• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۰ / ۲۰:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400042719876
  • خبرنگار : 71145

پیام شی به سیسی/ چین موضع مصر درباره سد النهضه را درک می‌کند

پیام شی به سیسی/ چین موضع مصر درباره سد النهضه را درک می‌کند

رئیس‌جمهوری مصر به وزیر خارجه چین موضع ثابت کشورش در قبال حفظ امنیت آبی و لزوم دستیابی به توافق الزام آور درباره سد النهضه اتیوپی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در دیدار با وانگ یی، وزیر خارجه چین بر موضع ثابت مصر در حفظ امنیت آبی که در حقوق تاریخی آن در آب‌های رود نیل نمود پیدا می‌کند، نیز دستیابی به توافقنامه‌ قانونی الزام آور برای آب‌گیری و نیز بهره برداری از سد که منافع عادلانه همه را محقق کند، تاکید کرد.

سیسی در ادامه این دیدار بر تمایل قاهره به بهره‌برداری از تجربیات ارزشمند چین در حمایت از فعالیت‌های توسعه‌محور و پروژه‌های ملی به ویژه در سایه زیرساخت‌های نوین مصر تاکید کرد.

وزیر امور خارجه چین پیش از این با همتای مصری خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت که ماه ژوئیه جاری نشستی درباره سد النهضه برگزار کرد، است و رسانه‌ها به سرمایه‌گذاری‌های چین در آدیس آبابا و سد اختلاف برانگیز اتیوپی با قاهره اشاره دارند.

طبق بیانیه ریاست جمهوری مصر، وزیر خارجه چین که در حال حاضر در قاهره به سرمی‌برد پیام شفاهی از جانب شی جینپینگ رئیس جمهوری چین را به سیسی ابلاغ کرد.

این پیام شامل تاکید چین بر ادامه توسعه روابط استراتژیک با مصر و ثبات حمایت پکن از قاهره در تلاش‌های توسعه‌ای فراگیر و مقابله با تروریسم و تحقق امنیت و ثبات منطقه بود.

وانگ افزود: پکن کاملا اهمیت رود نیل برای مصر را درک می‌کند و از این رو به دنبال آن است برای این مساله راه حلی حاصل شود که به نفع منافع تمام طرف‌ها باشد.

وزیر خارجه چین اعلام کرد، مصر به عنوان شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای که هماهنگی و همکاری در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، تندروی، و انرژی و علوم را بررسی می‌کند، پذیرفته شده است.

در پنجم ژوئیه اتیوپی به مصر و سودان آغاز مرحله دوم آبگیری سد را بدون دستیابی به توافق سه جانبه اعلام کرد که با مخالفت مصر و سودان به عنوان گامی یکجانبه روبه‌رو شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha