• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400042316759
  • خبرنگار : 71415

اطلاعات جدید در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور هائیتی و بازداشت سومین‌ آمریکایی

اطلاعات جدید در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور هائیتی و بازداشت سومین‌ آمریکایی

یکی از مقام‌های اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا گفت: یکی از مردان هائیتی-آمریکایی‌ که هفته گذشته به ظن شرکت در ترور رئیس جمهور هائیتی مشارکت داشت، خبرچین این اداره بوده است. هم‌چنین مقامات هائیتی از بازداشت سومین فرد مرتبط با آمریکا در این پرونده خبر دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مقامات هائیتی هفته گذشته دو مرد آمریکایی- هائیتی‌تبار به نام‌های جوزف وینسنت ۵۵ ساله و جیمز سولاژس ۳۵ ساله را دستگیر و آنها را به همراه ۲۶ کلمبیایی در ترور رئیس‌جمهور هائیتی ژوونل موییس متهم کردند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، از گفتن اینکه کدام یک از این دو نفر خبرچین بوده است، خودداری کرد. این مقام اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا DEA در نامه‌ای الکترونیکی با بیان اینکه "مظنون به ترور رئیس جمهور هائیتی، منبع محرمانه اداره مبارزه با مواد مخدر بود"، افزود: مظنون پس از ترور با اداره تماس گرفت و از او خواسته شد خودش را تسلیم کند. این افراد از طرف اداره عمل نمی‌کردند.

یک منبع اجرای قانون گفت: مظنون در زمان ترور خبرچین فعال نبود.

در همین حال سومین آمریکایی - هائیتی‌تبار، امانوئل سانون، ۶۳ ساله، روز یکشنبه توسط مقامات هائیتی دستگیر شد، این فرد به عنوان طراح این ترور معرفی شده است.

سازمان‌های اجرای قانون و سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در حال تحقیق هستند که چرا مردان هائیتی-آمریکایی در ترور مشارکت داشتند.

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه گفت که هائیتی برای تحقیق در مورد قتل موییس درخواست کمک کرده و آمریکا پذیرفته است. آنتونی کولی، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت: ارزیابی اولیه در هاییتی توسط مقامات ارشد یالات متحده انجام شده است. 

 یک منبع نزدیک به تحقیقات گفت که سولاژس و وینسنت به بازرسان گفتند که آنها مترجمان یک واحد کماندویی کلمبیایی بودند که حکم بازداشت موییس را داشت.

سولاژس خود را به صورت آنلاین به عنوان "نماینده دیپلماتیک مجاز" و "فرمانده ارشد محافظان" سفارت کانادا در هائیتی معرفی کرد. این اظهارات در وب سایت خیریه‌ای که وی اداره می‌کرد، آمده بود که روز پنجشنبه حذف شد.

میامی هرالد به نقل از یک مقام دولتی که نامش فاش نشده است گفت که یک دهه پیش، سولاژس مدت کوتاهی در شرکتی کار می‌کرد که امنیت سفارت کانادا در هائیتی را تأمین می‌کرد. این روزنامه به نقل از این مقام مسئول گفت: ما از ادعاهایی که مربوط به فردی است که مدت کوتاهی به عنوان محافظ ذخیره توسط یک شرکت امنیتی که در سال ۲۰۱۰ توسط امور گلوبال کانادا استخدام شده است، آگاه هستیم. سوابق فلوریدا نشان می‌دهد که سولاژس  افسر امنیتی با مجوز اسلحه گرم است. جزئیات کمی در مورد وینسنت به دست آمده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha