• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400042820285
  • خبرنگار : 71592

واکنش مصر به بیانیه سفارت رژیم صهیونیستی در خصوص سد النهضه

واکنش مصر به بیانیه سفارت رژیم صهیونیستی در خصوص سد النهضه

دو نماینده از پارلمان مصر به بیانیه سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره پیرامون سد النهضه واکنش نشان داده و اعلام کردند، تل‌آویو تلاش می‌کند خود را از نقش مشکوکش در این پرونده تبرئه کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، مصطفی بکری نماینده مصری گفت، تل‌آویو و آدیس آبابا بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ چندین توافقنامه برای راه اندازی پروژه‌های آبی با هم امضا کردند.

وی افزود، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این رژیم به اتیوپی در بهبودی و افزایش سهم آبی خود از رود نیل کمک خواهد کرد.

این نماینده مصری گفت، برخی از سایت های اسرائیلی در سال ۲۰۱۹ از استقرار سامانه دفاع هوایی کوتاه برد از نوع اسپایدر اطراف سد النهضه خبر دادند.

بکری ادامه داد، دینا مفتی، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی هم تاکید کرد که کشورش مازاد آب و برق را به هر طرفی از جمله رژیم صهیونیستی خواهد فروخت.

وی ادامه داد، همه این موارد نشان می‌دهد که اظهارات رژیم صهیونیستی که تلاش می‌کند خود را از نقش مشکوکی که در پشتیبانی از اتیوپی دارد و پشت پرده از این کشور حمایت می‌کند، صحت ندارد.

تامر الشهاوی، دیگر نماینده پارلمان مصر نیز گفت، سفارت رژیم صهیونیستی در بیانیه خود در مورد سد النهضه دروغ نگفته بلکه تلاش کرده این رژیم را خوب جلوه دهد. اینکه تل‌آویو تلاش می‌کند نقش خود را در بحران سد النهضه بپوشاند به خاطر توافقنامه صلحی که با مصر دارد، قابل درک است. معقول است که رژیم صهیونیستی اعلام کند در این بحران دستی نداشته است؛ چرا که قاهره این اقدام تل‌آویو را اقدامی متجاوزانه خواهد دانست و در نتیجه روابط دو طرف شکر آب خواهد شد و تل آویو این را نمی‌خواهد.

وی افزود، بابت همین اهمیت آب، مساله آب در همه مراحل صلح میان عرب‌ها و رژیم صهیونیستی مطرح بود تا جایی که در مذاکرات با مادرید اعلام شد، رژیم صهیونیستی در ازای خروج از سرزمین‌های عربی، آب و امنیت را خواستار شده است. کما اینکه توافقنامه صلح میان سوریه و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۶ با دو معضل آب و اقدامات امنیتی روبرو شد.

الشهاوی گفت، پروژه رژیم صهیونیستی از رود نیل تا فرات به تورات برمی‌گردد و در عین حال پروژه هرتسل هم اوایل قرن بیستم وجود داشت که طبق آن قرار بود آب رود نیل از طریق کانال سوئز به صحرای سینا و از آنجا به اراضی اشغالی منتقل شود. بر این اساس، تئودور هرتسل، بنیان‌گذار صهیونیسم سیاسی طرح اسکان در شبه جزیره سینا به مدت ۹۹ سال را به دولت مصر ارائه کرد و در آن بخشی از آب مازاد رود نیل که در فصل زمستان به دریای مدیترانه سرازیر می شود را خواستار شد.

وی در پایان گفت، به نظر می‌رسد پروژه آب برای رژیم صهیونیستی حیاتی است و به صورت دوره‌ای از سال ۱۹۴۷ تاکنون در مناسبت‌های مختلف با مصر مطرح می‌شود و قاهره هم به دلایل فنی و استراتژیکی مخالف است.

پیش از این رژیم صهیونیستی دست داشتن در بحران سد النهضه را تکذیب کرد و مدعی شد که نسبت به طرف‌های بحران موضع واحدی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha