• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400042719206
  • خبرنگار : 50184

خطرات گرمازدگی برای کوهنوردان

خطرات گرمازدگی برای کوهنوردان

ایسنا/کرمانشاه پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: عدم رعایت برخی اصول ممکن است باعث گرمازدگی کوهنوردان شود که عوارض خطرناکی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

دکتر تورج خدیری در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به افزایش اقبال مردم به کوهنوردی و کوهپیمایی در این فصل از سال، اظهار کرد: درکنار فواید زیادی که کوهنوردی دارد، انجام آن در فصل گرم درصورتی که برخی نکات رعایت نشود، همراه با خطراتی خواهد بود.

وی یکی از مهمترین این خطرات را گرمازدگی کوهنوردان و افرادی که کوهپیمایی می کنند دانست و افزود: باتوجه به اینکه کوهنوردی ورزشی است که در محیط باز انجام می شود و از سوی دیگر در آن کالری سوزی را داریم، بنابراین اگر در محیط های جغرافیایی گرم انجام شود، احتمال گرمازدگی کوهنورد وجود دارد.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: این خطرات برای افرادی که سن کمتری دارند، باتوجه به اینکه میزان درصد آب بدن آنها کمتر است و برای افراد مسن به خاطر وجود برخی بیماریهای زمینه ای بیشتر خواهد بود.

وی اعلام کرد: بنابراین این دو دسته از افراد زمانی که به کوه می روند، باید احتیاط بیشتری کنند تا دچار گرمازدگی نشوند و هم تیمی های آنها نیز باید توجه بیشتری به آنها داشته باشند.

خدیری افزود: همچنین برخی از افراد هستند که به دلیل بیماریهای قلبی و یا فشار خون داروهایی خاص مانند داروهای ادرار آور مصرف می کنند که این داورها درصد زیادی از آب بدنشان را دفع می کند، بنابراین این افراد هم در زمان گرما باید با احتیاط به کوهنوردی بروند.

وی با بیان اینکه در حالت گرمازدگی حرارت زیادی به بدن فرد وارد می شود و آب بدنش کم کم از دست می رود، اعلام کرد: کاهش میزان آب بدن عوارض خطرناکی را برای فرد بدنبال دارد.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در ادامه به بیان راهکارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی در کوهنوردی پرداخت و گفت: در گام اول به کوهنوردان توصیه می کنیم که حتما برای رفتن به کوه لباس هایی با رنگ روشن بپوشند تا میزان گرمای کمتری را به خود جذب کند و بدن فرد را خنک‌تر نگه دارد.

وی افزود: توصیه می شود افراد تا جایی که می توانند زمان مناسبی را برای کوهنوردی انتخاب کنند و در زمانی که اوج گرمای روز است، از این کار اجتناب کنند.

خدیری با بیان اینکه گرفتن دوش خنک قبل از کوهنوردی به حفظ دمای پایین بدن کمک می کند، اضافه کرد: توصیه می شود کوهنوردان برای رفتن به کوه آب خنک به همراه داشته باشند، یا تجهیزاتی که به همراه دارند بگونه ای باشد که آب را خنک نگه دارد.

وی تاکید کرد: کوهنوردان ترجیحا می توانند از نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های الکترولیت دار استفاده کنند، چراکه یکی از مشکلات در گرمازدگی برهم خوردن بالانس های الکترولیت بدن است.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه خاطرنشان کرد: توصیه می شود کوهنوردان حتما به همراه خود پودر "او.آر.اس" داشته باشند که اگر دچار گرما زدگی شدند، آن را با آب حل کرده و بخورند.

وی متذکر شد: تاکید می شود حین کوهنوردی از نوشیدن نوشیدنی های الکلی و کافئین دار پرهیز شود، چراکه در دراز مدت باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن می شود. در مقابل استفاده از تخم شربتی و لیمو برای فرد مفید خواهد بود.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با بیان اینکه گرما زدگی به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود، گفت: شروع گرمازدگی با حالت استرس های ناشی از گرما در فرد دیده می شود.

وی یادآورشد: وقتی فرد برای طولانی مدت زیر آفتاب باشد، در نتیجه دمای بدنش بالا می رود و بتدریج استرس ناشی از آن گرما به بدن وارد می شود و در نهایت احساس کلافگی، سرگیجه و حتی احساس ضعف و یک تهوع خفیف به سراغ فرد خواهد آمد که به آن استرس های گرما گفته می شود.

خدیری خاطرنشان کرد: در این شرایط کوهنوردان باید بدانند که بدنشان در مقابل گرما درحال اذیت شدن است، بنابراین باید در اولین قدم به سایه ای خنک بروند، استراحت کنند، آب خنک بنوشند، با یک دستمال مرطوب صورت خود را خنک کند و تلاش کنند تا بدنشان خنک تر شود.  

وی ادامه داد: وقتی که استرس گرما در فرد تداوم پیدا کند و به آن توجهی نداشته باشد، ممکن است به مرحله گرما زدگی خفیف وارد شود که در این حالت فرد دچار گرفتگی عضلات، دردهای شکمی، خستگی و سرگیجه می شود و حتی در مراحلی افت فشار ناگهانی ناشی از گرما زدگی و بیهوشی گذرا را به دنبال داشته باشد.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: در این حالت بهترین اقدام بردن فرد گرما زده به یک محیط خنک و سایه و نیز نوشاندن مقداری محلول ترکیبی از آب و نمک و شکر به مقدار یک قاشق چایخوری نمک، هشت قاشق چایخوری شکر و یک لیتر آب است و یا اینکه مقداری محلول "او.آر.اس" را به مصدوم بدهند تا بخورد.

وی تاکید کرد: همچنین در این حالت بهتر است عضلات کوهنورد گرمازده توسط همراهانش ماساژ داده شود و روی صورت و بدنش دستمال مرطوب قرار داده شود.

خدیری اعلام کرد: اگر علائم فرد تشدید پیدا کرد و دچار حالت سرگیجه های شدید، رنگ پریدگی و سختی تنفس، تندتر شدن نبض، عرق زیاد و ضعف بیشتر شد، علاوه بر انجام روش های قبلی باید مصدوم را درازکش کرده و پاهای او را بالاتر از سطح بدن قرار دهیم.

وی افزود: درصورتی که فرد هوشیاری خود را از دست داده باشد، اقدام به خوراندن مایعات به او اصلا کار مناسبی نخواهد بود و برای ریه هایش مشکل ساز می شود.

پزشک هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: در این شرایط تنفس فرد گرمازده را بررسی می کنیم و درصورتی که مشکل داشت، به اون تنفس مصنوعی می دهیم و سریعا به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل می کنیم.

وی در خصوص گرمازدگی در حالت شدید هم گفت: در این حالت پوست بدن فرد کاملا خشک و برخلاف گرمازدگی خفیف و متوسط که رنگ پریده است، روبه قرمزی می رود. نبض و تنفس فرد کاهش پیدا می کند و بدنش بسیار تب دار است که علاوه بر تلاش هایی که باید برای خنک کردن بدنش انجام گیرد، سریعا باید به مراکز درمانی انتقال پیدا کند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.