• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400042719593
  • خبرنگار : 80001

هشدار مجدد به کسانی که در سامانه املاک ثبت نام نکنند

هشدار مجدد به کسانی که در سامانه املاک ثبت نام نکنند

در حالی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد اگر خانوارها تا پایان شهریورماه اطلاعات سکونتی خود را ثبت نکنند مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند که قبلا هم بارها مسئولان وزارتخانه به این موضوع تاکید داشتند اما تا کنون فقط ۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که اگر خانوارها در سامانه املاک و اسکان ثبت نام نکنند از آنها مالیات اخذ خواهد شد. این موضوع را قبلا هم وزارتخانه اعلام کرده بود اما به نظر می رسد در شناسایی واحدهای خالی از سکنه ابزار و مکانیزم خاصی بجز خوداظهاری وجود ندارد. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۲.۶ میلیون مسکن در ایران خالی مانده که دولت و مجلس تلاش دارند این تعداد را به بازار مصرف بیاورند اما نبود زیرساختهای لازم باعث شده تا کنون به این هدف نرسند.

مردادماه ۱۳۹۹ سامانه املاک و اسکان به منظور شناسایی وضعیت واحدهای مسکونی کشور به مرحله اجرا رسید. سال گذشته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ۱.۳ میلیون خانه خالی را شناسایی و برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است. شب قبل محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ هم گفته که سازمان امور مالیاتی از مردادماه نسبت به اخذ مالیات از این واحدها اقدام خواهد کرد. البته معرفی این تعداد واحد خالی از بهمن ماه سال گذشته رسانه‌ای شد اما هنوز برای اعمال مالیات اقدامی صورت نگرفته است.

وزارت راه و شهرسازی از طریق تقاطع اطلاعاتی در سامانه املاک و اسکان بنا داشت واحدهای خالی از سکنه را شناسایی کند که ظاهرا به طور تمام و کمال به هدف خود نرسید. نهایتا از ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ به خانوارها اعم از مالک و مستاجر دو ماه مهلت داده شد تا نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود اقدام کنند و قانون، تنبیهاتی برای کسانی که این کار را انجام ندهند در نظر گرفته است.

بر اساس بند ۷ از تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب پنجم آذرماه ۱۳۹۹ مجلس، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، یارانه و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی و بسیاری دیگر از خدمات را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی افراد در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند.

اما تا کنون خانواده‌ها استقبال چندانی از سامانه املاک و اسکان صورت نداده‌اند و به همین دلیل مهلت ثبت نام تا پایان شهریورماه تمدید شد. این در حالی است که وزارتخانه بارها اعلام کرده داشتن دهها و صدها واحد مسکونی در صورت سکونت خانوارها در آن ایرادی ندارد و مشمول مالیات خانه‌های خالی نخواهد شد.

با این حال طبق آماری که شب گذشه وزیر راه و شهرسازی ارایه کرد تا کنون ۳ میلیون خانوار در سامانه جامع املاک و اسکان ثبت نام کرده‌اند و این در حالی است که برآوردها از وجود ۲۸ میلیون واحد مسکونی در کشور حکایت دارد. اسلامی از مردم تقاضا کرده حتما نسبت به درج اطلاعات سکونتی خود اقدام کنند و از رسانه ها خواسته تا خانوارها را نسبت به این موضوع تشویق و ترغیب کنند.

اولین و دومین گام مجلس و دولت برای اعمال مالیات از مالکان واحدهای خالی از سکنه در حالی تقریبا با شکست مواجه شده که کارشناسان معتقدند حتی با ورود ۲.۶ میلیون خانه خالی به بازار مصرف، هیچ یک از مشکلات حوزه مسکن از جمله حاشیه‌نشینی، معضلات بازار اجاره و قیمت مسکن حل نخواهد شد.

بیت الله ستاریان ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ معتقد است: وضع مالیات بر خانه‌های خالی هیچ تاثیری بر کاهش قیمت مسکن نخواهد گذاشت. آمار ۲.۶ میلیون مسکن خالی در واقع خالی نیست بلکه ضریب ذخیره است که در همه جای دنیا وجود دارد و برای معاملات ضرورت دارد. هیچ وقت هم وارد بازار نمی‌شود و در طول سال متغیر است. یعنی واحد خالی، دارای سکنه می‌شود و وارد دارای سکنه، خالی می‌شود. حتی اگر بر فرض محال بتوانند ۲.۶ میلیون مسکن خالی را وارد بازار مصرف کنند فقط مشکل کسری یک سال را حل کرده‌اند؛ در حالی که ما ۱۰ سال کسری مسکن داریم.

او با بیان اینکه کاهش اخیر قیمت مسکن در شرایط رکود معاملات، ما را از کسری پنج میلیون واحد غافل نکند، می‌گوید: طی ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا ۱۸۰ برابر شده در حالی که مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است که نشان می‌دهد این بخش ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۷ ۱۶:۴۷

این سامانه هر بار مراجعه کردیم نوشته در حال بروز رسانی است! در مورد از کار افتادن سامانه هم خبر برید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۰:۰۳

سلام منم ثبت نام کردم ولی هیچ خبری نشده حتی پیامک نیومده

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۱:۵۰

سلام این بروزرسانی کی قراره تموم بشه یا کلا سامانه مختل شده ماروسر کار گذاشتین

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۲:۲۵

همه می‌دانند مشکل مردم عادی نیستند بلکه بانک ها .بنگاه های اقتصادی بدون نظارت وتعدادی سرمایه دار از خدا بی خبر وضع را به اینجا رسانند با تهدید چیزی حل نمیشه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۲:۳۰

وقتی هر زمان ما مراجعه می کنیم درحال بروز رسانی هست تقصیر ما چیه اول زیر ساخت سامانه را درست کنید بعد حرف بزنید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۲:۳۶

برای ورود به سامانه باید هرمالکی تلفن همراه بنام خودش، داشته باشد . مادر من سکته مغزی کرده و کاملا امکان تحرک ندارذ، تلفن همراه ندارد به هر طریقی که ممکن بود برای خرید خط تلفن اقدام کردم ، نشد که نشد ، میگن باید خودش بیاید . لطفا مروم را بیش از این آزار ندید ، هر دستگاهی پروتکل خودش را دارد که متناقضند و مردم سرگردان .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۳:۰۰

من به شما اعتماد ندارم .

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۳:۰۵

باسلام من خانم خانه هستم بعلت بالا بودن سن همسرم وسرپست خانه وهمسرم بازنشسته هستن مستجریم خانه بنام من قراداد بسته شده ودر بنگاه ولی کد رهگیری نداره باید چکار کنم برای ثپت نام

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۳:۵۲

اول سامانه را درست کنید بعد تهدید هر وقت رفتیم داخل سایتش نوشت در حال به روز رسانی

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۳:۱۸

حقوقها و بانکها و بنکاها‌..؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۳:۲۹

همه مشکلات،مخصوصا اب،برق،تورم حل شده مانده همین ثبت املاک😃

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۴:۱۱

شهرداری درمناطق و... مسئول اینکار بطور عملی با ایجاد معاونت جدید شود بهتراست.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۵:۱۹

سلام ما حدود ۲۰ساله اجاره نشین هستیم وقتی قرار شد وام مستاجری بگیرم اما صاحب خانه قبول نکرد گفت که اگه شما در سامانه ثبت نام کنید صاحب خانه باید مالیات پرداخت کنه و از اون خونه تخلیه کردیم رفتیم یه خونه دیگه اجاره کردیم دوباره که خواستیم وام مستاجری بگیرم این یکی صاحب خانه نیز همون حرف‌ها را گفت لطفا در این باره به ما اطلاع بدین که چیکار باید بکنیم که چرا هیچ یکی از صاحب خانه ها قبول نمیکنن تا ما وام بگیریم تو را خدا کمکمون کنید آخر شهریور باید اینجا را هم خالی کنیم این روزها هم که خودتون دارین میبینید که اجاره خانه ها چقدر گران شدن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۳:۲۵

می تونید اجاره نامه رو ببرید اتحادیه بگید بنگاه به ما کد رهگیری نمیده خودش اخطار می فرسته برای بنگاه جریمه میشه و گاها پلمپ میکنند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۵:۳۳

سلام ما حدود ۲۰ساله اجاره نشین هستیم وقتی قرار شد وام مستاجری بگیرم اما صاحب خانه قبول نکرد گفت که اگه شما در سامانه ثبت نام کنید صاحب خانه باید مالیات پرداخت کنه و از اون خونه تخلیه کردیم رفتیم یه خونه دیگه اجاره کردیم دوباره که خواستیم وام مستاجری بگیرم این یکی صاحب خانه نیز همون حرف‌ها را گفت لطفا در این باره به ما اطلاع بدین که چیکار باید بکنیم که چرا هیچ یکی از صاحب خانه ها قبول نمیکنن تا ما وام بگیریم تو را خدا کمکمون کنید آخر شهریور باید اینجا را هم خالی کنیم این روزها هم که خودتون دارین میبینید که اجاره خانه ها چقدر گران شدن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۰:۱۰

اینکه دنبال آمار هستید در شهرداری و ادارات ثبت کل آمار به تفکیک و تعداد واحد مشخص است چرا اطلاعات‌ را از اونجا نمی‌گیرد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۲۳:۰۷

به خودتون حق دادید به زور همه افراد را صاحب سیم‌کارت کنید که ثبت نام کنن؟ به خودتون حق دادید همرو‌تو‌کرونا بکشونین تو دفاتر خدمات مشترکین برای ثبت نام؟ به خودتون حق دادید یه رمز الکی مردم بذارن رو‌سیستمشون و هر بار که ملکشون رو‌تغییر دادن هی بیان ادرس مجدد و‌جدید اعلام‌کنن؟ پس شما چیکاره هستین؟

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۰:۲۴

سلام صاحبخانه ها اجازه این کار نمیدهند که ما مستاجران ثبت کنیم که مستاجریم وقولنامه ببریم کد ملی صاحبخانه را ببریم .میفرمایند اگر ثبت کنی فکر جاو مکانت باش .چکار کنیم کجا اواره بشیم .تو این گرانی.از راه دیگر وارد بشید .ما بدبختیم گرفتارمان نکنید لطفا

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۳۰ ۰۳:۴۳

قرار بود مسئولین املاک و دارایی‌های خود را اعلام کنند نه مردم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۶ ۱۲:۵۴

سلام وقتی دولت خودش از مرده وزنده ادم خبر داره وقتی تو سایت تمام مشخصات اجدادی ادم دارن دیگه برای چی میگه آخرین مهلت ثبت نام ثبت نام چی ؟؟؟ زمانی که میگن هیچی به شما تعلق نمیگیره وقتی مستاجریم چی باید ثبت نام کنیم تراخدا جمع کنید این مسخره بازی هاتون دنبال چی هستید ...

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۰ ۱۴:۴۴

اول سامانه رو درست کنید بعد برای مردم مهلت تعیین کنید. سامانه یک ماه در حال به روز رسانیه. خوابتون برده

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۰:۱۸

سلام چند بار ثبت نام کردم چقدر هزینه کردم ولی انجام نشد دلیلش چیه