• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400042820776
  • خبرنگار : 71496

پس از تکمیل آبگیری دوم سد النهضه، آدیس‌آبابا به خارطوم و قاهره پیام فرستاد/ تبریک آبی احمد

پس از تکمیل آبگیری دوم سد النهضه، آدیس‌آبابا به خارطوم و قاهره پیام فرستاد/ تبریک آبی احمد

نخست‌وزیر اتیوپی بعد از اعلام آدیس آبابا مبنی بر تکمیل دومین مرحله آبگیری سد النهضه به ملت این کشور تبریک گفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی در توییتر نوشت: پایان دومین مرحله آبگیری سد بزرگ النهضه را به مردم تبریک می‌گویم. اتیوپی پیشرفت می‌کند.

سلیشی بقلی، وزیر آب و آبیاری اتیوپی پس از اجرای موفق آب‌گیری دوم سد النهضه در اظهاراتی تلویزیونی خطاب به مصر و سودان گفت: به دو کشور پایین دست (رودخانه نیل) اطمینان می‌دهیم که هیچ زیانی متوجه آنها نخواهد شد و جریان آب به سمت این دو کشور به شکل منظم از طریق دو دریچه موجود در سد برای انتقال آب ادامه خواهد داشت.

بقلی در ادامه گفت: عملیات آبگیری دوم سد النهضه با موفقیت انجام شد و آب از بالاترین دیواره سد جاری شد، این دستاورد به منزله موفقیتی برای اتیوپی در زمینه تولید برق با توربین‌ها است.

او افزود: برای رسیدن به این مرحله تلاش‌های ارزشمندی از سوی همه انجام شد و در مرحله آتی برای تولید برق با کمک توربین‌های سد النهضه تلاش خواهیم کرد.

پیشتر رسانه‌های وابسته به دولت اتیوپی از تکمیل دومین آب‌گیری سد النهضه خبر داده بودند.

مرکز رادیوی اتیوپی که توسط دولت این کشور مدیریت می‌شود، اعلام کرد که دومین مرحله آبگیری سد النهضه بر روی رودخانه نیل انجام شد.

احداث این سد با هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد دلار، دو کشور مصر و سودان را در مورد کاهش آب و امنیت آبی‌شان که بر رودخانه نیل متکی است، نگران کرده است.

اتیوپی پنجم ژوئن گذشته رسما به مصر اعلام کرد که آب‌گیری دوم سد النهضه را آغاز می‌کند، قاهره در پاسخ به این موضعگیری، این اقدام را نقض آشکار و خطرناک توافقنامه اصول و قوانین بین‌المللی دانست.

برخی فعالان در شبکه‌های اجتماعی عصر یکشنبه ویدیویی را از سد النهضه که پر از آب شده بود، منتشر کردند.

روزنامه ریپورتر چاپ اتیوپی نیز نوشت، مرحله دوم آبگیری سد النهضه پیش از تاریخ آن یعنی امروز دوشنبه تکمیل شد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در اتیوپی ویدیوهایی را به اشتراک گذاشتند که کارگران پروژه سد النهضه در حال آمادگی برای جشن گرفتن اتمام پروژه هستند.

آدیس آبابا بر خلاف موضعگیری قاهره و خارطوم اصرار دارد حتی اگر در خصوص آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه توافقی میان سه کشور (اتیوپی، مصر و سودان) حاصل نشد، آبگیری سد در ژوئیه جاری و اوت آتی انجام شود.

یک منبع در وزارت آبیاری سودان به شبکه خبری الجزیره گفت که این وزارتخانه شاهد افزایش سطح آب وارده به رودخانه نیل در پی بارندگی‌های اخیر در دشت اتیوپی است و به ساکنان دو طرف رودخانه نیل در این خصوص هشدار می‌دهد.

این منبع در ادامه علت افزایش سطح آب رودخانه نیل را ناتوانی اتیوپی در ذخیره آب در سد النهضه به دلیل مشکلات فنی دانست.

سودان روز شنبه از ذخیره ۱.۶ میلیارد متر مکعب آب با توجه به احتمال آب‌گیری دوم سد النهضه خبر داد.

مصر و سودان، اتیوپی را متهم کردند در مذاکراتی که از چند ماه قبل با نظارت اتحادیه آفریقا درباره سد النهضه آغاز شده، کارشکنی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha