• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400042820650
  • خبرنگار : 71496

استقرار گسترده نیروهای امنیتی در سراسر عربستان برای سرکوب اعتراضات روز عرفه

استقرار گسترده نیروهای امنیتی در سراسر عربستان برای سرکوب اعتراضات روز عرفه

صدها تن از نیروهای امنیتی عربستان در راستای آمادگی برای مقابله با اعتراضات مسالمت‌آمیزی که امروز (مصادف با روز عرفه) در مخالفت با حاکمیت سعودی و درخواست برای اجرای اصلاحات و آزادی افراد بازداشت شده انجام خواهد شد، در سراسر این کشور مستقر شدند.

به گزارش ایسنا، سایت "سعودی لیکس" گزارش داد، نیروهای امنیتی عربستان همراه با خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی در سراسر مناطق این کشور برای خاموش کردن اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی به شکل گسترده‌ای مستقر شدند.

طبق گزارش این سایت، نیروهای امنیتی در مسیرهای اصلی مستقر شده و برخی محله‌ها در استان القطیف را با موانع آهنی و خودروهای زرهی مسدود کردند.

برخی شهروندان عربستانی نیز در چند روز گذشته نقاشی‌های دیواری در اعتراض به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور و محمد بن سلمان، پسر و ولیعهد او را چند روز مانده به تظاهرات امروز ترسیم کردند.

برخی سربازان ارتش عربستان نیز ویدیوهایی از آتش زدن عکس‌های ملک سلمان و پسرش و نیز ویدیوهای دیگری از لگد مال کردن عکس‌های آنها با کفش‌هایشان منتشر کردند.

طبق اعلام ترتیب‌دهندگان اعتراضات امروز، هدف از این تظاهرات برچیدن ظلم خاندان سعودی از سر شهروندان و آزادی تمامی زندانیان سیاسی از زندان‌های آل سعود است.

آنها در اعتراضات امروز توقف برنامه‌های بن سلمان برای ضربه زدن به دین، لغو توطئه‌های تخریب هویت جامعه، استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و مبارزه با فقر در این کشور نفت‌خیز را خواستار می‌شوند.

همچنین از دیگر اهداف اعتراضات امروز توقف پیگردهای امنیتی و سرکوب وحشیانه شهروندان و مخالفان و ایجاد امکانی برای محرومان جهت برخورداری از حق شهروندی است.

این معترضان به دنبال اعمال فشار بر حاکمیت سعودی جهت بهبود سطح معیشتی مردم، لغو مالیات‌های دولتی و بازگرداندن خدمات سابق به شهروندان است.

فراخوان‌دهندگان این تظاهرات، از مردم خواستند بروشور چاپ کرده و شعارهایی بر دیوارهای سراسر کشور بنویسند، آنها پیشنهاد کردند در خیابان‌ها و اماکن عمومی بالن به پرواز درآورده، لاستیک خودروها را آتش زده و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید روش‌های جدیدی را برای اعتراض به کار گیرند.

همچنین آنها تحریم اقتصادی زیرساخت‌های دولتی از طریق کاهش مصرف سوخت و برق و تحریم نوشابه‌های گازدار و کنسروها و نیز فرآورده‌های غذایی و مصرفی که می‌توان نادیده گرفت و پرداخت نقدی به جای پرداخت آنلاین را خواستار شدند.

مخالفان سعودی در توییتر حمایت خود را از این فراخوان و ویدیوهایی که به اعتراضات دعوت می‌کنند، با هشتگ "سرنگونی حاکمیت سعودی" ابراز کرده و بر لزوم حضور گسترده در روز تظاهرات تاکید کردند.

مردم عربستان در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در موج اعتراضات بهار عربی شرکت کردند اما حاکمیت سعودی به شدت با آنها برخورد کرد و برخی فعالان و مخالفان کشته شده و تعداد زیادی از معترضان به اتهام تروریسم و کودتا علیه شخص پادشاه بازداشت شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۶:۳۰

ایسنا از هجوم نیروهایی امنیتی به خوزستان هم بنویس اگر واقعا مستقل هستی و ادعای خبر نویسی داری

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۲۸ ۱۶:۴۳

من واقعاً متأسفم ، این متن بیشتر شبیه یک متن آموزشی روش های آشوبگری بود تا متن خبری ، شما خبرنگار هستین ، تحلیلی از علت های اعتراض مردمی عربستان داشته باشید ، شما خبرنگار هستین ، وقتی خبری اتفاق افتاد آن را گزارش کنید ، نه پیشاپیش به استقبال شایعه ها بروید .