• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400042820642
  • خبرنگار : 71610

با تاکید بر اصلاح روابط با سوریه

قلیچداراوغلو خطاب به اروپا: من اردوغان نیستم!

قلیچداراوغلو خطاب به اروپا: من اردوغان نیستم!

رهبر اپوزیسیون ترکیه در سخنانی گفت که درصورت قرار گرفتن حزبش در راس قدرت در انتخابات این کشور؛ آوارگان سوری را به کشورشان بازخواهد گرداند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه و رهبر اپوزیسیون این کشور در سخنانی گفت که درصورت پیروزی حزبش در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال ۲۰۲۳ آوارگان سوری را طی دو سال پس از مصالحه با دولت دمشق به کشورشان بازخواهد گرداند.

وی همچنین تاکید کرد: خطاب به اروپا و جهان می‌گویم؛ من را با اردوغان مقایسه نکنید من از دل نیروهایی آمده‌ام که در جنگ استقلال ترکیه حضور داشته‌اند. هیچ کس نمی‌تواند کشور ما را به زندانی آزاد برای پناهندگان تبدیل کند. به شما می‌گویم مذاکرات بسیار سختی در انتظار شماست.

قلیچداراوغلو ادامه داد: مردم عزیز ترکیه؛ طبق آمار رسمی، ۳.۶ میلیون شهروند سوری در خاک ترکیه زندگی می‌کنند. ما می‌توانیم به وضوح این تراکم را در شهرهای مرزی با سوریه مشاهده کنیم. در برخی از استان‌ها تعداد شهروندان سوری بیشتر از تعداد شهروندان ترکیه است. شهروندان بیکار از سوری‌ها شکایت دارند و ما می‌توانیم با مشکلات بزرگ‌تری روبرو شویم که در مرحله بعدی نمی‌توان آنها را برطرف کرد.

وی افزود: ما ناگزیر به حل و فصل این مشکل هستیم؛ آنها (حزب حاکم) این مشکل را حل نکرده‌اند و قدرت آن را ندارند اما ما در آینده آن را حل و فصل خواهیم کرد. ما ابتدا روابطمان را با نظام سوریه اصلاح می‌کنیم و پس از آن سفارتخانه‌ها را بازگشایی می‌کنیم. زمانی که به اروپا می‌رفتم از پناهندگان سوری شکایت می‌کردند، به آنها می‌گفتم چرا شکایت می‌کنید؟ چون سوری‌ها به شما رسیده‌اند؟ چرا زمانی که خون در سوریه ریخته می‌شد، صدایی نشنیدید و وقتی پناهندگان وارد ترکیه شدند، صدایی از شما شنیده نشد، اما پس از آنکه پناهندگان به مرزهای شما رسیدند، صدای فریادتان بلند شد.

رئیس حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه همچنین تصریح کرد: من به اروپایی‌ها گفتم شما باید هزینه کنید و برای سوری‌ها مدارس، بیمارستان و جاده بسازید، سپس ما سوری‌ها را به کشورشان خواهیم فرستاد. من یک اقدام نژادپرستانه انجام نمی‌دهم، بار دیگر می‌گویم، سوری‌ها اقوام ما هستند اما آنها خوشحال خواهند شد که در سرزمینی که در آن متولد شده‌اند، زندگی کنند، ما آنها را باز خواهیم گرداند تا در صلح و آرامش در کشور خود زندگی کنند، انشاالله به محض رسیدن به قدرت، فقط در مدت دو سال به مساله پناهندگان پایان خواهیم داد. "

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۲۰:۰۰

رهبر بزرگترین حزب مخالف در ترکیه یک شخص خود فروش بخاطر قدرت حتا راضی به نادیده گرفتن منافع ملی کشورش نیز میباشد ایشان اگر ب قدرت برسد کاملا در راستای راضی کردن اربابآن اروپایی قدم خواهد برداشت نه منافع ملت ترک بهمین خاطر حکومت رسیدن را در خوابش نیز نخواهد دید

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۳۱ ۱۴:۵۷

بسیار عالی نوشتین ، درود بر شما ، منم مثل شما فکر می کنم هیچکدام از رهبران ترکیه از زمان آتاتورک به اینور مثل اردوغان نبوده ، واقعا ترکیه رو متحول کرده و الان مردم ترکیه عاشقش هستن ، درود بر شما

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۲۱:۰۳

خوشم میاد هرکی تو ترکیه قدرت میگیره یا میخواد بگیره فکر میکنه جهان دست اونه دستور میده خودتون برای سوریه چکار کردید جز اشغالگری ترکیه فکر کرده اروپا خونه ی خالشه دستور میده اونا هم میگن چشم ترکیه بشین سر جات

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۲۱:۳۰

اردوغان امپراطور هرگز قدرت رو به کسی واگذار نخواهد کرد انتخاباتی هم نباید صورت بگیرد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۲۲:۴۱

مثل اینکه قرص سوریه خورده باید بگه ترکیه نخود هر آشی هست اگه زن شوهری با هم دعوا کنند باید کشور ترکیه در دعوا حضور داشته باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۲۳:۵۲

به نظرمن قلیچداراوغلو خواب دیده خیرباشه. ازالان داره به سه سال بعدطرح ونقشه میریزه که عمرا به آن نخواهد سید.چراکه موانعی مثل اردوغان رادرپیش رودارد.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۰۰:۰۴

ایشون زیاد... زیاد مهم نیست عزیزان

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۰۰:۳۵

مردک به ریشش خندیده با ارفاق از دل آمریکا دراومده نه از دل نبروهای مردمی .... این مردک خاک پای اردوغان هم نمیشه .

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۱۸ ۰۸:۱۹

بیش از ۳۰سال در مسائل سیاسی و ترکیه کارکرده ام.نحوه ورود قلیچداراوغدو به قدرت بعد از دنیز بایکال ابهام دارد و او ادعا می کند از ترک های خراسان است اما حرف هایی که علیه اردوعان می زند و اقتدار او را بویژه به بهانه ناامنی های مرزی و پ ک ک و...زیر سئوال می برد مشکوک است چون هرچند ظاهرا علیه آمریکا و غرب هم حرف می زند اما راهکارهایش شبیه به اهداف آمریکا و غرب است.حتی اگر نیت خوبی داشته باشد ادبیات ناقص و نارساست..والله اعلم..

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۰۱:۰۲

بله درست میگی. دقیقأ بلایی که افغانهای مهاجر در زمان جنگ تحمیلی واردایران شدند. گرچه خودمان درحال جنگیدن بودیم زیرفشار امریکای جنایت کار همسایه شرقی ماهم قوزبالا قوز حوار شده بود بر سر مردم ایران البته مامرز نشینان بیشترحس میکردیم

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۰۱:۳۰

روزی دهنده خدا هست چه بداخلاق هست این یارو

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۳:۱۳

انشاالله

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۳:۳۴

اگه انجام بدی کارخوبییه

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۷:۵۹

اقای کلیچدار تازه رسیدی به زمانی که افغانها تو بحبوحه جنگ ایران وعراق وارد ایران شدند. که بخاطر3تا نون بایدازساعت3ظهرتا6غروب تو صف نانوایی میبودیم. چون همه شده بودن نون فروش از بیکاری

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۹:۰۶

غلط اضافی ممنوع

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۲۲:۰۷

زیادحرف نزن تو سایه اردوغان هم نیستی نوکرآمریکا،واسراییل اخه کی به تورآی،می ده

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۳۰ ۱۵:۰۲

این حزب هرگز به اقتدار نخواهد رسید و همیشه در حد یک حزب مخالف و اقلیت بوده و خواهد بود.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۳۱ ۱۳:۱۷

یک آدم فهیم . امیدوارم ترکها از شر اردوغان منافق خود را رها کنند کسی که نمیداند فردا طرفدار فلسطینیهاست یا اسراییلیها !!

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۳۱ ۱۳:۱۹

صدام هاي جديد خخخ