• پنجشنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400042417665
  • خبرنگار : 71496

الکاظمی و صالح با هیئت آمریکایی سازوکارهای خروج نیروهای رزمی را بررسی کردند

الکاظمی و صالح با هیئت آمریکایی سازوکارهای خروج نیروهای رزمی را بررسی کردند

نخست وزیر عراق امروز (پنج‌شنبه) با هیئت آمریکایی سازوکارهای خروج نیروهای نیروهای رزمی از عراق و تقویت امنیت و حاکمیت آن را مورد بررسی قرار داد. رئیس جمهوری عراق نیز در دیدار با هیئت یاد شده تاکید کرد که امنیت عراق و حمایت از ثبات و حاکمیت کامل آن عنصری ضروری برای صلح و ثبات منطقه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، دفتر نخست وزیری عراق امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور میزبان برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا عراق و هیئت همراهش بود.

طبق این بیانیه، در این دیدار دو طرف به بررسی هماهنگی‌ها و همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه‌های مختلف و مقدمات برگزاری دور آتی گفت‌وگوهای استراتژیک عراق-آمریکا پرداختند.

بر اساس بیانیه یاد شده، دو طرف سازوکارهای خروج نیروهای جنگی از عرق، انتقال به مرحله‌ همکاری‌های استراتژیک با هدف توسعه روابط دو کشور و تقویت امنیت و حاکمیت عراق، توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، تجاری و بهداشت و مقابله با کرونا و نیز شرایط منطقه را بررسی و تاکید کردند که منطقه به اولویت قرار دادن گفتگو و برقراری آرامش نیاز دارد.

واشنگتن و بغداد ماه گذشته میلادی درباره طرحی ضامن سازوکار و زمان‌بندی‌ دقیق برای خروج نیروهای خارجی از عراق به توافق رسیدند.

همچنین دو طرف در سومین دور گفت‌وگوهای استراتژیک خود در هفتم آوریل گذشته، به توافقی برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی، منحصر شدن ماموریت یگان‌های باقی مانده در خاک عراق به آموزش و نیز تقویت همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه‌های مختلف دست یافتند.

طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری عراق، برهم صالح، رئیس جمهور این کشور نیز امروز در کاخ بغداد میزبان مک‌گورک و هیئت همراهش بود.

طبق بیانیه یاد شده، در این دیدار روابط دوجانبه عراق و آمریکا و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در چارچوب گفت‌وگوی استراتژیک موجود میان دو کشور و بر اساس منافع مشترک و احترام به حاکمیت عراق بررسی شده و بر اهمیت استمرار تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم و ریشه‌کن‌سازی آن در کل منطقه تاکید شد.

همچنین طبق این بیانیه، آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی شد و صالح بر اهمیت کاهش شدت تنش‌های منطقه با تکیه بر گفت‌وگوها و دیدارهای خوب تاکید کرد و گفت: امنیت عراق و حمایت از ثبات و حاکمیت کامل آن عنصری ضروری برای صلح و ثبات منطقه است.

همچنین رئیس جمهوری عراق در این دیدار بر لزوم هماهنگی در زمینه مقابله با چالش‌های تروریسم، مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha