• سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400042921152
  • خبرنگار : 30054

تاثیر اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج

تاثیر اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج

بی شک ازدواج مهم ترین رخداد در زندگی هر انسانی می باشد و در میان همه انواع و اقسام پیوندهایی که انسان ها را به یکدیگر نزدیک می کند، ازدواج با سرنوشت انسان ها بیش از همه در ارتباط است و اهمیت انتخاب را صد چندان می کند زیرا که تبعات آن بر شما و بر کیفیت زندگی و آینده تان تاثیر شگرفی دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام انتخاب نو، طبق مطالعات مشاوره قبل از ازدواج یکی از شرایط تحقق یک رابطه سالم بر اساس نقاط مشترکی است که با همسرتان دارید.

علایق مشترک، عقاید و باورهای مشترک، سلیقه و سوابق مشترک و از همه مهمتر تفاهم و اشتراکات خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که تمامی این ها در تفاهم و راحتی زندگی مشترک شما با همسرتان و عدم تنش و استرس، سهم بسزایی دارند. تلاش برای پذیرفتن تفاوت های بزرگ خوشایند نخواهد بود و در نهایت موجب رنجش بیشتر یکدیگر خواهد شد. در ادامه برای آشنایی بیشتر موارد گفته شده را بیان می کنیم.

تناسب اجتماعی و اقتصادی:

طبق نظر مشاوران خانواده منظور از تفاوت های اجتماعی شغل و موقعیت یا طبقه ی اجتماعی پدر و مادر است و بهتر است که خانواده های دختر و پسر در این زمینه نزدیک به یکدیگر باشند. تفاوت اجتماعی بیشتر بیانگر تفاوت طبقه ی اجتماعی و وضعیت اقتصادی است که تفاوت های زیاد در آن سازگاری و رضایت زندگی را آسیب پذیر می سازد.

تناسب فرهنگی و مذهبی:

فرهنگ نگرش های افراد به باورهای مذهبی، نژادی و قومی و آداب و رسوم خانوادگی را نشان می دهد تفاوت مذهبی یکی از مسئله سازترین تفاوت ها می باشد. تفاوت دینی در آغاز ممکن است که تاثیر چندانی بر رابطه نداشته باشد اما وقتی رابطه جدی تر می شود مشکلات هم بیشتر می شود. دین و مذهب باورهای بنیادین ما را شکل می دهد و تفاوت در این باور های بنیادین می تواند مشکل ساز باشد. این تفاوت در سنت ها و تربیت فرزندان بیشتر مشخص می شود.

تناسب شخصیتی و روانی:

مهم ترین عامل اجتماعی شدن در زندگی هر انسان، تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است. فضای خانواده آکنده از مهر و محبت، فداکاری و گذشت، صمیمیت و گرمی و در عین حال گاهی توام با حسادت و رشک، دشمنی و کینه توزی و نفرت و خشم است. اعضای خانواده آنقدر به هم وابسته اند که هر نوع مشکل یا مسئله یک عضو خانواده به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی سایر اعضا تاثیر می گذارد.

و می توان گفت که مهم ترین بعد شخصیت هر فردی در محیط خانواده شکل گرفته است زیرا که در آن خانواده بزرگ شده و تربیت یافته و بار ژنتیکی پدر و مادرش را به همراه دارد و همان را به زندگی مشترک خود انتقال خواهد داد. برخی از زوج ها و خانواده های آن ها از نظر دیدگاه ها و طرز تفکر و دیگر جزئیات متفاوت هستند که اساسا محال است بتوانند با یکدیگر زندگی کنند.

تناسب ارزش ها:

سیستم ارزشی یکایک ما بر اساس طرز تربیت، فرهنگ، قوم، سطح تحصیلات و تجارب زندگی شکل گرفته است. چنان چه این گونه سوابق خانواده شما و همسرتان متفاوت باشد، خواهید دید که ارزش های کاملا متفاوتی با یکدیگر دارید. زوج هایی که ارزش های مشابهی دارند هماهنگی و تفاهم بیشتری با هم خواهند داشت و رابطه ی آن ها پر دوام خواهد بود. زیرا که این ارزش ها نشان دهنده ی طرز رفتار و برخورد شما با دیگران  و طرز رفتار شما با خودتان، تربیت فرزندان، اهدافتان در زندگی، عقاید سیاسی و عادت ها در رابطه با سلامت می باشد. هنگامی که این ارزش ها با هم تفاوت بسیاری داشته باشند، ازدواج همواره با تنش همراه خواهد بود.

فرایند انتخاب همسر برای فرد بالغ مرحله ای بسیار مهم و دشوار است. و کمتر انتخابی ممکن است تا این اندازه در طول زندگی زوج ها مرکز توجه و بسیار با اهمیت تلقی گردد. انتخاب همسر نباید ناخواسته و بی منطق و یا بر اساس احساسات زود گذر پایه گذاری شود، زیرا که نقش ویرانگری در جامعه ایفا می کند و زن و مرد نیز شکست بزرگی را در زندگی تجربه می کنند که ممکن است به تباهی زندگیشان منجر شود. انتخاب همسر با خود آگاهی، شناخت و تکیه بر فرهنگ ها و باور های دو طرف و بینش صحیح، موفق و سازنده خواهد بود. همان طور که اشاره شد از مهم ترین ویژگی های انتخاب همسر خانواده است زیرا که شخصیت هر فردی در محیط خانواده شکل می گیرد و از طرفی از همان اوایل آشنایی دختر و پسر با خانواده های یکدیگر در رابطه خواهند بود. و طرز فکر خانواده ها در چگونگی مراسم خواستگاری و ازدواج و نیز در چگونگی زندگی ما نقش موثری خواهند داشت. موارد فوق به این معنا نیست که شما و همسرتان باید درباره ی همه چیز توافق داشته باشید اما تفاوت های خارج از معمول و زیاد در خانواده ها می تواند تنش زیادی را در رابطه و ازدواج به وجود بیاورد و امکان ایجاد رابطه ای که تفاهم و هم خوانی داشته باشد را غیر ممکن می سازد.

ازدواج از نیاز های اساسی بشر است به همین دلیل در انجام دادن آن باید بسیار دقت کرد و مسائل زیادی را در نظر گرفت و به آن ها رسیدگی کرد برای این که بتوانید آگاهی و بینش مناسبی در تصمیم ازدواج خود داشته باشید و برای شناخت دقیق همسر آینده و به دست آوردن اطلاعات کافی در زمینه همسان بودن با یکدیگر می توانید با مطب روانشناسی ایرانی انتخاب نو با مدیریت دکتر باقری و دکتر تابع جماعت در ارتباط باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha