• سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400042921376
  • خبرنگار : 71129

افشای اعمال فشار بلر بر ماندلا درخصوص پرونده لاکربی

افشای اعمال فشار بلر بر ماندلا درخصوص پرونده لاکربی

اسناد محرمانه نشان می‌دهد، تلاش‌های تونی بلر در اقدامی فوری برای جلوگیری از مطرح شدن موضوع دادگاه لاکربی در اجلاس کشورهای همسود در ادینبورگ انگلیس توسط ماندلا که دستیارانش هشدار داده بودند "بسیار فاجعه آمیز" خواهد بود، به شکست انجامید.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، وزارت خارجه انگلیس هشدار داد که اگر نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی که قرار بود پیش از حضور در نشست رهبران کشورهای همسود در ادینبورگ و در اکتبر ۱۹۹۷ به لیبی برود، درباره طرح های دولت لندن درباره برگزاری جلسه دادگاهی دو تن از عاملان انفجار لاکربی در اسکاتلند حرف بزند، اوضاع حساسی ایجاد می‌شود.

بر اساس اسناد تازه منتشر شده آرشیو ملی مشخص شد که به تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس تاکید شد تا به ماندلا نامه ای فوری بنویسد یا با او حرف بزند و وی را از مطرح کردن برنامه‌های مربوط به برگزاری جلسه دادگاه لاکربی در اسکاتلند برحذر دارد چون این مساله می‌توانست به تحریک احساسات درباره حادثه لاکربی منجر شود.

جان هولمز، یکی از منشی های خصوصی بلر می گوید: مطرح شدن این مساله از سوی ماندلا می توانست به فاجعه‌ای منجر شود.

انگلیس به دنبال برگزاری یک محاکمه در اسکاتلند بود و در مقابل هرگونه تلاش برای برگزاری چنین دادگاهی در یک کشور ثالث مقاومت می‌کرد. دولت لندن در عوض پیشنهاد کرد که گروهی از ناظران بین المللی برای حضور در دادگاه اسکاتلند دعوت شوند.

ماندلا قصد داشت تا به صورت زمینی از مصر به لیبی برود تا از نقض تحریم‌ها اجتناب کند. نامه بلر پیش از آنکه ماندلا کشورش را ترک کند، به وی ارسال شد.

در نامه ۱۷ اکتبر ۱۹۹۷، بلر با تایید پیشنهاد ماندلا که مظنونان در کشور ثالثی محاکمه می‌شوند، از وی خواست که موضوع را در ادینبورگ مطرح نکند.

وی در این نامه خطاب به ماندلا نوشت: لاکربی البته به دلیل کشته شدن ۱۱ نفر از ساکنان این شهر علاوه بر ۲۵۹ سرنشین هواپیما، یک موضوع حساس ویژه‌ در اسکاتلند است. بنابراین امیدوارم که بتوانیم از بحث در این مورد خودداری کنیم. چیزهای زیادی برای گفتگو داریم. اما من هفته آینده با شما دیدار خواهم کرد و از بحث‌های خصوصی بیشتر استقبال می‌کنم.

اما درخواست بلر رد شد و در اسکاتلند ماندلا هشدار داد: هیچ کشوری نباید شاکی، دادستان و قاضی باشد.

این مساله باعث شد تا دادگاه در "کمپ زایست"، هلند برگزار شود و ماندلا هم با معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی بابت تسلیم دو مظنون لاکربی در آوریل ۱۹۹۹ گفتگو کرد.

عبدالباسط المقرحی، افسر سابق اطلاعاتی لیبی که در ۲۰۰۱ به قتل عام گناهکار شناخته و به ۲۷ سال حبس محکوم شد، تنها فردی بود که بابت انفجار لاکربی محکوم شد. وی در ۲۰۰۹ بابت شرایط پزشکی و ابتلا به سرطان پروستات از زندان آزاد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha