• جمعه / ۲۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400042518009
  • خبرنگار : 71012

صدر از کجا به صداوسیما آمد و به کجا رفت؟

صدر از کجا به صداوسیما آمد و به کجا رفت؟

ورودش به تلویزیون و صحبت از فوتبال، به واسطه چهره و کلام متفاوتی که با دیگر کارشناسان ورزشی صداوسیما داشت، از همان ابتدا نظرها را به خود جلب کرد. خودش این‌گونه می‌گفت که «ورودم به صداوسیما در ابتدا عده‌ای را با این علامت سؤال مواجه کرد که این دیگر از کجا آمده که در مورد فوتبال صحبت می‌کند اما بعدها گفتند که طی نظرسنجی‌هایی که انجام شده، خیلی‌ها استقبال کردند که یکی از زاویه زندگی به فوتبال می‌پردازد.»

به گزارش ایسنا، صدر که لیسانس اقتصاد دانشگاه تهران بود و فوق لیسانس شهرسازی دانشکده هنرهای زیبا را داشت، هشت ساله بود که برای نخستین بار به امجدیه رفت تا فوتبال ببیند. بعدها که بزرگ‌تر شد، در بحبوحه انقلاب، باز هم به امجدیه می‌رفت اما این بار با انگیزه‌ای دیگر به نام «عکاسی» تا اتفاقات سیاسی آن دوران را ثبت و تصویر کند؛ «به عکاسی علاقه‌مند بودم. به امجدیه می‌رفتم و با دوربین ۸ میلی متری از تظاهرات و تیراندازی‌ها فیلمبرداری می‌کردم. اکنون آن فیلم‌ها در انباری خانه‌مان است اما تمایل ندارم که به آنها رجوع کنم، زیرا همیشه رو  به جلو حرکت کرده‌ام.»

صدر این نگاه رو به جلو را در قبال نوشتن درباره سینما در نشریه‌های تخصصی هم داشت. زمانی پای ثابت مجله فیلم بود و برای نخستین بار در سال ۶۲ در این نشریه نوشت؛ هنگامی که برای اولین بار نوشته‌اش را خواند هیجان زده شد اما بعدها که دوباره آن را خواند، از متنش لذت نبرد. او پس از تعطیلی «مجله هفت» که آن را ناجوانمردانه خوانده بود، دیگر به طور مستمر درباره سینما ننوشت و معتقد بود دیگر دوران آن گونه نقدها به سر آمده است.

اما آنچه بیش از همه صدر را به چهره‌ای شناخته شده برای مردم تبدیل کرد، حضورش در برنامه‌های تلویزیونی و صحبت از فوتبال و زندگی در کنار چهره‌ای به نام عادل فردوسی‌پور بود.

صدر در دهه ۹۰ در بسیاری از برنامه‌های زنده فوتبالی در شبکه سه سیما حضوری پررنگ داشت. جام جهانی ۲۰۱۸ بود که او با حضور در ویژه برنامه فردوسی پور (سال ۹۷)، به همراه محمدرضا احمدی در استودیو و محمدحسین میثاقی (گزارشگر)، پای ثابت نقد بسیاری از فوتبال‌ها بود.

او زمانی در برنامه‌های «نود» فردوسی‌پور هم حضوری فعال داشت و معتقد بود که «این برنامه از فراموش شدن فوتبال جلوگیری می‌کند». می‌گفت: «متاسفانه فوتبال ایران به خودی خود نه زنده هست و نه پویا اما «نود» نقاط تاریک و سیاه این رشته ورزشی را با نگاهی نقادانه به تصویر می‌کشد و حفظ توجه به یک رشته ورزشی به خودی خود کاری مهم و شایسته تقدیر است.»

حمایت صدر از فردوسی‌پور در مقطعی که از سوی سایمون کوپر نویسنده «فوتبال علیه دشمن» به ترجمه غیرقانونی کتابش متهم شد هم برای همیشه در یادها مانده است؛ هرچند که این موضع‌گیری از سوی بسیاری با انتقاد همراه شد.

البته همکاری این مفسر فقید ورزشی با صداوسیما فقط به برنامه‌های شبکه سه و عادل فردوسی‌پور محدود نمی شد. او سال ۹۴ در برنامه «آن سوی نیمکت» شبکه ورزش هم به عنوان کارشناس ثابت حضور داشت؛ برنامه‌ای که به گواه نظرسنجی‌های صداوسیما، یکی از پربیننده های شبکه ورزش هم بود. آن‌سوی نیمکت، رخدادهای فوتبال جهان را با رویکردی عمدتاً تاریخی، جامعه‌شناسانه و فنی، مورد بررسی قرار می داد.

همکاری با مجموعه مستند تاریخچه شهرآورد فوتبال ایران که توسط مزدک میرزایی برای شبکه مستند ساخته شد و صدر در مقام کارشناس حضور داشت، از دیگر فعالیت‌های او با تلویزیون محسوب می شود.

اما با رفتن عادل فردوسی‌پور و برخی دیگر از چهره‌های ورزشی تلویزیون از شبکه سه و بر سر کار آمدن مدیران جدید، فعالیت صدر هم در صداوسیما محدود شد. او در سال‌های آخر عمر اغلب در آمریکا زندگی می‌کرد و همکاری‌اش با صداوسیما هم تنها به چند ارتباط تصویری با برنامه «فوتبال ۱۲۰» محدود شده بود که تا همین اواخر از سوی فردوسی‌پور تهیه می‌شد.

پیام احساسی و امیدبخش فردوسی‌پور، پس از اطلاع یافتن از وخیم شدن بیماری صدر و جمله معروف «من عاشق حرکات دست شما در هنگام تماشای فوتبال هستم و امیدوارم تا بهبودی کامل، شرایطی فراهم شود که باز هم مسابقات حساس داخلی و خارجی را با هم تماشا کنیم.» در هفته‌های گذشته بارها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد تا یادآور روزهای فوتبالی این دو دوست در صداوسیما باشد؛ سال‌هایی که به باور فردوسی‌پور می‌توانست بار دیگر تکرار شود اما بیماری صدر این اجازه را نه به فردوسی‌پور داد و نه به خود حمیدرضا صدر.

هرچند صدر پرونده حضور در تلویزیون را خیلی زودتر از این‌ها بسته بود. او دو سال قبل در پاسخ به اینکه چرا از صداوسیما رفت، در فضای مجازی چنین گفته بود: «دیگر کسی حوصله ما را ندارد. در عین حال بی‌ادعا و بی‌تعارف، نوبت جوان‌ها رسیده که لبالب از استعداد هستند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۵:۳۳

خدا رحمتش کند. خیلی بیان شیوایی داشت.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۵:۳۵

روحش شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۵:۴۱

روحش شاد خدارحمتش کنه بهشت جاویدان برش باد مردبزرگ شخصیت ورزشی وبی حاشیه ایران

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۶:۲۵

خدا رحمت کنه استاد صدر را . به خانوادش و فوتبال دوستان تسلیت میگم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۶:۳۱

روحش شاد یادش گرامی🖤🖤🖤🖤

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۷:۳۸

روحش شاد و یادش گرامی. 🖤🖤

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۷:۳۸

روزی ۲۰۰ نفر از کرونا دارن میمیرن یه خط هم خبرش را نمینویسید مرده ها هم تو مملکت ما باید پارتی داشته باشند مث مرحوم مفسر فوتبال

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۱:۳۲

چه ربطی داره عزیز. دکتر صدر یک چهره ملی بود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۳:۳۲

حمیداقا هر گلی یک بویی میده مرحوم صدر هم از گلهای خوشبو بود 🖤🖤🖤🖤خداوند قرین آرامش قرارش دهد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۷:۴۱

آقا اونهایی که شما میگی رو جز آشنا و خانواده هاشون کسی نمیشناسه. این آقا یک چهره ی شناخته شده بود. یعنی اینقد سطح فهم پایینه که بدیهیات باید توضیح داده شه.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۹:۳۳

بالاخره تفاوت یکی مثل شما با استاد صدر معلوم بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۴:۱۱

جناب صدر رو با بقیه مقایسه نکن این بنده خدا سرطان داشت اگر مردن برای شما مهمه روزی چندین هزار نفر از فقر و گشنگی میمیرن چرا دلت برا اونا نمیسوزه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۸:۰۷

روحش شاد کاش میشدبعضی شخصیت‌ها همیشه زنده بودند. 💙💙💙💙

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۱۸:۲۲

روحش شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۳:۲۳

روحش شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۱:۵۲

واقعا انسان بود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۴:۳۴

روحش شاد ، تا ابد در قلب ما جای داری ای استاد بی نظیر

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۰:۴۵

روحش شاد روانش پاک

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۰:۴۵

دلتنگ صدا و رفتار و متانتشون هستم... خداوند رحمتش کنه!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۱:۰۳

روحش شاد واقعا نطق‌های عالی داشت حیف شد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۱:۰۷

افسوس و هزاران افسوس بابت درگذشت این مرد بی بدیل و کارشناس خبره فوتبال ، واقعاً باور پذیر نیست که دکتر صدر عزیز رو از دست داده باشیم ، چقدر مرد نازنینی بود ! چقدر زود ؟؟؟؟چقدر حیف ؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۱:۱۸

خدا بیامرزتش آدم خیلی خوبی بود مفسر ورزشی خیلی خوبی بود خدا رحمت کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۲:۲۸

روحش شاد یادش گرامی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۵ ۲۳:۰۳

یک کارشناس حرفه ای فوتبال و با سواد در این زمینه ک برخلاف سایر کارشناسان جانبدارانه و احساسی از یک تیم کارشناسی نمیکرد! خداوند رحمتش کنه.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۰:۱۰

واقعا روحش شاد ، متفاوت ، امیدوار قدران او و عزیزانی مثل جناب حاج رضایی ، موسس ، عادل فردوسی پور و ... باشیم . به خدا حیفن ...

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۱:۱۲

روحش شاد عزیز اونم محصص ھستش ن موسس تسلیت ب عادل جان دوست خوب وبامعرفتی از دست داد خداصبر بدہ۔

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۰:۱۹

روحش در ارامش ابدی،یادونامش جاودانه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۰:۲۱

روحت شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۰:۴۶

متاسفم برای جامعه ایی که برای ارزشهای خود،ارزشی نمی گذارند و آنانی را که دستی برقلم دارند و حقیقت رادرقالب واژگانی بینظیر به ظهور می‌رسانند چه آسان از وطن طرد و در مکانی غریب و دل انگیز دچار هزاران یاس و ناامیدی میکنیم و زمانی یادشان می افتیم که دیگر فایده ایی ندارد.دکتر صدر کارشناسی بی بدیل بود که کاش ایرانی نبود ،چون ما گوهر شناس نیستیم.روحت شاد دکتر

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۰:۵۷

حضورش در تلویزیون و برنامه های ورزشی با اینکه مدت کوتاهی بود ولی اثرش تا پایان همراه نسل من میماند صادق وبا تمام وجود ش مفصر فوتبال وزندگی بود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۱:۲۳

قطعا الان فردوسی پور صاحب عزا هست. تسلیت میگم خدمت فردوسی پور و همه عشاق فوتبال این ضایعه اسفناک رو.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۴:۴۱

کبوترها همه رفتند همه اسطوره ها بال سفر بستن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۶:۱۴

این کشورراچه شده،چراهرکس همه چیزرابرای خودمی خواهد؟؟؟!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۷:۳۵

روحش شاد یادش گرامی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۹:۲۴

روحت شاد مرد دوست داشتنی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۰۹:۳۰

خدا بیامرزدش کاش مسئولان تلویزیون و شبکه سه تلنگری بخورن از کارشناسان و مجری‌های که می‌توانند تا هستند استفاده کنند و بهره ببرند و دل ملت خوش باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۰:۳۵

خداوندرحمتش کند...فرد باادبی بود..حتا نقداش با ناراختی طرف مقابلش نبود...دیگه شبکه سه بدرد نمیخوره

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۴:۳۹

روحش شاد 🖤🖤🖤

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۵:۱۸

میگم به نظرت آمریکا خوبه ما هم بریم اونجا زندگی کنیم یا قیخه نریم؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۶:۰۰

نگاه استاد صدر به فوتبال یک نگاه متفاوت با زاویه ای خاص بود .خداوند روحش را آرام کند و همسر و خانواده ی گرامی ایشان را صبر عنایت دهد.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۲۰:۲۵

جناب صدر همیشه درقلب ما هستی چقدر درکنار عادل زیبا فوتبالها راتفسیر میکردی همیشه زنده وجاودانه میمانی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۲۳:۴۱

روحش شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۰۱:۲۵

نور ایچینده یاتسین

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۰۸:۱۶

روحــــش شـــاد ویـــادش گـــرامی.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۲:۱۸

عمر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چوتو فرزند بزاید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۲۰:۱۸

خدا رحمتش کند واقعا شخصیتی فوق العاده با سواد در حیطه شناسایی مربیان و بازیکنان و یادشان گرامی واقعا برنامه آنسوی نیمکت با ایشون فوق العاده بود

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۰۰:۱۱

کارشناس مودب ، فهیم ، دنیا دیده ، پر شور ، احساساتی ، صادق و دوست داشتنی .. روحت شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۷:۰۹

ببینیم برنامه های فوتبالی شبکه3 و مجریانشون، چیزی در مورد این کارشناس و چهره ی ورزشی خواهند گفت یا نه؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۸:۰۵

روحش درآرامش ابدی 🖤🖤🖤

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۲۰:۵۷

خدا رحمتش کنه واقعا با لذت از زوایای پنهان فوتبال صحبت می کرد، به مجید جلالی گفت تو با مغزت فوتبال می بینی من با قلبم