• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400042719696
  • خبرنگار : 50404

معاون استاندار خراسان رضوی:

کتابخانه‌ها مانع حذف کتاب از سبد خانوار شوند

کتابخانه‌ها مانع حذف کتاب از سبد خانوار شوند

ایسنا/خراسان رضوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: کتابخانه‌های عمومی یکی از منابع غنی است که باید از حذف کلی کتاب از سبد خانوار جلوگیری کند.

محمدعلی نبی‌پور در اولین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی که ظهر امروز، ۲۷ تیرماه، در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی کارهای بزرگی انجام شده و در حال انجام است که قابل تقدیر است. در حوزه عمرانی نیز گزارشاتی ارائه شده و اکثر شهرها دارای کتابخانه شده‌اند و تنها ۱۹ شهر در استان فاقد کتابخانه‌های عمومی هستند که آن‌ها شهرهای تازه تاسیس هستند که به تازگی از روستا به شهر ارتقاء پیدا کرده‌اند، اما لازم است درخصوص حوزه‌های شهری اولویت‌بندی جدی داشته باشیم برای اینکه فضای کتابخانه‌ها را توسعه دهیم‌. زیبنده نیست که شهری شکل بگیرد و شهرداری در آنجا وجود داشته باشد، اما فضای کتابخانه‌ای در آنجا وجود نداشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهر، روستا و کشور، دسترسی آسان به کتاب است. یکی از عوامل این دسترسی آسان وجود کتابخانه‌ها با منابع قوی است. مشکلات اقتصادی  امروز کتاب‌ را از سبد اقتصادی مردم و خانوار دور کرده و شاید حذف کرده و این یک اشکال اساسی است که باید دقت کنیم که اگر مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و گران شدن کتاب نمی‌توانند کتاب تهیه کنند، کتابخانه‌های عمومی یکی از منابع غنی است که از حذف کلی کتاب از سبد خانوار جلوگیری کند. به همین دلیل تاکید ما بر این است که زیرساخت کتاب و کتابخوانی شکل بگیرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: وجود هرچه بیشتر فضاهای کتابخانه‌ای و وجود کتاب‌های متنوع در کتابخانه‌ها می‌تواند عامل ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور باشد و فضای کتابخانه‌ها باید از شکل سنتی قرائت‌خانه‌ها و محل امانت گرفتن کتاب بیرون بیاید و کار فرهنگی در آن شکل بگیرد. این مسئله مهمی است که ما در راستای ترویج فرهنگ‌ کتابخوانی در کتابخانه‌ها اقداماتی را انجام دهیم. کانون پرورشی کودکان و نوجوانان نیز در گذشته این‌گونه اقدامات را برای کودکان انجام داد و درون مراکز خود، مسائل فرهنگی و کتابخوانی را ترویج کرد که این موضوع باعث کتاب‌خوان شدن کودکان می‌شد.

نبی‌پور خاطرنشان کرد: در موضوع جذب اعتبارات، مخصوصاً در رابطه با تخصیص اعتبار در سال‌های اخیر با مشکلاتی روبه‌رو شدیم، اما هرچه پروژه‌های عمرانی بخواهد با تاخیر انجام و تکمیل شود، هزینه‌های آن افزایش پیدا می‌کند و افزایش هزینه‌ها یعنی طولانی شدن تکمیل یک پروژه. در این راستا خیلی از پروژه‌ها در برخی مناطق وجود دارد که تکمیل نشده و برای تکمیل آن مجبور به این هستیم که بودجه کنار بگذاریم. به همین دلیل از فرمانداران می‌خواهم که اولویت‌گذاری کنند. پروژه‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های استان است و در شورای برنامه‌ریزی هم تاکید شد که پروژه‌های نیمه‌تمام جدی گرفته شود.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای برخی کتابخانه‌های در حال احداث که تکمیل آن‌ها طولانی شده است، عنوان کرد: برخی از کتابخانه‌ها با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند و در یکی از شهرستان‌ها اسکلت کتابخانه مربوطه به دلیل عدم اجرا تضعیف شده و اگر بخواهد دوباره کار اجرا شود باید دوباره استحکام‌سازی شود. باید توجه شود که پروژه آنقدر طولانی نشود تا ساختار فیزیکی آن از دست نرود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: شهرداران باید توجه کنند تا سهمی که قانون برای کمک شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها تعیین کرده را بدون فشار، پیگیری‌های بسیار و مطالبه‌گری داده شود. خیلی از شهرداران همراهی می‌کنند، اما برخی از شهرداری‌ها گمان می‌کنند که با این کار بودجه هدر می‌رود در حالی که این‌طور نیست و نباید شک کنند در شهری که مردم کتابخوان باشند، زیرساخت‌های فرهنگی شهر ارتقا پیدا می‌کند، سطح عمومی فرهنگ بالا می‌رود و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

نبی‌پور ادامه داد: به طور کلی هرچه سطح فرهنگ جامعه را توسط کتابخوانی ارتقاء دهیم، بسیاری از مشکلات سیستم اداری هم حل می‌شود. به همین دلیل تاکید ما بر این است که در کنار کارهای عمرانی، کار فرهنگی و ترویجی نیز انجام شود و باید نسبت به این موضوع تمرکز شود تا فرهنگ کتابخوانی در جامعه گسترش پیدا کند. همچنین اگر ترویج کتابخوانی را از سطوح پایین‌تر سنی، علی‌الخصوص کودکان شروع کنیم، قطعاً مانایی و اثرگذاری آن دوچندان خواهد بود و نسل آینده ما نسلی کتاب‌خوان‌تر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha