• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۰ / ۲۳:۲۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400042317307
  • خبرنگار : 50450

انتظار داریم انتقال آب به شهرهای قروه و دهگلان در مدت 2 سال به اتمام برسد

انتظار داریم انتقال آب به شهرهای قروه و دهگلان در مدت 2 سال به اتمام برسد

ایسنا/کردستان نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم شرکت توسعه منابع آب و نیرو، طبق وعده مقرر و در طول ۲ سال این طرح را به سرانجام برساند.

مهندس اوسطی امروز چهارشنبه (۲۳تیرماه) در مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سد قوچم به شهرهای قروه و دهگلان اظهار کرد: یکی از آرزوهای دیرینه مردم قروه و دهگلان در قالب فاز سوم در حال به ثمر رسیدن است که انتظار داریم طی ۲ سال اجرا و هفت هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای آن تامین شود.
وی با اشاره به هزینه ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی در فاز دوم این طرح و انتقال آب از سد آزاد به قوچم، افزود: قرار است ۳۲ میلیون مترمکعب آب شرب بهداشتی و صنعت شهرهای قروه، دهگلان و دزج اختصاص یابد که نقش بسزایی در توسعه پایدار و رونق منطقه خواهد داشت.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم اصلاح شبکه‌های آب شهری و روستایی و ایجاد تصفیه‌خانه در موعد مقرر تاکید و اضافه کرد: در حال حاضر سه هزار چاه آب فعال در دشت‌های قروه و دهگلان وجود دارد و این منطقه به دلیل استفاده زیاد از منابع آب زیرزمینی با تنش آبی  و کسری مخزن ۷۰۰ میلیون مترمکعبی در سفره‌های زیرزمینی این دشت‌ها  مواجه است که اگر در مدت زمانی کوتاه چاره‌اندیشی نشود، با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد.

اوسطی یکی از راهکارهای پیشنهادی برای این وضعیت را بهبود آبخوان‌ها و اجرای طرح‌های آبخیزداری دانست و یادآور شد: سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب رواناب در شهرستان‌های قروه و دهگلان به هدر می‌رود که با مهار آن، می‌توان منابع آب زیرزمینی را احیا کرد.
وی ادامه داد: راهکار دیگر برای احیای آب های زیرزمینی این مناطق، اجرای سامانه انتقال آب از سد ژاوه به سدهای سورال و سنگ سیاه است که باعث تغذیه و نجات دشت‌های قروه و دهگلان خواهد شد.

 نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: طرح آبیاری و زهکشی سد سنگ سیاه، شامل ۱۱ روستاست که از سال ۱۳۸۵ شروع شده و تاکنون ۶۲ درصد پیشرفت داشته و برای اتمام آن ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha