• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400042820603
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۸ تیر

تعطیلات کرونایی برای تهران والبرز/پیام رهبری به‌ مناسبت ایام حج/خوزستان در صدر پیگیری‌ها

تعطیلات کرونایی برای تهران والبرز/پیام رهبری به‌ مناسبت ایام حج/خوزستان در صدر پیگیری‌ها

تصمیمات ستاد ملی کرونا/ تحولات افغانستان/ وضعیت خوزستان و... از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، بنابر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رییس جمهور تمامی ادارات استانهای تهران و البرز از سه شنبه این هفته (فردا) تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.

علی ربیعی سخنگوی دولت با اعلام این خبر افزود: بر اساس این مصوبه تردد از این استانها ممنوع بوده و در صورت رعایت نکردن علاوه بر جریمه، خودرو نیز از مسیرها بازگردانده خواهند شد، موضوع استمرار ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی براساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها ادامه داشته و براساس وضعیت شهرها اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در مورد توئیت اخیر سید عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین مبنی بر اینکه ادامه مذاکرات احیای برجام به دولت بعدی منتقل شده و پرونده این مذاکرات در دولت دوازدهم بسته شده است، گفت: مذاکرات مربوط به احیای برجام در شش دور در وین با دقت و جدیت جلو رفت. اما به دلیل عدم اجرای آن توسط آمریکا با تاخیرهایی روبرو شد. به تازگی نیز انتخابات در ایران برگزار شده و باید به دلیل اقتضائات مردم سالاری و دموکراسی اجازه دهیم دولت جدید مستقر شود و کار را به جلو ببرد.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین تحولات افغانستان و موج احتمالی جدید مهاجران افغانستانی به سمت مرزهای ایران و برخی از کشورهای منطقه گفت: در مورد مسائل افغانستان ما با دقت وضعیت در مرزها را کنترل می کنیم و زیر نظر داریم. اوضاع را رصد می کنیم و شرایط را بررسی می کنیم. امنیت افغانستان امنیت ایران است و نا امنی در افغانستان برای ما قابل تحمل نیست و همانطور که گفتم ما به صورت دقیق شرایط و تحولات در افغانستان را رصد و بررسی می کنیم.

امروز همچنین نشست «افغانستان، صلح و امنیت پایدار»  با سخنرانی دبیر کل مجمع بیداری اسلامی و بسیاری از شخصیت ها و مقامات افغان به صورت ویدیویی برگزار شد. 

علی اکبر ولایتی در این نشست با انتقاد از رویکرد آمریکا در حمله نظامی افغانستان افزود: آمریکا به جای عمران،آبادانی، رونق و شکوفایی، آثار زیانبار و سنگین، جنایت ها و فجایع بسیاری را در این کشور مرتکب گردید و علیرغم توهمات اولیه، با سرافکندگی و ذلت، کشور مجاهدین سرافراز را ترک می‌کند هر چند که باز در تلاش هستند هر آنچه که از آبادی بر جای مانده را تخریب کنند و با تحریکات شیطانی در میان مردم شریف افغانستان، تفرقه بر جای گذارند، اما نخبگان و فرهیختگان افغانستان، با آگاهی از نیت شوم آنان، این توطئه ها را ناکام خواهند گذاشت.

در ادامه همین نشست حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان با اشاره به مذاکرات در تهران گفت: مذاکرات صلحی که در تهران برگزار شد قدم مهمی در جهت دستیابی به صلح بود. بنده از برادران ایرانی تشکر می‌کنم.

دیگر اخبار مربتط با افغانستان را در لینک های زیر بخوانید.

صلح، گم شده افغانستان است

آمریکا افغانستان را در خدمت اهداف خود به کار گرفته بود

نگرانی ایران از آینده شیعیان افغانستان

***

پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسلمانان جهان به‌ مناسبت ایام حج هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

مقام معظم رهبری در این پیام استمرار حسرت دلهای مشتاق از حضور در ضیافت بیت‌الله را امتحانی گذرا خواندند و با تأکید بر لزوم کمرنگ نشدن پیام‌های حج، مقاومت در برابر قدرتهای متجاوز به‌ویژه آمریکا را از جمله این پیام‌های متعالی دانستند.

ایشان ضمن اشاره به مشکلات و ناگواری‌های دنیای اسلام، سربرافراشتن عناصر مقاومت و بیداری بخصوص در فلسطین، یمن و عراق را از واقعیت‌های امیدآفرین منطقه خواندند و تأکید کردند: وعده صادق الهی، نصرت مجاهدان است و نخستین اثر این مجاهدت، بازداشتن آمریکا و دیگر زورگویان از دخالت و شرارت در کشورهای اسلامی است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با انتشار توییتی از ارسال گزارشی از وضعیت خوزستان برای دفتر رهبر انقلاب خبرداد و نوشت:‌ با آقای اردکانیان وزیر نیرو و آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب و همچنین فرماندهان سپاه برای پیگیری بحران آب ⁧‫خوزستان‬⁩ صحبت کرده ام‌. ‏مستمرا پیگیر این مسئله مهم هستم و در گزارش بعدی نتایج پیگیری ها را اعلام می‌کنم.

مشکلات خوزستان بخشی از صحبتهای امروز آیت الله احمد جنتی در جلسه شورای نگهبان را هم به خود اختصاص داد.

آیت الله جنتی ضمن ابراز همدری با برادران و خواهران ایمانی خود در استان خوزستان گفت: از مسئولان می‌خواهیم با فوریت مشکلات آنان به ویژه مسئله آب را حل کنند و نباید از هیچ کمکی در حل این مسئله دریغ شود.

در بخشی از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هم مجتبی محفوظی عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به کم آبی در این استان گفت که خوزستان از بی تدبیری و بی انصافی مسئولان و از فرط‌ تشنگی‌ خون گریه می کند. به داد و آه و فریاد خوزستان مظلوم و محروم برسید و سهم خوزستان را بدهید.

در ادامه محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه برای حل مشکلات خوزستان دیروز در مجلس بحث شد و هیات دولت هم مصوبات خوبی داشت، افزود: ان شاءالله نمایندگان خوزستان و کمیسیون های انرژی، عمران و برنامه و بودجه تلاش کنند که به سرعت این مصوبات اجرایی شود.

همچنین رییس جمهور  مراسم افتتاح طرح های وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مصوبات روز گذشته دولت برای رفع مشکل کمبود آب در خوزستان، اظهار کرد: ما مصوبات خوبی در دولت داشتیم که این مشکل به طور موقت برای مردم این خطه حل شود و مردم بدانند اگر ما در روزهای آخر کار دولت هستیم اینطور نیست که توجهی به وضعیت مردم نداشته باشیم، ما تا روز آخر که دولت را تحویل دهیم باید امور را پیگیری کنیم و یک لحظه نبوده است که به فکر مردم و مشکلات آنان نباشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تصریح کرد: مردم هر چقدر ناراحت باشند حق دارند، آدم تا کشاورز و دامدار نباشد درک نمی‌کند که چه شرایطی برای این قشر در صورت کمبود آب ایجاد می‌شود، وقتی دام پیش چشم دامدار باشد و آبی نباشد به او بدهد یا درخت‌ها و نخلستان‌هایشان بی‌آب بماند این فقط سبب هزینه مادی برای آن کشاورزان عزیز نمی‌شود، بلکه یک هزینه و بعد عاطفی هم دارد.

رئیس قوه قضاییه هم به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مأموریت داد تصمیمات هیات اعزامی به خوزستان را تا حصول نتیجه روشن و قطعی و حل مشکل و جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه پیگیری کنند و گزارش آن را نیز به اطلاع مردم برسانند.

توضیحات حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری درباره روند بررسی های مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

انصاری به اشاره به اینکه بررسی پیوستن ایران به FATF در جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور کار نبوده است، اظهار کرد: در جلسات اخیر قرار نبوده این موضوع پیگیری شود.  دستور جلسات دیگری داریم که بر روی آن موضوع تمرکز داشته ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست دیگر موضوع پیوستن به FATF در این نهاد  بررسی شود گفت: این سوال را باید از رئیس و دبیر مجمع بپرسید. من از آن بی اطلاع هستم.

همچنین گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (دو شنبه)  بیست و هشتم تیر ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha