• جمعه / ۲۵ تیر ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1400042517828
  • خبرنگار : 71635

گزارش ایسنا از انتخابات ۱۴۰۰ نظام پزشکی + عکس

گزارش ایسنا از انتخابات ۱۴۰۰ نظام پزشکی + عکس
عکس خبر آرشیوی است.

هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی صبح امروز ۲۵ تیرماه در سراسر کشور آغاز شد و طی آن حدود ۶۰۰۰ نفر با یکدیگر به رقابت می پردازند.

به گزارش ایسنا،  انتخابات ۱۴۰۰ سازمان نظام پزشکی در گروه های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، لیسانسه های پروانه دار و بالاتر و گروه مامایی برگزار می شود.

در انتخابات امسال با توجه به شرایط کرونا، استفاده از استامپ و انگشت زدن از پروسه رای دهی حذف شده است اما رای دهی با تعرفه کاغذی صورت می گیرد.

با گذشت سه ساعت از آغاز انتخابات، دکتر عبدالحسین روح‌الامینی رییس هیات نظارت بر هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور استقبال از انتخابات هشتمین دوره نظام پزشکی را غیر منتظره خواند و گفت: احتمالا در تهران با توجه به چیزی که اکنون می‌بینیم انتخابات تا سقف ۱۴ ساعت تمدید شود و درصورت احتمال تمدید بعد از ظهر این موضوع اعلام می‌شود.


وی در حاشیه هشتمین انتخابات نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مستقر در محل برگزاری انتخابات در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به اینکه استقبال از انتخابات نظام پزشکی بیش از انتظارات است، گفت: شلوغی اول صبح بیش از انتطار است و نشان دهنده استقبال خوب جامعه پزشکی از انتخابات است.


وی درباره پیش‌بینی از میزان مشارکت، افزود: دوره‌های قبل حداکثر مشارکت ۱۷ درصد بود و هرچقدر از این عدد فراتر رویم مطلوب ماست و امیدوارم هرچه بیشتر افراد جامعه پزشکی از حق صنفی و طبیعی خود استفاده کنند. ما در چند ماه گذشته تا حد توان برای افزایش مشارکت تلاش کردیم مثلا مدت ثبت‌نام ها، بررسی‌ها و اعتراضات تمدید شد و خط ارتباطی آنلاین با شخص بنده به عنوان رئیس هیئت نظارت برای پاسخ به سوالات برقرار بود. به نظرم انتخابات روان است و همه تکلیف خود را می‌دانند و مابقی آن استفاده از این حق طبیعی است.


وی افزود: در شهر تهران مرکز همایش‌های رازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به محل‌های برگزاری انتخابات در دوره‌های قبلی فضای بیشتری در اختیار دارد. ایستگاه‌های صدور تعرفه را به ۱۰ عدد افزایش دادیم و وسایل استراحت فراهم شد که سرگردانی رخ ندهد. درمورد شهرستان‌ها هم جاهایی که فاصله متنابهی داشتند قانون می‌گوید یک شعبه داشته باشند اما هیئت مرکزی تصویب کرد تا در شهرستان‌هایی که فاصله افراد چند کیلومتر است صندوق ثابت با توفق هیئت اجرایی و نظارت دایر باشد که مشارکت‌ها افزایش می‌یابد به عنوان مثال شهرستان‌های اطراف شیراز لازم نیست به شیراز بیایند. کلا تلاش شده تا انتخابات روان و سهل باشد.


وی در ادامه تاکید کرد: در محوطه فردی را بدون کارت نظام پزشکی راه نمی‌دهند و ممکن است یک عده برای تبلیغات غیرقانونی افرادی را بیاورند که متاسفانه در بیرون از محوطه این اتفاق رخ میدهد، در داخل محوطه هم تنها کسانی که نوبت بگیرند و کارت نطام پزشکی داشته باشند می‌توانند وارد شوند. اگر تخلفی هم صورت گیرد بیرون محوطه صورت می‌گیرد و متاسفانه عرف غلطی است که برخی کاندیداها از ابتدای رای گیری تا عصر در حوزه حاضر می‌شوند و این خلاف بَیّن است‌.


وی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه انتخابات شهر تهران، تصریح کرد: ما حداکثر توصیه را برای فاصله‌گذاری ایستگاه‌ها انجام دادیم و در محل انتخابات هم سعی می‌شود تجمع کنترل شود. مشکل تجمع در بدو ورود است که تذکر داده می‌شود.


روح‌الامینی اظهار کرد: قانون اجازه داده است که انتخابات ۵ تا ۱۴ ساعت باشد و ما مهلت رای گیری را برای شهرهای کوچک با هئیت مدیره ۱۱ نفره حداقل ۸ ساعت ( ۸صبح تا ۴ عصر) تعیین کردیم و قابلیت تمدید تا ۴ ساعت را دارد. برای شهرهای بزرگ با هیات مدیره ۱۷ نفره ساعت رای گیری ۸ صبح تا ۸ شب است و تا ۲ ساعت قابلیت تمدید دارد. احتمالا در تهران با توجه به چیزی که اکنون می‌بینیم انتخابات تاسقف ۱۴ ساعت تمدید شود و درصورت احتمال تمدید بعد از ظهر این موضوع اعلام می‌شود.

انتقاد مردانی ازعدم رعایت پروتکل‌ها در انتخابات نظام پزشکی و مالیات های میلیونی پزشکان در کرونا

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از عدم رعایت پروتکل‌ها در روند برگزاری انتخابات نظام پزشکی و مالیات های میلیونی پزشکان در کرونا انتقاد کرد.

دکتر مسعود مردانی در حاشیه هشتمین انتخابات نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مستقر در محل برگزاری انتخابات در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: متاسفانه چیزی که اکنون مشاهده می‌کنم عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرکز برگزاری انتخابات نظام پزشکی است. می‌بینید چه خبر است، همه پزشک هستند اما چه کسی پروتکل‌ها را رعایت می‌کند؟

وی در ادامه درباره اولویت‌های اصلی تیم جدید نظام پزشکی، بیان کرد: اولین اولویتشان باید افزایش شانیت و منزلت پزشکی در جامعه باشد. پزشکان با زحمت طاقت فرسایی که می‌کشند شئونات لارم را ندارند.

وی افزود: ۴۰ سال است طبابت می‌کنم، ۲۰ سال پیش ارزش طبیب بیش از این بود و این وظیفه سازمان نظام پزشکی است که جایگاه پزشک را بالاتر ببرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار کرد: برخی پزشکان یعنی متخصصین رشته‌های غیر مرتبط با کرونا ، ۱.۵ سال است که کوچکترین درآمدی ندارند ولی باید رقم های میلیونی مالیات را بدهند در صورتی که کسی به فکر عدم درآمد پزشک نیست که چگونه باید این بدهی‌ها را بدهد.

توضیح رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی استان تهران درباره وضعیت رعایت پروتکل ها

رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی استان تهران در پاسخ به انتقاد از عدم رعایت پروتکل های کرونایی در انتخابات امروز با بیان اینکه نمهیدات لازم پیش بینی شده بود، گفت: این مشکل در ساعات اولیه انتخابات و با نوجه به حضور حجم زیادی از همکاران در گروه پزشکان رخ داد و در گروه‌های دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و توانبخشی، علوم آزمایشگاه و مامایی این مشکل را نداشتیم.

دکتر جلیل کوهپایه زاده در حاشیه هشتمین انتخابات نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مستقر در محل برگزاری انتخابات در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت:  در انتخابات تمهیدانی را برای رعایت پروتکل‌ها اندیشیده بودیم و با توجه به رشته‌ها و شماره نظام های مختلف فضاهای متفاوتی در نظر گرفتیم ولی در ساعات اول حجم زیادی از همکاران آمدند که بیشتر در گروه پزشکان این اتفاق رخ داد و در گروه‌های دندان پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و توانبخشی، علوم آزمایشگاه و مامایی این مشکل را نداشتیم.

 وی افزود: در عین حال همه دوستان پزشک هستند که یا واکسینه شدند و یا هر کدام چندبار به کرونا مبتلا شدند و در نهایت ایمنی فردی دارند اما باید رعایت پروتکل‌ها صورت گیرد که تذکرات را می‌دهیم. در مجموع رعایت پروتکل‌ها نسبی است و تلاش کردیم در حد خود کار کنیم. فاصله گذاری و رعایت بهداشت کاری فردی است و ما در راستای آن تلاش کردیم.

کوهپایه زاده ادامه داد: تاکنون تخلف بارزی ندیدیم و هیئت نظارت و نمایندگان آنها حضور دارند و در ۹ شهرستان دیگر تهران هم ناظرین حضور دارند و تلاش می‌کنیم قوانین رعایت شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: در شهر تهران حدود ۱۹۰ نفر کاندیدا داریم و این عدد در شهرستان‌ها کمتر است. در شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزارنفر ۱۱ نفر منتخب می شوند و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزارنفر ۱۷ نفر منتخب خواهند شد.

به گفته وی ، در تهران حدود ۹۸ هزارنفر واجد شرایط رای دهی داریم که از این تعداد پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مشارکت داشته باشند.
وی افزود: نظام پزشکی هدف گذاری‌ها و برنامه خاص خود را دارد که مهمترین آن مراقبت از کیان و مسائل صنفی و توجه به مشکلات است. امیدواریم تیم جدید مشکلات را به حداقل برسانند.

تیم سلامت کمرش زیر بار کرونا خرد شده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به مشکل آفرینی کرونا در نظام سلامت، گفت: اگر کرونا نبود قطعا نظام سلامت تواناتر عمل می‌کرد. تیم سلامت ما کمرش زیر بار کرونا خرد شده است حتی یک روز آسایش نداشتیم. امیدوارم تیم بعدی وزارت بهداشت و نظام پزشکی با همکاری با یکدیگر از پس مشکلات برآیند.

دکتر محمدمهدی گویا در حاشیه هشتمین انتخابات نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مستقر در محل برگزاری انتخابات در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که الان بر سر راه ما وجود دارد بیماری کرونا است. حل مسئله کرونا اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد بنابراین رئیس بعدی سازمان نظام پزشکی و وزیر بهداشت دولت سیزدهم باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهد و تونایی بالایی داشته باشد و بداند با چه مشکلاتی روبرو است و چه راهکارهایی مقابل او است.

وی افزود: هم وزیر بهداشت بعدی و هم رئیس جدید سازمان نظام پزشکی باید تجربه کشورهای موفق در مدیریت کرونا را مقابل خود قرار دهند و تصمیم گیری کنند هر چند بخشی از مشکلات کرونا مربوط به تحریم‌ها است و شاید خیلی از همکاران پزشک ندانند این تحریم‌ها چه تاثیری منفی بر کنترل کرونا گذاشته است و ما را در دسترسی به واکسن، دارو و حتی امکانات بهداشت فردی با مشکل جدی مواجه کرده است.

گویا ادامه داد همچنین باید بدانیم اگر قرار باشد مشکل کرونا حل شود نیاز به یک تصمیم جمعی دارد و اینگونه نیست که تنها وظیفه وزارت بهداشت است اگر در استانی موارد ابتلا افزایش یافته است.  آمار بالا رفته زیرا مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و با تیم سلامت همکاری لازم ندارند. اگر همکاری لازم صورت گیرد و به تیم سلامت اعتماد کنند و حرف‌های تیم سلامت را باور داشته باشند شرایط بهتر خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ادامه داد: وقتی در گردهمایی‌ها و مراسمات مختلف نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود نباید انتظار داشت که این بیماری به راحتی کنترل شود. مردم باید توصیه‌های نظام سلامت را باور داشته باشند و فارغ از هرگونه تفکر سیاسی به توصیه‌ها عمل کنند.

وی درباره شیوه پیگیری ادامه‌ راه طرح تحول سلامت، اظهار کرد: هرکسی درمورد طرح تحول سلامت یک تفسیر برای خود دارد و باید دید آنهایی که صحبت طرح تحول را می‌کنند منظورشان چیست؛ شاید منظورها متفاوت باشد. مهم ترین وجهه طرح تحول سلامت یعنی عدالت در سلامت، یعنی دسترسی همگانی به درمان فارغ از محل زندگی و دین و اندیشه افراد. زمانی که از طرح تحول صحبت می‌شود موضوع عدالت در دسترسی مهم است و آیا قابل اجرا است؟ اگر هست، چگونه باید آن را اجرا کرد؟ باید در این مورد صحبت کرد وگرنه حرف زدن در حد شعار کافی نیست.

وی افزود: این دولت با یک‌مشکل اساسی به نام کرونا روبرو شد کرونا هم نظام سلامت را تخت تاثیر خود قرار داد و هم هزینه‌های کمرشکن داشته است و شوخی نیست میلیون‌ها نفر بیمار شدند و اگر تصور کنیم هرکدام دو روز درمان می‌خواهند، هزینه‌ها چقدر خواهد شد؟اگر کرونا نبود قطعا نظام سلامت توانا تر عمل می‌کرد. تیم سلامت کمرش زیر بار کرونا خرد شده است حتی یک روز آسایش نداشتیم. امیدوارم تیم بعدی با همکاری با یکدیگر از پس مشکلات برآیند.

تاکنون گزارشی از تخلف نداشتیم

دکتر عباس مسجدی رئیس هیئت نظارت هشتمین دوره انتخابات نظام پزشکی استان تهران، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یکی از مهمترین انتخابات صنفی با توجه سبقه پزشکی، همین انتخابات نظام پزشکی است‌. با تمهیداتی که از پیش اندیشیده شده است دانشگاه علوم پزشکی ایران مجری انتخابات امروز است و انتخابات از ساعت مقرر آغاز شد و تا ۸ بعد از ظهر و در صورت ضرورت تا ۱۰ شب ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تخلف نداشتیم. افزود: خوشبختانه در ۳ محل دانشکده، کتابخانه و مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، انتخابات ادامه دارد و از اولین ساعات با مشارکتی غیرقابل پیش بینی همکاران حضور دارند و روند انتخابات در حال برگزاری است.

مسجدی درباره رعایت پروتکل‌ها، تاکید کرد: پروتکل‌ها رعایت می‌شود. با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم الکترونیکی فراهم نبود تا شعبه را در سطح تهران گسترش دهیم؛ تصمیم هیئت اجرایی و هیئت نظارت این بود که محل برگزاری انتخابات دانشگاه علوم پزشکی ایران باشد. این انتخابات یک نوع جشن صنفی است و حتی جمعیت کمتر از سالیان پیش از کرونا است اما تذکرات لازم را می‌دهیم و امیدواریم پروتکل‌ها رعایت شود.

ساماندهی خدمات پزشکی یکی از اقدامات مهم نظام پزشکی

دکتر پیر حسین کولیوند رییس اورژانس کشور در  گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره اولویت‌های تیم جدید سازمان نظام پزشکی، گفت: هرچقدر بتوانند در مدیریت کرونا کمک کنند بهتر است.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم نظام پزشکی باید ساماندهی خدمات پزشکی باشد که کمک کنند به وزارت بهداشت و خدمات پزشکی را برای مردم تسهیل کنند تا در اقصی نقاط کشور دسترسی بهبود یابد.

به اذعان مسوولان برگزاری این انتخابات، در مجموع ۲۲۲ حوزه رای گیری در سراسر کشور وجود دارد که ۱۴ حوزه به انتخابات میان دوره ای موکول می شود.

شروع رای گیری در شهرستان هایی که دارای هیات مدیره ۱۷ نفره هستند،  به مدت حداقل ۱۲ ساعت ادامه دارد. همچنین امکان افزایش تا حداکثر ۲ ساعت با نظر هیئت نظارت شهرستان امکان پذیر است. رای گیری در شهرستان های دارای هیئت مدیره ۱۱ نفره نیز حداقل به مدت ۸ ساعت ادامه دارد و امکان افزایش تا حداکثر ۴ ساعت با نظر هیئت نظارت شهرستان وجود دارد.

در استان تهران نیز ۱۳ شهرستان واجد شرایط انتخابات نظام پزشکی وجود دارد (شهر تهران به همراه ۱۲ شهرستان تابعه). در شهر تهران یک شعبه نظام پزشکی و در سایر ۱۲ شهرستان‌ نیز یک شعبه نظام پزشکی وجود دارد.

به گفته جلیل کوهپایه زاده - رئیس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی استان تهران، تهران دارای ۱۶ شهرستان است که سه شهرستان نظام پزشکی ندارند. از ۱۳ شهری که دارای شعب نظام پزشکی هستند؛ ۳ شهر در این انتخابات به حد نصاب نرسیده و به انتخابات میان دوره‌ای می‌روند. این ۳ شهرستان شامل پیشوا، رباط کریم و پاکدشت است. بنابراین انتخابات امروز، در تهران و ۹ شهرستان تابعه برگزار خواهد شد.

همچنین در هر شهر تنها یک مکان یا شعبه برای اخذ رای وجود دارد و محل اخذ رای در شهر تهران دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

در تهران نیز روند انتخابات آغاز شده و در شهرستان‌هایی با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزارنفر تا ساعت ۴ بعد از ظهر ادامه خواهد یافت؛ البته امکان تمدید ساعت رای‌گیری تا ۴ ساعت بعد هم وجود دارد. ساعت رای گیری در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت نیز تا ۸ شب خواهد بود و قابلیت تمدید تا ۲ ساعت بعد نیز وجود دارد.

بنابر اعلام کوهپایه زاده، در شهر تهران حدود ۱۹۰ نفر کاندیدا به رقابت میپردازند و البته این عدد در شهرستان‌ها کمتر است. همچنین در تهران حدود ۹۸ هزارنفر واجد شرایط رای دهی وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha