• سه‌شنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400042216147
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۲ تیر

تازه‌ترین اطلاعات سخنگویان قوا/اخبار برجامی/واکنش به یک توهین

تازه‌ترین اطلاعات سخنگویان قوا/اخبار برجامی/واکنش به یک توهین

مطالبات از دولت سیزدهم/ واکسن کرونا/ برجام/ نتایج بررسی های مربوط به حادثه اتوبوس خبرنگاران از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، پیشنهاد بررسی اقدامات و انتصابات چند ماه پایانی دولت دوازدهم در اولین جلسه هیات دولت سیزدهم در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر به رئیس جمهور منتخب پیشنهاد داد در نخستین جلسه هیات دولت اقدامات و انتصابات چند ماه پایانی دولت فعلی را بررسی کند و موارد خارج از ضابطه را در نخستین جلسه هیات دولت خود باطل اعلام و بازگرداند.

چالش های پیش روی دولت سیزدهم در حوزه های سیاست داخلی، اقتصاد و سیاست خارجی هم از موضوعات مورد اشاره ابراهیم نکو فعال سیاسی بود که معتقد است: اولین چالشی که رئیس دولت بعدی با آن مواجهه خواهد بود، انتظاراتی است که در جامعه شکل گرفته است. آقای رئیسی اگر در همان مراحل اولیه نتواند پاسخ های مثبتی به جامعه بفرستد و نتواند به مردم پیام مهمی بدهد که با جدیت دنبال حل مشکلات آنان است با چالش جدی روبه رو می شود.

دیگر اخبار مرتبط با رییس جمهور منتخب و دولت سیزدهم را در لینک های زیر دنبال کنید.

اولین اقدام رییسی برای اصلاح بسترهای فسادزا در دولت

کنارگذاشتن نگاه های جناحی از الزامات پیشرفت کشور است

نگاه ویژه به همسایگان و آسیا اولویت سیاست خارجی رئیسی است

دولت آینده باید از ظرفیت عظیم مدیریتی بانوان استفاده کند

ساماندهی بازار آشفته مسکن از اولویت‌های وزارت راه دولت سیزدهم باشد

رئیس دولت سیزدهم برای چالش‌ آب و انرژی راهکار داشته باشد

***

از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و رویکرد ایران و آمریکا در این باره از جمله سوالاتی بود که ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود به آنها پاسخ داد.

پرایس درباره این که ایران چه زمانی آماده آغاز کردن هفتمین دور از مذاکرات  برای رسیدن به تفاهمی در زمینه بازگشت دوجانبه به برجام[توافق هسته ای] است و آیا اصلا آماده آن خواهد بود یا نه، گفت: این سوالات را فقط می توان از تهران پرسید. اما ما به وضوح گفته‌ایم که آماده بازگشت به دور هفتم هستیم. ما ضرب الاجلی برای این مذاکرات تعیین نمی کنیم اما واقفیم که با گذشت زمان، توسعه‌های هسته ای ایران در نهایت به دیدگاه ما در زمینه بازگشت به برجام جهت خواهد داد. 

شش سال از اجرای برجام "برنامه جامع اقدام مشترک" می‌گذرد و مهدی ذاکریان استاد دانشگاه و کارشناس مسایل حقوقی و سیاسی در تحلیلی میگوید که موقعِ چیدن میوه برجام به نفع ملت است چراکه  الان آمریکا و دنیا آماده اجرای این توافق هستند، بایدن پذیرفت که خروج ترامپ اشتباه بوده است و این بسیار مهم است و باید از آن استفاده کرد. بنابراین چه روحانی و چه رییسی اگر از مزایا و میوه این توافق بهره ببرند، آن بهره متعلق به ملت ایران است.

در همین رابطه بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت خارجه درباره اجرای برجام  در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در هفته آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

امروز همچنین وزیر امورخارجه ژاپن اعلام کرد که کشورش قصد دارد تعدادی واکسن آسترازنکا به ایران و چند کشور دیگر اهدا کند که این خبر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

به گفته توشیمیتسو موتِگی ژاپن در مجموع ١١ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را برای اهدا به ١٥ کشور از جمله ایران، تایوان، کامبوج، فیجی، لائوس و... در نظر گرفته است که در آینده نزدیک آنها را ارسال خواهد کرد.

نتیجه کارشناسی مربوط به حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست نیز در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه اعلام شد که بر این اساس مشخص شده است که  ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده بوده و۵۰ درصد تقصیر عوامل و مسئولان مختلف بوده است. 

غلامحسین اسماعیلی در این جلسه ضمن اعلام نتیجه بررسی ها می گوید که البته به این نظریه ممکن است  اعتراض شود اما تاکید شده در هر حال پرونده با سرعت و دقت و با جامعیت رسیدگی شود و هیچ یک از عوامل بروز حوادث مغفول نخواهد ماند و هر کدام که مقصر باشند تحت پیگردهای قانونی قرار می گیرند.

اسماعیلی در بخش دیگری از نشست امروز خود از انتصاب حجت الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه خبر داد.

محمد مصدق،‌ معاون حقوقی قوه قضاییه بود که اخیرا از سوی ابراهیم رییسی رییس پیشین قوه قضاییه به ریاست دیوان عدالت اداری منصوب شده بود.

در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت هم درباره علت صدای انفجار بامداد جمعه در پارک ملت پرسیده شد که علی ربیعی توضیح داد: بررسی ها نشان می‌دهد صدای انفجار شنیده شده، ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله‌ای از مخلوط بنزین و گازوئیل درون حفره‌ای جاسازی شده بود؛ تاکنون هم هیچ شواهدی در خصوص امنیتی بودن موضوع، ‌از طرف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ارائه نشده است. طبق گزارش ارائه شده از سوی وزارت کشور، این حادثه به هیچ عنوان شبیه خرابکاری‌های اخیر نیست. با این حال، به محض دریافت اطلاعات جدید ، حتما به افکار عمومی توضیح داده خواهد شد.

در ادامه حواشی جلسه شب گذشته ستاد استانی مقابله با کرونا در زاهدان و درگیری لفظی شدید و توهین آمیزی که میان سعید نمکی وزیر بهداشت و فداحسین مالکی نماینده زاهدان صورت گرفت، مالکی امروز با انتشار مطلبی در  در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: دائما درباره مردم مظلوم سیستان و بلوچستان دروغ می گویند. آمارهای غلط از تعداد جانباختگان می‌دهند. تجهیزات و بیمارستان نداریم، می‌گویند تخت‌ها خالی است. ‏اعتراض هم که می‌کنیم، هتاکی می‌کنند. مراقب بهداشت روان و دهانتان باشید آقای وزیر بهداشت!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha