• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400042316728
  • خبرنگار : 50233

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد:

رمل‌ها و تپه‌های ماسه‌ای تخریب‌گر در داخل درآمدزا در خارج!!

رمل‌ها و تپه‌های ماسه‌ای تخریب‌گر در داخل درآمدزا در خارج!!

ایسنا/سمنان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از رمل‌ها و تپه‌های ماسه‌ای و شنی که در کشورمان به یک عامل تخریب‌گر تبدیل شده به عنوان یک منبع درآمدی برای بسیاری از کشورهای جهان نام برد و گفت: جدا از اقبال بالای گردشگران دنیا به این جاذبه‌های کویری، در بسیاری از کشورها از آن به عنوان مواد اولیه برای ساخت بسیاری از صنایع دستی و دیگر تولیدات استفاده می‌شود.

دکتر وحید جعفریان در گفت‌وگو با ایسنا به دیدار چند روز اخیر خود با مسوولان یکی از مناطق بیابانی کشور چین اشاره و اظهار کرد: چینی‌ها با شناسایی کالاها و خدمات در مناطق بیابانی و کویری و بهره‌برداری درست از مناطق بیابانی نظیر "کوبوچی" با حفط کاربری آنها و مداخلات اکولوژیکی درست و...توانستند تجارت موفقی در این بخش داشته باشند.
وی با بیان اینکه همین تپه‌های ماسه‌ای که در برخی از مناطق بیابانی ما سالانه خسارات زیادی به زیرساخت‌های راه، کشاورزی و...وارد می‌کند در بسیاری از کشورها به یک منبع درآمدی تبدیل شده تصریح کرد: امروزه در برخی مناطق با استفاده از این خاک این تپه‌ها مصالح متعددی می‌سازند.
این کارشناس حوزه بیابان و کویر، خواستار توجه بیش از پیش مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به ظرفیت‌های کویر و بیابان شد و گفت: کشور ما با این همه مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند از این ثروت خدادادی استفاده زیادی ببرد لذا انتظار می‌رود که مراکز علمی و دانشگاهی ورود جدی‌تری به این بخش‌ها داشته باشند.

جعفریان با اشاره به تاکیدات رهبری معظم انقلاب در خصوص استفاده از ظرفیت های کویر گفت: رهبری معظم انقلاب همواره از مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت ویژه داشتند و مناطق بیابانی و کویری نیز از ظرفیت بالایی در این حوزه برخوردارند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از آمادگی این سازمان برای بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در این بخش خبر داد و افزود: سازمان در همین راستا مقدمات کار را بر پایه الگوی مشارکتی پی‌ریزی کرده و آماده استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه است.

این کارشناس ارشد بیابان با بیان اینکه بخش خصوصی هم از دانش و هم از سرمایه لازم برای این مهم برخوردار است اضافه کرد: طرح الگوی مشارکتی مناطق بیابانی در سال 1400 ابلاغ رسمی شده و به زودی در مناطق مختلف اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان سمنان در حوزه طبیعت‌گردی بیابان و کویر ادامه داد: انتظار داریم که استان سمنان در این طرح نیز از استان‌های پیشرو در کشور باشد.

جعفریان با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از طبیعت‌گردی حفاظت‌محور تصریح کرد: البته هدف ما طبیعت گردی حفاظت‌محور است چرا که طبیعت‌گردی حفاظت‌محور، خود به خود به حفظ و احیا این مناطق نیز کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه بسیج منابع و استفاده مناسب از توانمندی بخش خصوصی در مدیریت پایدار سرزمینی نقش مهمی دارد افزود: ما در فاز نخست برای احیای 50 هزار هکتار عرصه بیابانی در قالب این طرح هدف‌گذاری کردیم.

وی با بیان اینکه باید از توان جوامع محلی در این بخش استفاده کنیم گفت: در این طرح برای بهره گیری از ظرفیت مناطق بیابانی و کویری در طبیعت‌گردی در کویر، کشت گیاهان دارویی در اراضی بیابانی و انرژی‌های تجدیدپذیر و..برنامه‌ریزی شده است.
وی تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح هم به بهبود اقتصاد جوامع محلی حاشیه کویر و مناطق بیابانی کمک می‌کند و هم به بهبود پوشش گیاهی و ماندگاری بیشتر جوامع محلی در این مناطق کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از 30میلیون هکتار اراضی بیابانی تحت فرسایش در کشورمان خبر داد و اظهار کرد: عامل باد و جابجایی خاک و ماسه های روان از مهمترین عوامل خسارت‌زا در این مناطق است که به راه آهن، زیرساخت های ارتباطی، اراضی کشاورزی و حتی مناطق مسکونی آسیب وارد می کند. ضمن اینکه وقوع این پدیده از اصلی ترین عوامل مهاجرت جوامع محلی از مناطق حاشیه کویر و دامن زدن به حاشیه نشینی در شهرها است و از این رهگذر نیز خسارت های غیرمستقیم دیگری به کشور وارد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha