• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400042820514
  • خبرنگار : 71290

نشست "افغانستان، صلح و امنیت پایدار"

حسینی مزاری: صلح، گم شده افغانستان است

حسینی مزاری: صلح، گم شده افغانستان است

یک کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر این که صلح گم شده مردم افغانستان است، گفت: آمریکایی‌ها نه تنها اقدامی در جهت صلح و ثبات انجام ندادند بلکه با مخالفت با هر گونه اقدام برای صلح از دولت و مردم این کشور حمایت نکرده و کارشکنی کردند.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام حسینی مزاری در نشستی با عنوان افغانستان ، صلح و امنیت پایدار اظهار کرد: در طول تاریخ مردم افغانستان جنگ طلب نبوده  و هیچ جنگی را آغاز نکردند بلکه هر جنگی در افغانستان علیه آن انجام شده بر مردم و کشور افغانستان تحمیل شده است.

وی تصریح کرد: در ۴ دهه اخیر شوروی ها در دهه ۵۰  و ۱۰۰ پاکستانی ها با حمایت آمریکا، انگلیس و عربستان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و در دهه ۸۰ و ۹۰ نیز غربی ها که در راس آنها آمریکا بوده جنگ را بر مردم و کشور افغانستان تحمیل کردند.

این کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر این که صلح گم شده مردم افغانستان است گفت: اگرچه غربی ها و به ویژه آمریکایی ها در ابتدای دهه ۸۰ علیه افغانستان به بهانه برقراری صلح و ثبات کشور را به اشغال خود درآوردند در طول این مدت همواره با صلح و ثبات مخالفت کردند اما دولت و مردم افغانستان طی دو دهه اخیر به دنبال برقراری صلح بودند .

رئیس خبرگزاری آوا در ادامه اظهار کرد: در مقابل دیدیم که غربی ها نه تنها از دولت و مردم افغانستان حمایت نکردند بلکه کارشکنی کرده و اعتقادی به برقراری صلح نداشتند.

حسینی مزاری در ادامه اظهار کرد: کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران در حوزه برقراری صلح و ثبات اقداماتی انجام دادند اما در مقابل آمریکایی ها با برقراری صلح با طالبان و امضای تفاهم نامه در دوحه زمینه بحران و تنش های جدید در افغانستان را فراهم کردند تا شرایط و فضا برای جنگ داخلی درافغانستان ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: اکنون افغانستان نیاز به صلح دارد و این صلح با محوریت خود افغان ها باید اتفاق افتد. لازم است که جمهوری  اسلامی ایران نیز در این وادی ورودی جدی داشته باشد و قطعا در این عرصه توفیق پیدا خواهد کرد البته کشورهای منطقه نیز باید از این روند حمایت کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان در پایان ابراز کرد: گفت و گوهای صلح که در تهران آغاز شد روند خوبی داشته و امیدواریم با برقراری صلح و ثبات نتیجه دلخواه نیز به دست آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha