• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400042317053
  • منبع : نمایندگی همدان

مدیرکل دادگستری استان:

سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند نقش مطالبه گرایانه داشته باشند

سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند نقش مطالبه گرایانه داشته باشند

ایسنا/همدان مدیرکل دادگستری استان همدان گفت: سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی می‌توانند با هدف پیشگیری از وقوع جرم نقش مطالبه گرایانه داشته باشند.

محمدرضا عدالتخواه در نشست تبیینی، توجیهی و ترغیب نهادهای مردمی فعال و توانمند به مشارکت و همکاری با قوه قضائیه، اظهار کرد: با عنایت به ابلاغ دستورالعمل تعامل سازمان‌های مردم نهاد با قوه قضاییه در اسفند ماه سال ۹۸ توسط ریاست معزز وقت قوه قضاییه باید زمینه‌های اجرای این دستورالعمل هرچه سریعتر در استان اجرائی گردد.  

عدالتخواه هدف از ابلاغ این دستورالعمل را بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مردمی در بخش‌های مختلف دستگاه قضائی دانست و تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم، حفظ و احیای حقوق عامه، صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، حمایت از حقوق شهروندی، حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب از جمله اهداف این دستورالعمل بوده است. 

وی با اشاره به ظرفیت عظیم نهادهای مردمی در راستای ترویج و اشاعه امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ‌های هنجار مانند ترویج از خودگذشتگی و عذرخواهی، افزایش سعه صدر در جامعه، ادامه دادند: برخی نهادهای مردمی می‌توانند در کاهش آلام بزه‌دیدگان‌، ترمیم آسیب‌های ایجاد شده و باز اجتماعی شدن محکومین با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس به کمک دستگاه قضایی آمده و با مشارکت و تعامل دو سویه کسانی که از ریل هنجارهای جامعه خارج گردیدند را به مسیر درست بازگردانند. 

عدالتخواه با اشاره به استفاده از معتمدین محلات و ریش سفیدان در راستای تعمیم و گسترش صلح و سازش در استان همدان خاطرنشان کرد: با هدف ترویج فرهنگ سازش کمیته‌های مصلحین در ۱۰۰ مسجد شهر همدان فعال شده‌اند و مقرر شده است در ۳۰۰ مسجد  سطح استان نیز  کمیته مذکور تشکیل و فعالیت کند. 

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی می‌توانند با توجه نوع فعالیت نهاد خود با  مجموعه قضایی در راستای رفع ناهنجاری‌ها، پیشگیری از وقوع جرم و بازاجتماعی کردن اصلاح مجرمین اقدام کنند. 

به گزارش واحد اطلاع‌رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان، رئیس کل دادگستری استان در پایان یادآور شد: نهادهای مردمی می‌توانند در صورت اطلاع از وقوع جرم یا تضییع حقوق عامه گزارشات خود را به سامانه سجام قوه قضاییه آدرس sajam.scpd.ir ارسال کرده و یا به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان اعلام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha