• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400042820684
  • خبرنگار : 71415

تظاهرات مردم میانمار در یادبود قهرمانان کشته شده در مبارزه برای استقلال

تظاهرات مردم میانمار در یادبود قهرمانان کشته شده در مبارزه برای استقلال

معترضان ضد کودتا در میانمار امروز (دوشنبه) در یادبود قهرمانان کشته شده در مبارزه برای استقلال این کشور از جمله پدر آنگ سان سوچی تظاهرات کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمانی که ارتش میانمار در اول فوریه قدرت را در این کشور در دست گرفت و سوچی، رهبر دوفاکتوی منتخب این کشور و دیگر اعضای ارشد حزب او را دستگیر کرد، صدها تن در سرکوب اعتراضات خیابانی و در جریان درگیری ها بین سربازان ارتش و گروه شبه نظامی کشته شدند.

در شهر یانگون، مقامهای ارتش یک مراسم شدیدا تحت کنترل را برای مناسبت "روز کشته شدگان" (Martyrs' Day) در مقبره وقف شده به  آنگ سان، پدر سوچی و یک قهرمان ملی، که در تاریخ ۱۹ ژوئیه ۱۹۴۷ به همراه اعضای کابینه‌اش ترور شد برگزار کردند.

رانندگان در شهر یانگون در ساعت ۱۰:۳۷ صبح به وقت محلی به عنوان سنتی در یادبود زمان کشته شدن رهبران استقلال طلب این کشور بوقهای خود را به صدا در آوردند.

سال گذشته میلادی سوچی، در همین مراسم یک حلقه گل گذاشت اما امسال تنها برخی بستگان در مراسمی که در آن همچنین "کو کو" وزیر فرهنگ و امور مذهبی این کشور به عنوان یک مقام منصوب شده از سوی ارتش شرکت کرد، حضور پیدا کردند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه های اجتماعلی، در مونیوا، در غرب شهر ماندالای، تظاهرکنندگان مخالف با خونتا یک راهپیمایی را برگزار کرده و در جریان این راهپیمایی شعار دادند "قهرمانان هرگز نمی میرند. ما پاهای خود را با خون سگهای جنگ می شوییم" که اشاره به سربازان دارد.

همچنین در میکتیلا واقع در مرکز میانمار هم معترضان یک بنر را در مقابل بنای یادبود مخصوص "روز کشته شدگان" قرار داده و به چهار فرد کشته در منطقه خود در جریان تظاهرات اخیر علیه کودتا ادای احترام کردند.

بر اساس اعلام گروه فعال موسوم به انجمن کمک به زندانیان سیاسی در میانمار، نیروهای امنیتی این کشور از زمان وقوع کودتای اول فوریه تا کنون دست کم ۹۱۴ تن را کشته‌اند. خونتای حاکم بر میانمار این رقم را به چالش کشیده و گفته که تعداد زیادی از سربازان نیز کشته شده‌اند.

سو چی در شهر نایپیداو پایتخت میانمار از بابت اتهاماتی شامل واردات و مالکیت غیرقانونی دستگاه‌های بی سیم و نقض پروتکل‌های مربوط به مقابله با کروناویروس محاکمه می شود. همچنین دادگاهی در شهر یانگون هم او را از بابت موارد نامشخص نقض قانون اسرار رسمی متهم کرده و این اتهام او قابل مجازات تا سقف حداکثر ۱۴ سال حبس است و او همچنین در شهر ماندالای نیز با اتهاماتی روبرو شده است. تیم وکلای او همه اتهامات مطرح شده علیه موکلشان را رد کرده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha