• شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400042618584
  • خبرنگار : 50022

هشدارهایی که جدی نگرفتند و قول‌هایی که عملی نشد؛

باورتان می‌شود اینجا البرز باشد؟! +فیلم

باورتان می‌شود اینجا البرز باشد؟! +فیلم
عکس تزئینی است

ایسنا/البرز اخیراً فیلمی کوتاه توسط یکی از بومیان نظرآباد از وزش باد و خیزش گرد و خاک در محدوده تالاب صالحیه ضبط شده که می‌توان آن را شوکه کننده دانست. مشاهده برخاستن این حجم از ریزگرد آن هم از بستر تالابی که تا همین چند وقت پیش پر آب بود اگر شوک‌آور نیست پس چیست؟

ریزگردهایی که در این چند روز تهران و کرج را فراگرفته با این فیلم بی ارتباط نیست زیرا اینجا حالا به یکی از کانون‌های ریزگرد منطقه تبدیل شده است؛ چیزی که هیچ کس در سال‌های گذشته فکر آن را هم نمی‌کرد.

به گزارش ایسنا، نکته غم‌انگیز ماجرا آنجاست که از چند سال پیش هشدارهای زیادی درباره این موضوع داده شده بود، هشدارهایی که کمتر کسی در البرز جدی گرفت و حالا شاهد صحنه‌هایی هستیم که باورش برایمان سخت است اما به فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز  در گفت و گو با ایسنا، می‌گوید: با این وضعیتی که در دشت‌های استان داریم انتظار دیگری نمی‌توان داشت.

حکیمی معتقد است حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی، برداشت‌های بی حد و حصر و فاقد نظارت از معادن شن و ماسه بالا دست، چرای بی رویه دام‌های سبک و تخریب گسترده شترهای سرگردان و ... چشم‌اندازی حتی بدتر از این را پیش روی البرز قرار داده است.

همه این هشدارها از چند سال پیش داده شده بود. درباره تالاب صالحیه از سال ۹۵ گفته شده بود که اگر این تالاب خشک شود تهدیدی مشابه خشک شدن دریاچه ارومیه به دنبال خواهد داشت و نمک‌های بستر آن با وزش باد تا کیلومترها آن طرف‌تر زمین‌های کشاورزی را از بین خواهد برد و البته گرد و غبار آن هم به چشم میلیون‌ها ساکن البرز و تهران خواهد رفت.

با طرح این نگرانی‌ها از سوی رسانه‌ها و فعالین زیست محیطی، در طول چند سال گذشته قول‌ها و وعده‌های زیادی برای احیاء و حفظ تالاب با تخصیص حق‌آبه از رودخانه کردان، سد طالقان و پساب تصفیه شده از سوی مسئولان استان داده شد اما تقریباً هیچکدام از این وعده‌ها عملی نشد و حالا که تالاب خشک شده کسی مسئولیت نمی‌پذیرد و کسی هم برای گرفتن عکس یادگاری به آن سر نمی‌زند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۶ ۱۴:۵۰

خوزستان ۱۵ سال است درگیر ریزگردها هیچ‌کس باور نکرد؟؟!