• شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400042618917
  • خبرنگار : 71496

رسانه‌ها از نقش پنهان رژیم صهیونیستی در بحران سد النهضه پرده برداشتند

رسانه‌ها از نقش پنهان رژیم صهیونیستی در بحران سد النهضه پرده برداشتند

برخی چهره‌های رسانه‌ای و نویسندگان روزنامه‌های مختلف مصر و کشورهای عربی نقش پنهانی که رژیم صهیونیستی در بحران سد النهضه اتیوپی ایفا می‌کند و همدستی اتیوپی با این رژیم برای تحقق اهداف تل‌آویو در تسلیم کردن مصر را افشا کردند.

به گزارش ایسنا، سایت بی‌بی‌سی مهمترین اظهارنظرها و مطالب بیان شده از زبان چهره‌های رسانه‌ای و نویسندگان روزنامه‌های مصری و عربی در این زمینه را بررسی کرده و به نقل از مصطفی بکری، چهره رسانه‌ای مصر اعلام کرد: بحران سد النهضه سیاسی است و هدف از آن رساندن آب رودخانه نیل به اراضی اشغالی است.

ضیاء الدین داوود، از نمایندگان پارلمان مصر در این خصوص گفت: اسرائیل از اتیوپی برای تحت فشار گذاشتن مصر و رسیدن به "اسرائیل بزرگتر از نیل تا فرات" استفاده می‌کند.

مصطفی الفقی، دیپلمات سابق مصری نیز گفت: اسرائیل در پرونده سد النهضه تاثیر داشته و از دوره محمد انور سادات، رئیس جمهوری فقید مصر، این رویا را دارد که یکی از "کشورها"ی واقع در پایین دست رودخانه نیل باشد.

حسنی محلی، از روزنامه‌نگاران روزنامه المیادین لبنان نیز گفت: اسرائیل از همان سال‌های اول تاسیسش در پروژه‌ها و طرح‌های مختلف و با حمایت آمریکا برای دستیابی به آب رودخانه نیل تلاش می‌کرد، اسرائیل در حال حاضر از اتیوپی و توسعه روابطش با آن برای به زانو درآوردن قاهره استفاده می‌کند.

امانی القرم، از روزنامه رای الیوم چاپ لندن نیز گفت: امیدهای اسرائیل به اتیوپی به عنوان کشور منبع رودخانه نیل و کشوری که نفوذ به آن آسان‌تر است، از دهه پنجاه قرن گذشته با چهار سفر گولدا مائیر به آدیس آبابا آغاز شدند.

اسامه الغزالی، نویسنده روزنامه الاهرام چاپ مصر نیز نوشت: مصر باید این مساله را با اسرائیل مطرح کند و از آن بخواهد موضعگیری خود را مشخص کند، در واقع کاری که مصر از زمان ابتکارعمل انور سادات برای اسرائیل کرد، آن را به این سمت سوق می‌دهد که از اسرائیل بخواهد در کشمکش حساس و مهمش درباره سد النهضه علنی‌تر و روشن‌تر در کنار مصر باشد.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha