالاتری خواهند داشت.

ایمنی و خطرات

بکارگیری PVC به عنوان لوله برق توصیه نمی‌شود، زیرا تماس آن با آتش موجب آزاد شدن هیدروژن کلرید خواهد شد که برای سلامتی انسان مضر است. همچنین فتالات‌هایی مانند دی بوتیل در ساختار بعضی از لوله‌های PVC به کار می‌روند که خطرات زیادی برای محیط زیست دارند. تا به امروز، هیچ نگرانی از بابت آسیب‌رسانی لوله های UPVC مانند لوله فشاری  به محیط زیست وجود نداشته است، زیرا هیچ نرم‌کننده یا فتالاتی در ساختار آن‌ها وجود ندارد.

تجزیه و بازیافت

هیچ کدام از لوله های PVC و UPVC زیست‌فروپاش (Biodegradable) نیستند، بدین معنی که امیدی به تجزیه طبیعی آن‌ها در محیط زیست وجود ندارد. با این وجود، یو پی وی سی قابل بازیافت است و می‌توان آن را در دماهای بسیار بالا به محصولات یا لوله‌های جدید تبدیل کرد.

کاربردهای PVC و UPVC در ساخت و ساز

لوله پی وی سی به دلیل انعطاف‌پذیری مناسب خود بیش از هر چیز برای لوله‌کشی به کار گرفته می‌شود. از سوی دیگر، لوله های سایز بزرگ PVC اغلب در خطوط لوله‌کشی آب آشامیدنی و همچنین فاضلاب کاربرد دارند. عایق‌بندی کابل‌های الکتریکی یکی دیگر از موارد کاربرد پی وی سی است و اخیرا صنایع بیشتری به دنبال استفاده از آن در بخش‌های مختلف هستند.

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، یو پی وی سی سازگاری بسیار زیادی با محیط زیست داشته و از همین رو جایگزین مناسبی برای چوب در زمینه ساخت درب و پنجره به شمار می‌رود. همین ویژگی UPVC باعث می‌شود که بکارگیری آن در ساخت لوله های انتقال آب آشامیدنی بسیار کاربردی باشد، زیرا از تمامی استانداردهای سازمان جهانی بهداشت برخوردار است. همچنین UPVC به عنوان جایگزین چدن در لوله‌کشی سنگین و تخلیه فاضلاب کاربرد دارد.

لوله های یو پی وی سی و پی وی سی

از ماده پی وی سی به عنوان جایگزینی برای لوله‌های مس و آلومینیوم، خطوط انتقال زباله، سیستم‌های آبیاری و همچنین سیستم لوله کشی استخری استفاده می‌شود. برش دادن این لوله‌ها به قطعات کوچک‌تر آسان است و می‌توان آن‌ها را با استفاده از چسب به هم متصل کرد. در بسیاری از کشورهای جهان، لوله پی وی سی به طور کامل جایگزین لوله‌های فلزی شده است.

اما لوله یو پی وی سی را شاید بتوان به عنوان بهترین لوله پلاستیکی جهان در نظر گرفت، زیرا به شکلی باورنکردنی در برابر فرسایش، مواد شیمیایی و ضربه مقاوم است. دیواره داخلی این لوله‌ها از ضریب زبری (اصطکاک) بسیاری پایین‌تری برخوردار بوده و به همین دلیل برای انتقال مواد سیال بسیار مناسب هستند.

به همین صورت، لوله های UPVC در برابر طیف گسترده‌ای از دماها و فشارهای عملیات مقاومت خوبی دارند. جنس آن‌ها فوق‌العاده قوی، سفت و مقرون به صرفه است و از این رو اغلب برای لوله‌ کشی فاضلاب و همچنین زهکشی به کار می‌روند. در بسیاری از کشورهای دنیا به غیر از ایالات متحده، لوله UPVC‌ بیشتر از لوله PVC برای لوله کشی آب استفاده می‌شود، چرا که معمولا از طول عمر بالاتری برخوردار هستند.

قیمت لوله های PVC‌ و UPVC

قیمت لوله های PVC و UPVC بیش از هر چیز بر اساس ضخامت، مواد اولیه، برند تولیدی، طول قطعات و قطر داخلی آن‌ها تعیین می‌شود. هزینه استفاده از این محصولات برای بیشتر پروژه‌های وسیع بسیار به صرفه بوده و شرکت‌های ساخت و ساز نیز به شیوه‌ای روزافزون به دنبال بکارگیری آن‌ها هستند. همچنین افزودنی‌های زیادی به منظور افزایش استحکام و طول عمر در مرحله تولید این لوله‌ها به کار گرفته می‌شوند که به نوبه خود بر قیمت نهایی تاثیر دارند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha