• شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400042618842
  • خبرنگار : 71610

دعوای حریری و جعجع بر سر حمایت از ریاست‌جمهوری میشل عون

دعوای حریری و جعجع بر سر حمایت از ریاست‌جمهوری میشل عون

سایت الجدید متن بیانیه ابراز تاسف اداره اطلاع‌رسانی حزب القوات اللبنانیه، به رهبری سمیر جعجع درباره اظهارات سعد حریری را منتشر کرد که ناگزیر شده جوابیه‌ای برای حریری بفرستد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، اداره اطلاع‌رسانی حزب القوات اللبنانیه چندین نکته را که سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در گفت‌وگو با شبکه الجدید مطرح کرد توضیح داد. این گروه آورده است: به رغم اینکه در مرحله‌های گذشته سعی کردیم خود را از بحث‌های مربوط به اوضاع فاجعه بار کشور دور کنیم اما بر خود می‌دانیم برای افکار عمومی برخی مسائل را توضیح دهیم.

اولا، القوات اللبنانیه تنها پس از توافق سعد حریری با نبیه بری، رئیس پارلمان بر سر نامزدی سلیمان فرنجیه برای ریاست‌جمهوری القوات اللبنانیه میشل عون را برای ریاست‌جمهوری نامزد کرد، به طوریکه تحرکات سیاسی دال بر آن است که ما به حصول انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک شده بودیم.

دوما، درباره استعفا از دولت بعد ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ رئیس حزب القوات تماس طولانی با حریری در ۱۸ اکتبر یک روز بعد از تحرکات و اعتراضات مردمی برقرار کرد و پیشنهاد استعفا با حزب سوسیال پیشرو از دولت را مطرح کرد و حریری از رئیس القوات برای پاسخ دادن ۲۴ ساعت مهلت خواست. به دنبال آن سمیر جعجع رئیس القوات نشست فراکسیون جمهوری قوی را در ۱۹  اکتبر بعد از ظهر در انتظار خبری قطعی از حریری تعیین کرد و زمان آغاز نشست فراکسیون ملحم الریاضی وزیر سابق با منابع بیت الوسط مقر حریری تماس گرفت تا از پاسخ المستقبل مطمئن شود زیرا فراکسیون باید موضع خود را در این سطح اعلام کند و جواب حریری در راستای استعفای از دولت نبود.

سوما، هیچ کس از حریری نخواست نامزدی جعجع برای ریاست‌جمهوری را تایید کند اگر رئیس القوات در تلاش برای ریاست‌جمهوری بود وارد بحث‌ها و رقابت‌ها می‌شد نظیر آنچه دیگر گروه‌های سیاسی انجام می‌دادند. او همواره موضعی روشن در قبال اصول، ارزش‌ها و طرح سیاسی کامل مبتنی بر تشکیل کشور داشته است.

این درحالی است که وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه این کشور در تماسی تلفنی با سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان ابراز امیدواری کرد که مذاکرات مستقیمی درباره تشکیل دولت دید این کشور انجام شود.

بوگدانوف در این تماس تلفنی نسبت به عدم توافق میان حریری و ریاست جمهوری لبنان برای تشکیل دولت ابراز تاسف کرد.

وی گفت: ما امیدواریم که رئیس جمهوری لبنان در آینده نزدیک طبق قانون اساسی رایزنی‌های لازم را با نمایندگان فراکسیون‌های پارلمان برای تصمیم گیری درباره نخست‌وزیر جدید و تشکیل یک دولت مورد حمایت همه رهبران احزاب سیاسی و فرقه‌ای لبنان انجام دهد.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه بر آمادگی مسکو برای ادامه تماس‌ها با تمامی نمایندگان نهادهای اجتماعی و سیاسی موثر در لبنان در راستای تقویت روابط دوستانه و همکاری متقابل تاکید کرد.

سعد حریری پنج شنبه شب پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور از تشکیل دولت انصراف داد.

با گذشت حدود ۱۱ ماه از استعفای دولت «حسان دیاب» در پی انفجار بندر بیروت، نیروهای سیاسی لبنان هنوز نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولت در این کشور به توافق برسند.

این در حالی است که لبنان گرفتار یکی از دشوارترین بحران‌های اقتصادی در تاریخ این کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha